Susirinkimas Vatikane: spręs celibato ir gėjų santuokų klausimus

Pasaulis, ŠiandienSteponas Rokas
Suprasti akimirksniu
PP
Nors ir prašė aiškumo, kardinolai iš Popiežiaus Pranciškaus sulaukė aptakių atsakymų, Elta nuotrauka

Negalima painioti palaiminimo ir santuokos

Dabartinis Romos popiežius Pranciškus yra pareiškęs, jog Katalikų Bažnyčia gali keisti savo požiūrį ir pradėti laiminti vienalytes poras. Atsakydamas į kardinolų grupės, kuri paprašė jo aiškumo šiuo klausimu, užklausą jis nurodė, kad bet koks palaiminimo prašymas turėtų būti traktuojamas kaip „pastoracinė labdara“. [1]

Vatikanas pirmadienį paskelbė laišką, kurį Pranciškus parašė kardinolams liepos 11 d., prieš tai gavęs iš jų klausimų sąrašą. Jame Pranciškus siūlo, kad tokios poros galėtų gauti palaiminimą, jeigu tik palaiminimas nebūtų painiojamas su sakramentine santuoka.

Naujojo kelio ministerija nurodė, kad šis laiškas ne tik skatina Bažnyčią atsiverti LGBT bendruomenei, bet ir yra dar vienas žingsnis į siekiant nustoti juos marginalizuoti.

Naujojo kelio ministerija yra lesbiečių, gėjų, biseksualų ir translyčių katalikų gynimo ministerija. Nacionalinė organizacija yra įsikūrusi JAV, Merilendo valstijoje. Tai buvo viena iš pirmųjų grupių, bandančių paskatinti katalikus spręsti LGBT problemas.[2]

Santuoka – vyro ir moters sąjunga, bet…

Nepaisant kalbų apie atvirumą, Vatikanas ir toliau pabrėžia, kad santuoka yra vyro ir moters sąjunga, todėl ilgą laiką ši institucija priešinosi vienalytėms santuokoms. Visgi galiausiai popiežius Pranciškus išreiškė palaikymą civiliniams įstatymams, pagal kuriuos tos pačios lyties sutuoktiniai gali pretenduoti į teisines lengvatas, o katalikų kunigai kai kuriose Europos šalyse laimina tos pačios lyties asmenų sąjungas ir be Vatikano pritarimo.[3]

Pranciškaus atsakymas kardinolams reiškia dabartinės oficialios Vatikano pozicijos pasikeitimą. Aiškinamajame rašte 2021 m. Tikėjimo doktrinos kongregacija teigė, kad bažnyčia negali palaiminti vienalyčių sąjungų, nes „Dievas negali laiminti nuodėmės“. [4]

Savo naujajame laiške Pranciškus pakartojo, kad santuoka yra vyro ir moters sąjunga. Tačiau atsakydamas į kardinolų klausimą apie homoseksualų sąjungas ir palaiminimus, jis sakė, kad „pastoracinė meilė“ reikalauja kantrybės ir supratimo, o kunigai negali tapti teisėjais, „kurie tik neigia, atmeta ir atstumia“.

„Dėl šios priežasties pastoracinė tarnyba turi tinkamai įvertinti, ar yra palaiminimo formų, kurių prašo vienas ar daugiau asmenų, kurios neperduoda klaidingos santuokos sampratos“, – rašė jis. – Kadangi prašoma palaiminimo, išreiškiamas pagalbos iš Dievo prašymas, pageidavimas, kad galėtume gyventi geriau, pasitikėjimas tėvu, kuris gali padėti mums gyventi geriau“.

Jis nurodė, kad buvo situacijų, kurios yra objektyviai „nemoralios ir nepriimtinos“, tačiau ta pati „pastoracinė meilė“ reikalauja, kad žmonės nebūtų traktuojami kaip nusidėjėliai, kurie gali būti ne visiškai kalti dėl savo padėties.

Popiežius Pranciškus pridūrė, kad nereikia, jog vyskupijos ar vyskupų konferencijos tokią sielovadinę meilę paverstų fiksuotomis normomis ar protokolais, sakydamas, kad šis klausimas gali būti sprendžiamas atskirai kiekvienu konkrečiu atveju.

Sveikinimai iš LGBT bendruomenės

Pranciškus DeBernardo, Naujojo kelio ministerijos vykdomasis direktorius, pasveikino popiežiaus atvirumą.

„Pastoracijos tarnautojų sutikimas palaiminti tos pačios lyties poras reiškia, kad Bažnyčia iš tiesų pripažįsta, jog tarp tos pačios lyties porų gali egzistuoti šventa meilė, o šių porų meilė atspindi Dievo meilę“, – sakoma P. DeBernardo pareiškime. – Tie pripažinimai, nors ir ne visiškai tokie, kokių norėtų LGBTQ+ katalikai, yra didžiulis žingsnis siekiant pilnesnės ir visapusiškesnės lygybės.“[5]

Penki kardinolai, konservatyvūs prelatai iš Europos, Azijos, Afrikos ir Amerikos žemyno, pateikė Pranciškui raštišką užklausą dėl Bažnyčios mokymo apie gėjus, moterų įšventinimą, popiežiaus autoritetą ir kitus klausimus.

Jie turimą medžiagą paskelbė likus dviem dienoms iki didelio trijų savaičių sinodo Vatikane, kurio darbotvarkėje yra LGBTQ+ katalikų klausimas bei jų vieta Bažnyčioje, pradžios.

Visi jie buvo vieni aršiausių Pranciškaus kritikų, jau pensijoje esantys doktriniškesnės kartos kardinolai, paskirti šventojo Jono Pauliaus II ar popiežiaus Benedikto XVI.

Tai buvo Valteris Brandmiuleris (Walter Brandmueller) iš Vokietijos, buvęs Vatikano istorikas; Reimondas Burkas (Raymond Burke) iš JAV, kurį Pranciškus paskyrė Vatikano aukščiausiojo teismo vadovu; Chuanas Sandovalis (Juan Sandovali) iš Meksikos, išėjęs į pensiją Gvadalacharos arkivyskupas; Robertas Saras (Robert Sarah) iš Gvinėjos, išėjęs į pensiją Vatikano liturgijos biuro vadovas; ir Džozefas Zenas (Džozef Zen), išėjęs į pensiją Honkongo arkivyskupas.[6]

V. Brandmiuleris ir R.Burkas buvo vieni iš tų keturių dvasininkų, kurie 2016 metais viešai nepritarė Pranciškaus sprendimui leisti išsiskyrusioms ir vėl civiliai susituokusioms poroms priimti komuniją. Tada kardinolai susirūpino, kad Pranciškaus pozicija pažeidžia Bažnyčios mokymą apie santuoką iki mirtis išskirs. Pranciškus niekada neatsakė į jų pastabas.

Šį kartą Pranciškus kardinolams atsakė, tačiau jie gauto atsakymo nepaskelbė, nes, tikėtina, jis neatitiko lūkesčių. Greičiausiai tas ir lėmė, kad kardinolai performulavo penkis klausimus, dar kartą pateikė juos ir paprašė tiesiog atsakyti taip arba ne. Kai jis to nepadarė, kardinolai nusprendė paviešinti gautus atsakymus ir įspėti tikinčiuosius.

Vatikano doktrinos tarnyba paskelbė Popiežiaus atsakymą kardinolams kiek vėliau, tačiau be įžangos, kurioje Pranciškus ragino kardinolus nebijoti sinodo.