Sudarytos sąlygos legaliai teikti kyšius fiziniams asmenims
Lietuvoje verslininkai visais laikais, daugiau ar mažiau remdamiesi sąžiningumo principais, stengėsi suktis kaip tik išmanė. Tačiau visada buvo ir dabar yra tokia verslininkų kategorija, kuriuos nuolat kamuoja klausimas: „Kaip išimti milijoną ir nesumokėti mokesčių“? Ne paslaptis, šios kategorijos atstovai turi draugų valdžioje, kurie, atėję dirbti tautai, stengiasi priimti labiau savo aplinkai palankius įstatymus.
2020 metais gruodžio pabaigoje buvo priimtas paramos ir labdaros įstatymas, pagal kurį fiziniai asmenys, kurie LRV nustatyta tvarka tiesiogiai dalyvauja likviduojant ekstremaliąją situaciją ir šalinant jos padarinius, turi teisę gauti neriboto dydžio finansinę paramą ir netvarkyti jos apskaitos ar atsiskaityti už jos panaudojimą. Tokia fizinių asmenų gauta parama neapmokestinama jokiais mokesčiais. Kadangi pačiame įstatyme yra panaikintas paramos kontrolės mechanizmas, yra sudarytos sąlygos legaliai teikti kyšius fiziniams asmenims, nurodytiems LRV nutarime, pavadinant perduodamus pinigus ar turtą – parama.
Įstatymo pakeitimas buvo priimtas pažeidžiant teisėkūros tvarką
Šių metų rugsėjo 20 dieną Seime buvo užregistruotas labdaros ir paramos įstatymo keitimas, kuriam pritarus būtų panaikinta neriboto dydžio anoniminė parama, kai nėra būtina vesti jos panaudojimo apskaitos, kai parama yra teikiama dėl ekstremalios situacijos ar jos padarinių šalinimo.
Seimo narys Vilius Ąžuolas teigė, kad toks paramos įstatymo pakeitimas, kurį dabar siūloma naikinti, buvo priimtas skubos tvarka, pažeidžiant teisėkūros nustatytą tvarką dėl svarstymo ir diskusijos su visuomene.
„Lietuvos buhalterių ir auditorių asociacijos (LBAA) teiktos pastabos dėl ypatingai didelio neigiamo poveikio, kurias patvirtino ir STT, buvo ignoruojamos. Nors jos buvo pateiktos iškarto užregistravus įstatymo pakeitimo projektą ir jei nebūtų taikoma ypatinga skuba, ko gero teisės aktas nebūtų priimtas, nes paneigti neigiamo poveikio argumentų neįmanoma. Prireikė dviejų metų, kad Seimo nariai suprastų, jog reikia keisti įstatymą, kuris turi daug neigiamo potencialo“, – kalbėjo V. Ąžuolas.
Įvairios paramos gali virsti pinigų plovimo operacijomis
LRV nutarimas, apibrėžiantis fizinių asmenų ratą, kurie gali gauti neriboto dydžio, formos, nekontroliuojamą ir neapmokestinamą paramą nėra paskelbtas.
LBAA teikė raštą dėl šio įstatymo koregavimo tam, kad nebūtų sukurtas potencialas diskredituoti medikų ar savanorių vardą ir sudarytos sąlygos šešėliui.
„Šio įstatymo projektas užregistruotas 2020 metų gruodžio 21 dieną, o priimtas sekančią dieną be svarstymo komitete. Kadangi pačiame įstatyme yra panaikintas paramos kontrolės mechanizmas, vadinasi yra sudarytos sąlygos legaliai teikti kyšius fiziniams asmenims, nurodytiems LRV nutarime, pavadinant perduodamus pinigus ar turtą tiesiog parama“, – apie bandymą Lietuvoje įteisinti korupciją mintimis dalijosi Seimo narys[1].
LBAA nuomone, įstatymas priimtas itin skubiai, be svarstymo komitetuose, be teisininkų įvertinimo, viešų konsultacijų ir vos per kelias valandas. Projektas pateiktas 15:26 val., svarstytas 20:48 val., priimtas 20:50 val.
Įstatymas atrodo kiauras kaip rėtis, mat jame išbraukta nuostata, kad paramos negali gauti nepatikimi mokesčių mokėtojai, teisti už mokesčių grobstymą ir pan.
Ar kas nors esate girdėję, kad iš kurio nors mediko ar savanorio būtų reikalauta už gautą nemokamą picą ar kitą dovaną susimokėti GPM? Įstatymo priėmimas ir buvo grindžiamas tuo, kad paramos gavėjai išvengtų mokesčių.
Pasak LBAA atstovų, neįmanoma uždengti padarytos klaidos, dėl kurios suteikiama laisvė piktnaudžiauti gryninant pinigus per pelno nesiekiančius asmenis, mat įvairios paramos savanoriams, medikams ar kitų sričių atstovams gali virsti legaliomis pinigų plovimo operacijomis[2].