Rusija niršta dėl ES draudimo: ragina nutraukti diplomatinius ryšius, sprendimą vadina rasizmu
Rusijos saugumo tarybos pirmininko pavaduotojas Dmitrijus Medvedevas savo „Telegram“ kanale paskelbė įrašą, kuriame teigiama, Rusijai reikėtų nutraukti diplomatinius santykius su Europos Sąjunga (ES).
„Geriausia būtų tiesiog laikinai sustabdyti diplomatinius santykius su ES. Ir pasišaukti diplomatinį personalą atgal į mūsų šalį. Tada tuščiagalviai idiotai Briuselyje kolektyviai ir storai užsikimštų kelnes (ir sijonus, žinoma)“, – „Telegram“ rašė D. Medvedevas[1].
Tokiais komentarais D. Medvedevas ėmėsi svaidytis po pastarojo ES ir Europos Komisijos (EK) sprendimo išaiškinimo, po kurio tapo aišku, kad rusiški automobiliai ir kai kurios kitos rusiškos prekės negali patekti į Bendriją.
Dėl to, buvęs Rusijos prezidentas ir premjeras, kuris dabar eina Rusijos Federacijos Saugumo Tarybos pirmininko pavaduotojo pareigas, pareiškė, kad „ES ką tik spjovė visiems rusams į veidą“. Rusų politikas taip pat teigė, kad šis sprendimas priimtas ne siekiant nubausti Rusijos valdžią, bet kiekvieną Rusijos pilietį.
Į šį EK sprendimą sureagavo ir Rusijos užsienio reikalų ministerija, pareiškusi, kad draudimas rusams įvežti į bloką automobilius ir kai kurias asmenines prekes yra rasistinis.
„Tai paprasčiausias rasizmas. Tai grynas ir paprastas rasizmas. Tai nėra sankcijų politika, tai nėra klausimas, kaip suteikti papildomos naudos skęstančiai Europos Sąjungos ekonomikai“, – sakė Rusijos užsienio reikalų ministerijos atstovė Marija Zacharova[2].
Potencialus diplomatinių santykių nutraukimas taptų tarptautine krize
Nors D. Medvedevo komentarus apie santykių su ES nutraukimą reikėtų vertinti su skepticizmu – politikos garsėja gąsdinančiais, skubotais pasisakymais, yra ne kartą kalbėjęs apie branduolinį karą – jeigu išsipildytų, toks įvykių scenarijus būtų vertinamas kaip milžiniškas tarptautinių santykių sukrėtimas.
Šalims nutraukiant diplomatinius ryšius, yra nutraukiami visi oficialūs diplomatiniai santykiai. Tai reiškia, kad abi šalys paprastai atšaukia savo ambasadorius ir kitus diplomatinius darbuotojus iš atitinkamų ambasadų ir konsulatų: tai daroma siekiant užtikrinti jų saugumą, užkirsti kelią tolesniam diplomatiniam bendravimui.
Diplomatiniai oficialūs vyriausybių tarpusavio ryšiai nustoja egzistuoti. Tai gali trukdyti spręsti ginčus arba derėtis dėl susitarimų, dėl to galima susidurti su ekonominiais sunkumais, gali sutrikti prekyba, šalyse veikiančios įmonės gali susidurti su sunkumais vykdydamos savo veiklą.
Be to, gali būti nustatyti kelionių apribojimai šalių piliečiams. Turistams, verslo keliautojams ir studentams gali tapti neprieinamos vizos ir konsulinės paslaugos. Tai reiškia, kad diplomatinio konflikto poveikį pajustų visų šalių piliečiai.
Kai kuriais atvejais, trečiosios šalys arba tarptautinės organizacijos gali bandyti tarpininkauti ir padėti išspręsti problemas, dėl kurių nutrūko diplomatiniai santykiai. Tačiau šios pastangos ne visada gali būti sėkmingos, be to, dažnai joms įgyvendinti reikia daug laiko. Tai reiškia, kad diplomatinių ryšių nutraukimo pasekmės gali būti ilgalaikės, todėl geriausia – tokio scenarijaus išvengti.
Rusijos piliečio buvimas užsienio valstybėje tapo nusikaltimu: ar tai teisinga?
Tačiau galimo didžiulio diplomatinio konflikto ugnis kursto vis dažniau viešumoje pasirodančios istorijos apie tai, kad Rusijos piliečiai ES šalyse jau yra sulaikomi, jų transporto priemonės bei daiktai – konfiskuojami.
Dar vasarą vasarą Vokietijos muitinė skelbė, kad gali konfiskuoti privačius automobilius, kuriais rusai įvažiavo į šalį, o liepos mėnesį Vokietijoje buvo konfiskuota mažiausiai 10 Rusijos piliečiams priklausančių transporto priemonių.
Rusijoje kilo didžiulis pasipiktinimas, apie tai prakalbo net dalis rusų teisininkų, kurie akcentavo, kad toks asmeninių daiktų konfiskavimas yra neteisėtas[3].
„Tai, kad Rusijos pilietis yra kitos valstybės teritorijoje, jei jis ten keliavo ne su suklastotais dokumentais, o teisėtu pagrindu, nėra nusikaltimas“, – sakė advokatų kontoros „Starinsky&Partners“ vadovas Vladimiras Starinskis.
Kai kurie teisininkai taip pat teigė, kad tokie ES taikomi apribojimai gali pakenkti ir Rusijos opozicijos politikams bei kitiems aktyvistams, kurie dėl Kremliaus represijų turi palikti savo šalį.
„Ar šia politika siekiama dar labiau apriboti Rusijos piliečių galimybę lankytis ES šalyse, įskaitant tuos, kurie bėga nuo Rusijos prezidento Vladimiro Putino režimo ir karo grėsmės?“, – ES sprendimus kvestionuoja Borisas Bondarevas, buvęs Rusijos delegacijos Jungtinėse Tautose (JT) Ženevoje narys, kuris pats atsistatydino, taip protestuodamas prieš Rusijos pradėtą karą Ukrainoje.
Draudimas į ES įvažiuoti rusiškiems automobiliams ir gabenti kai kurias prekes nėra naujas
EK jau anksčiau ragino ES valstybes-nares uždrausti į Bendriją įvažiuoti transporto priemonėms su rusiškais numeriais[4]. Draudimas yra dalis ankstesnių sankcijų, kurias blokas įvedė reaguodamas į Rusijos pradėtą plataus masto invaziją į Ukrainą praėjusių metų vasarį.
Nors ši priemonė taikoma jau kelis mėnesius, praėjusią savaitę EK atnaujino savo gaires, kad užtikrintų, jog valstybės narės šį apribojimą įgyvendina tinkamai.
Gairėse teigiama, kad draudimas taikomas motorinėms transporto priemonėms, kurios turi rusiškus valstybinius numerius ir yra registruotos Rusijoje. Tai, ar transporto priemonės skirtos privačiam ar komerciniam naudojimui, ir, ar jų buvimas ES yra trumpalaikis, ar ilgalaikis, nėra svarbus ar traktuojamas išimtine tvarka.
„Tarybos reglamento 833/2014 3i straipsniu draudžiama tiesiogiai ar netiesiogiai pirkti, importuoti ar perduoti reglamento XXI priede išvardytas prekes, jei jos yra Rusijos kilmės arba eksportuojamos iš Rusijos. Tai apima motorines transporto priemones (automobilius), kurių KN kodas 8703“, – teigiama EK dokumente.
EK dokumento gairėse, Bendrijos narių nacionalinės valdžios institucijos taip pat raginamos užtikrinti, kad į bloką nepatektų Rusijoje pagaminti daiktai.
Į šį draudžiamų daiktų sąrašą įtraukti ne tik įprasti daiktai, tokie kaip skustuvo peiliukai, dantų siūlas, dezodorantai, muilas, drabužiai ir avalynė, bet ir daugybė daiktų, kurie potencialiai gali būti pritaikyti kariniams tikslams, pavyzdžiui, radijo sistemos ir elektros generatoriai[5].
Įstatyme numatyta išimtis, jei šie Rusijoje pagaminti produktai skirti asmeniniam piliečių ir jų artimiausių šeimos narių naudojimui.
Nors Rusijos piliečiai vis dar gali įvažiuoti į ES automobiliu, jei ant kelių transporto priemonės, kuria jie keliauja, nėra rusiškų valstybinių numerių, turistinių vizų išdavimas priklauso nacionalinei kompetencijai, todėl ES valstybių-narių požiūriai ir toliau skiriasi.