Suprasti akimirksniu
  • 77.lt kreipėsi į ESO su prašymu paaiškinti, kodėl išmanieji skaitikliai „kapsi“ net ir nutraukus elektros tiekimą
  • ESO atstovė: viename Ž. Savicko pirties namelyje buvo šildytos grindys
  • Operatorius nevykdo nei „pritemdymo“, nei įjungia energijos tausojimo režimą
  • Jei dingsta elektra, nutrūksta ir ryšys su išmaniuoju skaitikliu
Šaltiniai
Išmanieji skaitikliai
ESO atsakė, kaip veikia išmanieji skaitikliai. ESO nuotrauka

77.lt kreipėsi į ESO su prašymu paaiškinti, kodėl išmanieji skaitikliai „kapsi“ net ir nutraukus elektros tiekimą

Praėjusią savaitę paviešinus situaciją, kai įdiegus išmaniuosius skaitiklius, šių rodikliai sukosi net ir nesant elektrai, į 77.lt užklausą, kas galėjo nutikti, ESO pateikė savo versiją.

Į seimą kartu su „valstiečiais“ kandidatavęs Žydrūnas Savickas susidūrė su pirmaisiais nesklandumais, kai šiam buvo įdiegti nauji išmanieji skaitikliai. Į politiką pasukęs sportininkas teigė, kad skaitikliuose esantys skaičiai – neatitinkantys realybės. Pavyzdžiui, ryte tarp 7-10 valandos pastebėtas didelis elektros energijos sunaudojimo šuolis, nors tuo metu jokie prietaisai nebuvo papildomai jungiami.

Tuo tarpu padarius „eksperimentą“ ir visiškai atjungus elektrą tarp 9:15 ir 10:00 valandos, skaitiklio rodmenys ir toliau „kapsėjo“. Ž. Savickui pasikreipus į Energijos skirstymo operatorių (ESO) paaiškinimo, kodėl taip vyksta, atsakymo teko palūkėti. Tą pačią dieną į ESO savo ruožtu kreipėsi ir 77.lt.

Į ESO kreipėmės su užklausa paaiškinti, kokiu būdu operatorius sutikslina elektros suvartojimo duomenis vartotojams, kurie net ir išjungę elektros tiekimą, vis tiek mato besisukantį skaitiklį. Paprašėme paaiškinti, kokių veiksmų toliau imamasi, tokius atvejus užfiksuojant ne vieną kartą ir vartotojams pastebėjus gerokai išaugusias sąskaitas už elektrą nepakitus jos suvartojimo įpročiams.

Taip pat, reaguodami į sujudimą viešojoje erdvėje dėl vakarais kaip kada „stringančio“ elektros tiekimo ir galimai susilpninamos srovės, pasiteiravome, ar Lietuvoje yra taikomas „pritemdymo“ metodas, kuomet tam tikru metu įjungiamas tausojantis elektros režimas.

ESO atstovė: viename Ž. Savicko pirties namelyje buvo šildytos grindys

Į 77.lt pateiktą užklausą atsakė ESO atstovė ryšiams su visuomene Rasa Juodkienė. Plačiau pakomentavusi Ž. Savicko situaciją, atstovė nurodė, kad jam 6-10 val. metu ryte pastebėjus elektros energijos suvartojimo šuolį, o suvartojimą fiksuojant net ir išjungus visus elektros prietaisus, išsiaiškinti galimas suvartojimo padidėjimo priežastis ir patikrinti skaitiklio, pas klientą nuvyko ESO inžinieriai.

„Maždaug 8.30 val. pamatavę sroves kabelyje inžinieriai nustatė, kad dviejose fazėse apkrovimas buvo minimalus, o dar vienoje tekėjo apie srovė (2,5–3 kW). Vieną po kito išjungiant automatinius jungiklius, buvo tikrinama, ar dingsta tikrinamos fazės apkrova. Pagrindiniame gyvenamajame name patikrinus visus jungiklius apkrova nesumažėjo, o štai tikrinant vieną iš mažesnių pirties tipo namelių sklype, išjungus vieną automatinį jungiklį, dingo didžioji apkrova būtent toje tikrinamoje fazėje. Pasak kliento, prie šio automatinio jungiklio nieko neturėjo būti prijungta, bet nuėjęs patikrinti į namelį jis rado šiltas grindis – buvo įjungtas grindinis šildymas.

Šildomi elektriniai kilimėliai būna mažesnės galios (nuo 400 W iki 1,5 kW), tad į tinklą galėjo būti prijungtas dar kitas įrenginys, pvz., šilumos siurbys, gręžinys, kondicionierius ir pan. Inžinieriai namelio viduje nebuvo, klientas pats išjunginėjo jungiklius ir į vidų specialistų nekvietė.“ – teigiama ESO atstovės atsiųstame atsakyme.

ESO atstovė paaiškino, kodėl klientams net ir išjungus elektros prietaisus išmanusis skaitiklis ir toliau „sukosi“. Dainiaus Labučio/ELTA nuotrauka
ESO atstovė paaiškino, kodėl klientams net ir išjungus elektros prietaisus išmanusis skaitiklis ir toliau „sukosi“. Dainiaus Labučio/ELTA nuotrauka

Operatorius nevykdo nei „pritemdymo“, nei įjungia energijos tausojimo režimą

Tuo tarpu kai kuriems gyventojams pranešus apie išskirtinai vakarais sumažėjančią elektros srovę ir „prigęstančias“ lempas, ESO dvejones dėl galimai įjungiamo tausojančio režimo, kaipmat išsklaidė.

„Įdiegus išmaniuosius skaitiklius neįmanomas ir lėtesnis ar koks nors kitoks prietaisų veikimas nei buvo iki įdiegiant naujos kartos elektros energijos apskaitos prietaisą. Išmanusis skaitiklis renka duomenis apie faktiškai naudojamą elektros energiją ir nedaro jokios įtakos prietaisų veikimui. Jeigu namuose neveikia rozetė, yra sutrikimas.

Pavyzdžiui, prasiautus audroms, būna kad dėl pažeidimų elektros tinkle, neveikia visos fazės. Tokiu atveju, klientai registruoja sutrikimą ir ESO specialistai išsprendžią šią problemą. Jeigu neveikia v nesikrauna kompiuteris, tuomet reiktų tikrinti ir taisyti rozetę arba/ir kompiuterį.“ – atsakyme rašė R. Juodkienė.

Jei dingsta elektra, nutrūksta ir ryšys su išmaniuoju skaitikliu

Portalui tv3.lt R. Juodkienė aiškino, kad išmanieji skaitikliai patogūs tuo, nes nebereikia nurašinėti juose esančių duomenų. Tačiau kaip ir bet kuris kitas elektros prietaisas, sutrikus elektros energijos tiekimui, sutrinka ir išmaniojo skaitiklio darbas[1].

Pasak ESO atstovės, išmaniąją apskaitą sudaro du pagrindiniai elementai: skaitiklis ir duomenų sistema – duomenų stebėjimui ir analizavimui, ką vartotojai gali daryti prisijungę prie savo savitarnos paskyros.

„Taigi net ir laikinai nutrūkus elektros energijos tiekimui, sistema pateikia už tą laiką prognozuojamus duomenis. Paskaičiuojami – suprognozuojami vidurkiai įvertinus prieš tai sukauptus ir sistemoje užfiksuotus duomenis“, – teigė R. Juodkienė.

O štai elektros energijos tiekimui atsistačius, kai atkuriamas ryšys su tinklu bei skaitikliu, prognozuojami duomenys užkeičiami faktu.

Tokiu atveju esą galima pamatyti, kad sistemoje tuo metu suvartojamos elektros energijos kiekis buvo lygus 0, nors pagal prieš tai prognozuotus duomenis buvo rodoma, kad tą dieną suvartojimas siekė 1 kWh.

77.lt primena, kad vis plačiau diegiant išmaniuosius skaitiklius, kyla ir gyventojų nepasitenkinimas. Vieni jų bet kokiomis išgalėmis priešinasi standartinių skaitiklių keitimui išmaniaisiais ir ant savo skydinių net kabina spynas, o kiti dalinasi savo ne itin sėkmingomis istorijomis viešojoje erdvėje.

Šiuo metu išmanieji skaitikliai Lietuvoje jau yra įdiegti daugiau kaip 1 mln. klientų.