Suprasti akimirksniu
  • Ekspertai nepataria per šalčius ilgai šildyti automobilio
  • Greičiausias būdas sušildyti automobilio variklį – važiuoti
  • Elektromobilį rekomenduojama pašildyti prieš važiuojant
  • Elektromobilių baterijos atgauna energiją stabdant
  • Elektromobiliams, kaip ir bet kuriai kitai transporto priemonei, reikia reguliarios priežiūros
Šaltiniai
Automobilis
Ekspertai nepataria per šalčius ilgai šildyti automobilio. Riley Crawford/Unsplash.com nuotrauka

Ekspertai nepataria per šalčius ilgai šildyti automobilio

Prasidėjusi žiema vairuotojams tampa galvos skausmu ne tik dėl nevalytų kelių, bet ir dėl kaprizingai besivedančių automobilių. Kai lauke pradeda kristi temperatūra, kiekvienam, ir vairuotojui, ir keleiviui, norisi sėsti į šiltą automobilį. Kai kurie vairuotojai yra įsitikinę, kad automobilio pašildymas naudingas ir varikliui. Tačiau ar tikrai variklio pašildymas prieš važiuojant yra gera idėja? Taigi ekspertai paaiškina, kodėl leisti automobiliui veikti tuščiąja eiga gali būti ne pati geriausia idėja.

Vyriausiasis Consumer Reports mechanikas Johnas Ibbotsonas sako, kad suteikti varikliui galimybę minutę padirbėti prieš važiuojant šaltą dieną yra protinga, tačiau nebūtina leisti jam veikti kol sušyla automobilio salonas ar atšyla priekinis stiklas. Be to, šildant automobilį sunaudojama daugiau degalų ir išmetamos dujos.

Kai automobilis ilgesnį laiką stovi, alyva nuteka į tepalo indo dugną. Užvedus variklį alyva pradeda cirkuliuoti visame variklyje sutepdama visus būtinus judančius variklio komponentus. Šaltas variklis tuščiąja eiga dirba 1 200 aps/min ar daugiau, todėl tepimo procesas vyksta greitai. Taigi jei variklis reguliariai bus suteptas, o taip pat kruopščiai vykdoma įprasta techninė automobilio priežiūra, dauguma šiuolaikinių variklių tarnaus iki 322 000 kilometrų ar net daugiau.

Greičiausias būdas sušildyti automobilio variklį – važiuoti

Šiuolaikiniuose automobiliuose technologijos patobulintos taip, kad variklis visiškai sutepamas per 20-30 sekundžių. Kol įlipate, užvedate automobilį, užsisegate saugos diržą ir įsitaisote, variklis gal dar ir nebūna visiškai įšilęs, tačiau jis būna jau pakankamai suteptas alyva, kad būtų galima važiuoti.

Žiemą nukritus temperatūrai, verta leisti automobiliui veikti maždaug minutę. Kai kurie vairuotojai nori leisti varikliui veikti tuščiąja eiga 20 minučių ar ilgiau, tačiau ekspertai sako, kad greičiausias būdas sušildyti variklį – tai važiuoti.

Kalbant apie komfortą salone, tai važiuojant jis gali sušilti vos per kelias minutes, tuo tarpu varikliui dirbant tuščiąja eiga tam gali prireikti 15 ar 20 minučių. Be to, dirbant tuščiąja eiga, bereikalingai eikvojami degalai ir išmetamos dujos[1].

Elektromobilį rekomenduojama pašildyti prieš važiuojant

Atėjus žiemai ir keičiantis vairavimo sąlygoms, elektromobilių savininkai taip pat turi atsižvelgti į tam tikrus veiksnius, kurie veikia važiavimo ir vairavimo sąlygas. Įmonės „Moller Auto“ ekspertai pateikia svarbias praktiškas rekomendacijas elektromobilio savininkams.

Šaltasis sezonas turi įtakos elektromobilio baterijos veikimo laikui, tačiau galima įgyti automobilio naudojimo ir vairavimo įgūdžių, kurie padėtų jos veikimo laiką pailginti.

Pavyzdžiui, automobilio vidaus degimo variklis veikdamas tuščiąja eiga ne tik teršia aplinką, bet ir kelia triukšmą. Be to, sunaudojama daug energijos, todėl toks šildymas nėra efektyvus, palyginti su salono šildymu važiuojant.

Tuo tarpu su elektromobiliu yra atvirkščiai, mat jį rekomenduojama pašildyti prieš važiuojant. Todėl, jeigu elektromobilį per naktį kraunate namie, prieš atjungdami jį nuo elektros tinklo ryte įjunkite salono šildymo funkciją. Kai salonas šildomas automobilį prijungus prie maitinimo šaltinio, naudojama elektra iš maitinimo šaltinio, o ne iš automobilio baterijos. Todėl taip galima sutaupyti šiek tiek baterijos energijos, kuri būtų panaudojama automobilio salonui šildyti.

Elektromobilių baterijos atgauna energiją stabdant

Visiems elektromobiliams būdinga viena savybė – jų baterijos atgauna energiją stabdant. Tai vadinama rekuperacija. Vykstant šiam procesui, elektrinės pavaros sistema veikia kaip generatorius ir didžiąją dalį kinetinės energijos paverčia elektros energija, o ši kaupiama aukštos įtampos baterijoje. Baterijos įkrovimas rekuperacijos būdu priklauso nuo kinetinės energijos kiekio, t. y. nuo to, kiek intensyvus yra lėtėjimas stabdymo metu, ir nuo to, kiek ilgai lėtėjimas trunka. Tiems, kurie nori didžiausio rekuperacijos efekto, ekspertai rekomenduoja stabdyti iš dalies nuspaudus stabdžių pedalo ir, jeigu įmanoma, vengti staigaus greičio sumažėjimo. Taigi, pasirinkus ramų važiavimo stilių, iki paskutinės akimirkos – visiško sustojimo – galima stabdyti sukeliant rekuperacijos efektą, o tai reiškia, kad stabdant prarandama mažiau energijos ir automobiliu nuvažiuojamas didesnis atstumas.

Elektromobiliams, kaip ir bet kuriai kitai transporto priemonei, reikia reguliarios priežiūros

Elektromobiliams, kaip ir bet kuriai kitai transporto priemonei, reikia reguliarios priežiūros. Bruno Kelzer/Unsplash.com nuotrauka
Elektromobiliams, kaip ir bet kuriai kitai transporto priemonei, reikia reguliarios priežiūros. Bruno Kelzer/Unsplash.com nuotrauka

Palyginti su automobiliais varomais vidaus degimo varikliu, elektromobiliuose yra mažiau judančių dalių ir įvairių techninių skysčių. Dėl šios priežasties elektromobilių vairuotojams gali susidaryti klaidingas įspūdis, kad šioms transporto priemonėms reikia mažiau priežiūros.

Ekspertai teigia, kad, kaip ir bet kuriai kitai transporto priemonei, taip ir elektromobiliams reikia reguliarios priežiūros – tik tai gali užtikrinti ilgą jų tarnavimą. Vienas iš elektromobilio elementų, kuriam reikia reguliarios priežiūros, yra stabdžių sistema. Nors vairuojant elektromobilį ji naudojama daug mažiau nei vairuojant automobilį su vidaus degimo varikliu (tai susiję su minėta rekuperacija) ir stabdžių sistemos dalis reikia keisti rečiau, nuo stabdžių veikimo priklauso saugumas važiuojant keliu. Reguliari priežiūra taip pat reikalinga ir vairo sistemai, oro kondicionieriui ir ratlankiams, padangas reikia keisti pasikeitus sezonui arba joms susidėvėjus. Šių transporto priemonių bendroji techninė apžiūra turėtų būti atliekama panašiais intervalais kaip ir automobilių su vidaus degimo varikliu.

Ekspertai pataria, kad automobilio priežiūrą geriau patikėti sertifikuoto serviso meistrams turintiems būtinų žinių apie automobilio konstrukciją ir veikimą, patirties ir įrangos, kuria galima kokybiškai atlikti automobilio techninę apžiūrą ir remontą. Tai ypač svarbu turint elektromobilį su aukštos įtampos elektros sistema, nes tik autorizuotų centrų technikai žino šių modelių subtilybes ir gali užtikrinti tinkamą automobilio priežiūrą, atitinkančią gamintojo numatytus standartus[2].