Suprasti akimirksniu
  • Technologijų milžinės kompanijos nori tapti išimtimi Europos Sąjungos reglamentuose
  • Baidomasi svarbių pokyčių Europos Sąjungoje ir socialiniuose tinkluose
  • Technologijų bendrovių ateitis Europos Sąjungoje: taisyklės lems mažesnę rinkos galią
Šaltiniai
ES taisyklių įsigaliojimo metas
ES priėmė keletą plačių skaitmeninių taisyklių. Socialinių tinklų nuotrauka

Technologijų milžinės kompanijos nori tapti išimtimi Europos Sąjungos reglamentuose

Milžinės technologijų bendrovės, kurios valdo socialinius tinklus ir net paslaugų rinkas, kovoja dėl reglamentų, taisyklių ir įtraukimo į specialius sąrašus. Pranešama, kad „Apple“ ir „Microsoft“ siekia, kad iMessage ir Bing nebūtų įtrauktos į būsimą platformų, kurioms būtų taikomi nauji Europos reglamentai pagal Skaitmeninių rinkų įstatymą (DMA), sąrašą[1].

Tikimasi, kad Europos Komisija rugsėjo 6 d. paskelbs šį sąrašą, į kurį bus įtrauktos didelę įtaką rinkoje turinčios bendrovės ir jų konkrečios paslaugos. Nors jau patvirtinta, kad abi bendrovės yra įtrauktos į šį sąrašą, vis dar neaišku, kokiems jų verslo veiklos aspektams bus taikomi naujieji reglamentai. Įgyvendinti DMA reikalavimus jos turės iki 2024 m. kovo mėn[2].

Pranešama, kad „Microsoft“ neginčija, jog jos operacinė sistema Windows atitinka sargų valdytojo (gatekeeper) apibrėžtį, tačiau teigia, kad dėl nedidelės Bing rinkos dalies, palyginti su tokiais konkurentais kaip „Google“, ji neturėtų būti įtraukta į sąrašą. Panašiai teigiama, kad „Apple“ ieško būdų, kaip padaryti iOS atviresnę trečiųjų šalių programų parduotuvėms, kad būtų laikomasi numatytų taisyklių.

Tačiau bendrovė tvirtina, kad iMessage neatitinka DMA nustatyto 45 mln. aktyvių mėnesio naudotojų kriterijaus, kad būtų suteiktas šis sargybinio statusas, nors išorės vertinimai rodo, kad visame pasaulyje ja gali naudotis milijardas naudotojų.

Europos Sąjungoje socialiniai tinklai sulauks kitokių taisyklių. Dusan Cvetanovic/ Pexels nuotrauka
Europos Sąjungoje socialiniai tinklai sulauks kitokių taisyklių. Dusan Cvetanovic/ Pexels nuotrauka

Baidomasi svarbių pokyčių Europos Sąjungoje ir socialiniuose tinkluose

Šie pokyčiai yra platesnių Europos pastangų reguliuoti didžiųjų technologijų bendrovių įtaką dalis. Neseniai buvo priimtas Skaitmeninių paslaugų įstatymas - dar vienas Europos teisės aktas, kuriame daugiausia dėmesio skiriama platformų duomenų tvarkymui ir moderavimui.

Skaitmeninių rinkų įstatymas (DMA) ir Skaitmeninių paslaugų įstatymas (DSA) yra du atskiri, bet susiję Europos Sąjungos teisės aktų pasiūlymai, kuriais siekiama reguliuoti skaitmenines platformas ir užtikrinti sąžiningą konkurenciją bei vartotojų apsaugą skaitmeninėje erdvėje.

Tiek DMA tiek DSA yra platesnių ES pastangų atnaujinti ir pritaikyti skaitmeninio amžiaus reguliavimo sistemą dalis, tačiau jos skirtos skirtingiems tikslams ir skirtingiems skaitmeninės ekonomikos aspektams[3].

Skaitmeninių rinkų įstatymas (DMA):

Dėmesys skirtas didelėms technologijų įmonėms, turinčioms didelę įtaką rinkoje, vadinamoms „vartų prižiūrėtojomis“, siekiant užtikrinti, kad jos nepiktnaudžiautų savo padėtimi.

Taikymo sritis: Taikoma įmonėms, kurios turi didelį poveikį vidaus rinkai, turi stiprią ekonominę padėtį ir didelę vartotojų bazę.

Reglamento tipas: Ex-ante reguliavimas, o tai reiškia, kad iš anksto nustatomos taisyklės, kad būtų išvengta antikonkurencinio elgesio.

Pagrindinės nuostatos:

  • Tam tikrų paslaugų sąveikos reikalavimai.
  • Draudimas teikti pirmenybę sau.
  • Kai kuriais atvejais įpareigoja dalytis duomenimis.
  • Galimos baudos ir, kraštutiniais atvejais, taisyklių nesilaikančių įmonių struktūrinis atskyrimas.

Tikslas: Užtikrinti, kad skaitmeninės rinkos išliktų atviros ir konkurencingos.

Skaitmeninių paslaugų įstatymas (DSA):

Dėmesys skiriamas rinkos priežiūrai. Reglamentas sprendžia skaitmeninių paslaugų, kurios veikia kaip tarpininkai, palengvinančios turinio, prekių ar paslaugų platinimą internete, atsakomybę.

Taikymo sritis: Plačiau taikoma visoms skaitmeninėms paslaugoms, ne tik didelėms, dominuojančioms rinkoje. Tai apima internetines platformas, pvz., socialinę žiniasklaidą, prekyvietes ir kitas informacinės visuomenės paslaugas.

Reglamento tipas: Iš esmės ex-post, nustatant taisykles, kaip platformos turėtų elgtis pasirodžius neteisėtam turiniui, o ne užkertant kelią jam pasirodyti.

Pagrindinės nuostatos:

  • Skaidrumo reikalavimai, susiję su turinio moderavimu, reklamavimu ir algoritmais.
  • Reikalingas mechanizmas, pagal kurį naudotojai galėtų apskųsti turinio panaikinimo sprendimus.
  • Įpareigoja greitai pašalinti neteisėtą turinį.
  • Platformų atsakomybės apsauga, jei jos atitinka įstatymo nuostatas.

Tikslas: Sukurti saugesnę skaitmeninę erdvę, kurioje būtų ginamos pagrindinės vartotojų teisės, bei išaiškinti skaitmeninių paslaugų atsakomybę ir teisinius įsipareigojimus.

Nors DMA orientuota į sąžiningos konkurencijos skaitmeninėje rinkoje skatinimą, DSA rūpinasi skaitmeninių platformų atsakomybe, susijusia su turiniu ir vartotojų apsauga. Abiem aktais siekiama sukurti teisingesnę ir saugesnę skaitmeninę aplinką, tačiau dėmesys sutelkiamas į skirtingus skaitmeninės ekonomikos aspektus.

Technologijų bendrovių ateitis Europos Sąjungoje: taisyklės lems mažesnę rinkos galią

Oficialiai įsigaliojus Europos Sąjungos skaitmeninių rinkų įstatymui (DMA), technologijų pramonės galiūnai, dažniausiai vadinami GAFAM („Google“, „Apple“, „Facebook“, „Amazon“, „Microsoft“), pradėjo krutėti, kad suderintų savo veiklą su naujais reglamentais. Nors DMA oficialiai įsteigta praėjusį lapkritį, ji įsibėgės ankstyvą rudenį, jau šiomis dienomis, kai Europos Komisija galutinai sudarys įmonių, kurioms bus taikomi nauji konkurencijos reglamentai, sąrašą.

Kas verčia įmones ir platformas gatekeeperiais? DMA apibrėžia aiškų kriterijų rinkinį, pagal kurį nustatomi skaitmeniniai „vartų prižiūrėtojai“, kurie dažniausiai yra platformos, turinčios didelę skaitmeninės rinkos kontrolę[4]. Reikalavimai apima:

  • Pagrindinės platformos paslaugų valdymas: tai apima platų paslaugų spektrą, pvz., paieškos variklius, socialinius tinklus, programų parduotuves, pranešimų siuntimo paslaugas, virtualius asistentus, žiniatinklio naršykles ir operacines sistemas.
  • Finansinės slenkstinės ribos: bendrovė per pastaruosius trejus finansinius metus Europos ekonominėje erdvėje turi turėti ne mažiau kaip 7,5 milijardo eurų metinių pajamų arba praėjusiais finansiniais metais jos rinkos kapitalas buvo bent 75 milijardai eurų.
  • Naudotojų bazė: įmonė turėtų būti svarbūs vartai verslui, turinti bent 45 milijonus aktyvių vartotojų ES per mėnesį ir daugiau nei 10 000 aktyvių verslo vartotojų ES.
  • Nuoseklus našumas: įmonės turi nuosekliai atitikti šiuos kriterijus pastaruosius trejus finansinius metus, kad būtų laikomos turinčiomis „įsitvirtintą ir patvarią“ padėtį rinkoje.

Be to, Komisija turi teisę taikyti tam tikrą DMA taisyklių poaibį įmonėms, kurios rodo, kad ateityje gali tapti sergėtojomis. Ši besikeičianti aplinka taip pat apima Skaitmeninių paslaugų įstatymą (DSA), reglamentą, kuriuo siekiama reguliuoti el. prekybos sektorių ES.

Artimiausi mėnesiai, pradedant šiandien, bus lakmuso popierėlis tiek reguliavimo institucijoms, tiek technologijų pramonei, nes jie naršys sudėtingoje rinkos dinamikos, vartotojų teisių ir reguliavimo priežiūros sąveikoje. Galutinis tikslas yra aiškus – užtikrinti vienodas sąlygas skaitmeninėje rinkoje, tačiau kelionė iki to žada būti nebent paprasta.

avatar
Dovilė Barauskaitė
Rašytojas (-a)
Šaltiniai
2.arrow_upward
Daniel Liberto. Digital Markets Act (DMA): How the EU Law Will Work Investopedia. Reports
3.arrow_upward
4.arrow_upward
Aline Blankertz, Julian Jaursch . What the European DSA and DMA proposals mean for online platforms Breookings. Commentary