Suprasti akimirksniu
  • Eurazijos įvairovės ir daugiapoliškumo chartija – bendra Sąjunginės valstybės narių iniciatyva
  • Bendra Eurazijos įvairovės ir daugiapoliškumo chartijos vizija XXI-ajame amžiuje (visas tekstas)
  • Kas ta Sąjunginė valstybė?
Šaltiniai
Lukašenka ir Putinas
Kol Vakarai blaškosi isterijoje, Baltarusijos prezidentas Aliaksandras Lukašenka ir Rusijos lyderis Vladimiras Putinas stiprina tarpusavio bendradarbiavimą, Eltos nuotrauka

Eurazijos įvairovės ir daugiapoliškumo chartija – bendra Sąjunginės valstybės narių iniciatyva

Rusijos ir Baltarusijos diplomatai Šveicarijoje surengė bendrą pasitarimą dėl Maskvos ir Minsko iniciatyvos parengti Eurazijos įvairovės ir daugiapoliškumo chartiją, skirtą XXI-ajam amžiuj. Apie tai vasario 19 d., pranešė Baltarusijos užsienio reikalų ministerijos spaudos tarnyba.[1]

Pranešama, kad bendrą dokumento viziją, kurioje numatyta daugiapolio pasaulio kūrimo idėja, pateikė Baltarusijos nuolatinė atstovė JT biure ir kitose tarptautinėse organizacijose Ženevoje Larisa Belskaja ir Rusijos nuolatinis atstovas Genadijus Gatilovas.

„Diplomatai pažymėjo, kad chartija skirta tarptautiniam saugumui stiprinti, pirmiausia Eurazijos erdvėje. Ypač pabrėžiama, kad iniciatyva nėra nukreipta prieš jokią šalį – priešingai, dialogas su visais potencialiais dalyviais, įskaitant Europos valstybes, yra svarbus“, – sakoma pareiškime.

Be to, L. Belskaja teigė, kad chartijoje būtina įtvirtinti pagarbos įvairovei ir daugiapoliškumui principą kaip svarbiausias šiuolaikinio pasaulio paveikslo ir dinamiškai besivystančio Eurazijos regiono savybes. Rusijos atstovas pabrėžė, kad būtina generuoti idėjas, pagrįstas ne stipriųjų teise, bet lygybe ir teisinga interesų pusiausvyra.

Bendra Eurazijos įvairovės ir daugiapoliškumo chartijos vizija XXI-ajame amžiuje (visas tekstas)

Mes, Baltarusijos Respublikos ir Rusijos Federacijos atstovai, pripažįstame šias pagrindines mūsų laikų realijas:[2]

1. ĮVAIROVĖ KAIP TAIKOS PAGRINDAS - Pasauliui visada buvo būdingi įvairūs gyvenimo pagrindai, civilizacijos, kultūros, tradicijos, istorinės raidos bruožai, vertybių sistemos, o valstybės formavimasis yra pagrindinis tarptautinių santykių elementas, įvairios valstybės politinės struktūros formos ir vidaus socialinės bei ekonominės, kultūrinės ir humanitarinės raidos modeliai.

2. ĮVAIROVĖS ESMĖ - Pagarba visam įvairovės spektrui tradiciškai tarnavo sveikai konkurencijai ir visuotinei žmonijos pažangai, o šio pagrindinio socialinio gyvenimo reiškinio nepaisymas šalyse sukėlė tarpvalstybinius karus ir konfliktus bei įvairias krizes.

3. ĮVAIROVĖ ŠIUOLAIKINIAME PASAULYJE - Įvairovės esmė ir svarba tampa vis aiškesnė, o poreikis gerbti šį reiškinį ypač reikalingas šiuolaikiniame pasaulyje, atsižvelgiant į sparčią skaitmeninių technologijų plėtrą, kuri žymiai praplečia visų planetos žmonių žinias.

4. PARADIGMOS KAITA - Šiuolaikiniame pasaulyje tarptautiniuose santykiuose vyksta objektyvios ir negrįžtamos gilios transformacijos, kurias sukelia pagreitinti tektoniniai pokyčiai įvairiose srityse, kas daro didžiulę įtaką visiems tarptautinio gyvenimo subjektams.

5. DAUGIAPOLIŠKUMAS HORIZONTE - Pasaulis nenumaldomai juda link daugiapoliškumo būsenos, kuri yra jo pirmapradės įvairovės pasekmė. Tai suteikia galimybę sukurti teisingą ir įtraukią demokratinę pasaulio tvarką bei taikų sambūvį siekiant užtikrinti visų valstybių saugumą ir bendrą gerovę ilguoju laikotarpiu, grindžiamą abipusiai naudingu bendradarbiavimu ir tikru daugiašališkumu.

6. STABDANTYS VEIKSNIAI - Viso pasaulio evoliucinis judėjimas link daugiapoliškumo ir policentrinio modelio, atitinkančio Pasaulio daugumos interesus, sulėtėja, jei ignoruojamas civilizacijų, kultūrų, tradicijų, istorinės raidos bruožų, vertybių sistemų, valstybės struktūros formų ir vidaus raidos modelių įvairovės faktas, pažeidžiamos tarptautinės teisės normos bei principai.

7. EURAZIJOS YPATUMAS - Eurazija yra besiformuojančio daugiapolio pasaulio geografinis centras ir materialinis pagrindas, čia gimė senovės civilizacijos, aplink kurias suformuotos valstybės, integracijos asociacijos, regioninės organizacijos ir galios centrai.

8. EURAZIJOS SVARBA - Eurazijos žemynas dėl savo geografinės padėties, dydžio, gyventojų skaičiaus ir išteklių potencialo istoriškai vaidino ir toliau vaidina svarbų vaidmenį tarptautiniuose santykiuose, veikdamas kaip pasaulinio vystymosi lokomotyvas. Eurazijoje užtikrinamas pagrindinis indėlis į laipsnišką pasaulio ekonomikos augimą, stiprinami nepriklausomi plėtros centrai.

9. EURAZIJOS ATEITIS - Veiksminga visų Eurazijos erdvės subjektų sąveika, santykių tarp Eurazijos vystymosi centrų suderinimas yra būtinos sąlygos žemyno konsolidavimui visų jame esančių valstybių interesais, kurie galiausiai taip pat padės sukurti teisingą pasaulio tvarką daugiapoliu pagrindu.

10. BENDRAS PASAULINIS INTERESAS - Atsižvelgiant į svarbų Eurazijos vaidmenį, taikos, saugumo, stabilumo ir klestėjimo tikslų pasiekimas šioje erdvėje atitinka ne tik žemyno valstybių, bet ir visų pasaulio šalių interesus. Šiuo atžvilgiu įsipareigojame:

11. REMTIS TARPTAUTINE TEISE - Savo veiksmuose vadovautis tarptautinės teisės normomis, pagrįstomis visa JT Chartija ir tarpusavio ryšiu, bei kitais tarptautiniais teisiškai privalomais dokumentais.

12. GERBTI ĮVAIROVĘ - Pripažinti ir gerbti civilizacijų, kultūrų, tradicijų, istorinių bruožų ir visuotinių vertybių sistemų įvairovę ir lygybę, valstybės politinės struktūros formų įvairovę ir pasaulio šalių vidaus socialinės ir ekonominės raidos modelius, priešintis išskirtinumui ir dvigubiems standartams tarptautinėje politikoje.

13. SUKURTI DAUGIAPOLĮ PASAULĮ - Prisidėti prie greito daugiapolio pasaulio ir teisingos pasaulinės tvarkos kūrimo.

14. ĮGYVENDINTI INICIATYVAS - Įgyvendinti iniciatyvas, kurios prisideda prie to, kad visos pasaulio šalys pripažintų vystymosi kelių įvairovę, civilizacijų dialogo užmezgimą, dialogą pasaulinio saugumo tema, naujo tipo tarptautinių santykių formavimąsi, siekiant sukurti darnią valstybių bendruomenę, regioninių ekonominių procesų ir partnerysčių plėtrą Eurazijoje, abipusiai naudingų visos Eurazijos projektų įgyvendinimą, įskaitant Didžiosios Eurazijos partnerystės sukūrimą ir kultūrinio bei humanitarinio bendradarbiavimo stiprinimą.

15. STIPRINTI SAUGUMĄ - Formuoti naują viso žemyno bendradarbiavimo saugumo srityje struktūrą, grindžiamą saugumo, teisingumo, teisėtumo, tvarumo ir bendro dalyvių indėlio principais.

16. ATKURTI JUNGTINIŲ TAUTŲ VAIDMENĮ - Skatinti atkurti ir stiprinti Jungtinių Tautų centrinį koordinavimo vaidmenį pasaulio reikaluose ir veiksmingą JT sistemos mechanizmų panaudojimą bendriems pasauliniams iššūkiams bei grėsmėms įveikti, stiprinant organizacijoje pasaulio daugumos šalių balsą.

17. STIPRINTI EURAZIJĄ - Siekti konsoliduoti Eurazijos erdvę, kad žemyne būtų užtikrinta taika, stabilumas ir bendra gerovė visų jo valstybių labui.

18. BENDRADARBIAVIMAS SRITYSE - Prisidėti prie praktinio bendradarbiavimo stiprinimo Eurazijos žemyne saugumo, ekonomikos, kultūros ir kitose srityse procesų atvirumo, plačios įtraukties, lygybės ir abipusės naudos pagrindu.

19. NAUDOTI EURAZIJOS MECHANIZMUS - Šiai užduočiai įgyvendinti naudoti Eurazijos žemyne veikiančius daugiašalio bendradarbiavimo mechanizmus, įskaitant EAEU, CSTO, NVS, SCO, ASEAN, CICA, Arabų Lygą, Persijos įlankos bendradarbiavimo tarybą, Sąjunginę valstybę. Skatinti tarpplatforminę jų tarpusavio sąveiką, bendrų iniciatyvų įgyvendinimą.

20. UŽKIRSTI KELIĄ KIŠIMUISI - Neutralizuoti išorinių jėgų bandymus kištis į Eurazijos valstybių reikalus ir vykdyti politiką, kuria siekiama pakenkti konsolidacijos ir bendradarbiavimo procesams žemyne, primesti savo vystymosi modelius, ideologines nuostatas ir svetimas dvasines bei moralines vertybes.

21. UŽMEGZTI IŠORĖS PARTNERYSTES - Įsitraukti ir sąveikauti su regioniniais ekonominiais procesais, vykstančiais kituose žemynuose. 

Kas ta Sąjunginė valstybė?

Sąjunginė valstybė yra viršnacionalinė sąjunga, susidedanti iš Baltarusijos ir Rusijos, kurios tikslas – gilinti abiejų valstybių santykius integruojant ekonominę ir gynybos politiką. Iš pradžių Sąjungos valstybė siekė sukurti konfederaciją; tačiau abi šalys šiuo metu išlaiko savo nepriklausomybę.[3]