- „Google“ susimokės 29,5 milijono JAV dolerių už ieškinius dėl naudotojų buvimo vietos sekimo
- Vartotojų duomenys jau naudojami, kad juos nukreiptų į kitus puslapius bei jiems patrauklesnes programas
- Skamba daug pasiteisinimų, kad ieškiniai yra pasenę
„Google“ susimokės 29,5 milijono JAV dolerių už ieškinius dėl naudotojų buvimo vietos sekimo
„Google“ sutiko sumokėti, kad patenkintų du skirtingus Indianos valstijos ir Vašingtono valstijos pateiktus ieškinius dėl apgaulingos naudotojų buvimo vietos sekimo praktikos. Paieškos ir reklamos milžinė turi sumokėti 9,5 mln. dolerių Vašingtonui ir 20 mln. dolerių Indianos valstijai po to, kai šios JAV valstijos padavė bendrovę į teismą dėl kaltinimų, kad įmonė sekė naudotojų buvimo vietą be jų aiškaus sutikimo[1].
Šis bendrovės sutikimas sumokėti įspūdingas sumas siekiant išspręsti problemas ir nutraukti teismą pasiekusias bylas, nėra netikėtas, nes ji savo kišenę dėl tų pačių priežasčių atvėrė ir praėjusį mėnesį. Tuomet „Google“ teko sumokėti net 391,5 mln. dolerių 40 valstijų dėl panašių kaltinimų.
Bendrovei buvo iškeltos dvi bylos dėl buvimo vietos sekimo Teksase ir Vašingtone. Šios sekimo problemos labai susiję su privatumo politikos ir saugumo pažeidimais, apie kuriuos dažnai kalbama žiniasklaidoje.
Ieškiniai buvo pateikti reaguojant į 2018 m. atskleistus faktus, kad interneto bendrovė ir toliau sekė naudotojų buvimo vietą „Android“ ir „iOS“ operacinėse sistemose naudojantis nustatymu, vadinamu „Web & App Activity“, nepaisant to, kad vietos nustatymo istorijos parinktys buvo išjungtos[2].
Be to, įmonė buvo apkaltinta, kad naudojo tamsius modelius – dark patterns, kurie reiškia dizaino pasirinkimus, skirtus apgauti naudotojus. Taip buvo pasiekiama, kad šie atliktų veiksmus, leidžiančius konkrečią prieigą prie jų duomenų. Kai vartotojai leidžia veiksmus, pažeidžiančius jų privatumą, be jų žinios ar patvirtinimo įmonė gali kaupti ir dalintis informacija su reklamuotojais, kitomis įmonėmis.
Vartotojų duomenys jau naudojami, kad juos nukreiptų į kitus puslapius bei jiems patrauklesnes programas
„Google“ susilaukia visų šių ieškinių, nes teisėsauga išsiaiškino, kas yra daroma su sukaupta vartotojų informacija. Žinoma, kad bendrovė naudoja iš Indianos vartotojų surinktus buvimo vietos duomenis, kad sudarytų išsamius naudotojų profilius ir nukreiptų į kitus puslapius bei jiems patrauklesnes reklamas[3].
„Google“ bent nuo 2014 m. klaidino naudotojus apie savo praktikas. Pagal susitarimą bendrovei buvo nurodyta pranešti naudotojams, kuriems įjungtos vietos istorijos ir žiniatinklio bei programėlių veiklos stebėjimo funkcijos.
Vartotojai turi žinoti apie tai, ar renkami buvimo vietos duomenys, taip pat įmonė turi nurodyti veiksmus, kurių naudotojai gali imtis, kad išjungtų nustatymus ir ištrintų duomenis. Šią teisę ir siekia akcentuoti valstijų ieškiniai.
Tikimasi, kad „Google“ tvarkys tinklalapį, kuriame bus atskleisti visi renkamų buvimo vietos duomenų tipai ir šaltiniai, ir be aiškaus sutikimo nesidalys tikslia naudotojų buvimo vietos informacija su trečiųjų šalių reklamuotojais. Be to, ji turės automatiškai ištrinti buvimo vietos duomenis, gautus iš įrenginio arba naudojantis IP adresų žiniatinkliu ir programėlių funkcijomis per 30 dienų nuo informacijos gavimo.
Skamba daug pasiteisinimų, kad ieškiniai yra pasenę
Bendrovė 2022 m. lapkričio mėn. pažymėjo, kad ieškiniai, pasak jos, grindžiami pasenusia produktų politika ir kad ji jau įdiegė keletą privatumo ir skaidrumo patobulinimų, leidžiančių naudotojams automatiškai ištrinti su jų paskyromis susietus buvimo vietos duomenis. Įmonė teigia, kad tokios praktikos, kuriomis ji kaltinama, jau nebenaudojamos.
„Google“ taip pat pareiškė, kad pradės teikti išsamesnę informaciją, susijusią su žiniatinklio ir programėlių veiklos valdymu, be to, paleis informacijos centrą ir naują perjungiklį, kuriuo bus galima išjungti ir buvimo vietos istorijos, ir žiniatinklio, ir programėlių veiklos nustatymus bei paprastą funkciją, kuri leis ištrinti ankstesnius duomenis.
Indianos ir Vašingtono teisininkai sakė, kad tai yra vienas iš būdų kovoti su didelėmis technologijų kompanijomis, kurios naudojasi savo landžiomis technologijomis, kad sektų asmenis jų įrenginiuose[4].
Technologijų bendrovės gali savo plačiai naudojamuose produktuose įdiegti didžiulį sekimo ir stebėjimo mechanizmą. Tad su tuo kovojantys mano, jog yra teisinga, kad vartotojai būtų informuojami apie tai, kaip svarbius naudotojo duomenis apie jo veiklą renka, seka ir naudoja šios bendrovės.