Nuo rugsėjo – visiems nemokamas viešasis transportas Radviliškyje
Radviliškio rajono savivaldybė informuoja, kad jau nuo šių metų rugsėjo 19 dienos visi keleiviai miesto ir priemiestinio reguliaraus susisiekimo autobusų maršrutais savivaldybės teritorijoje bus vežami nemokamai. Priėmus šį sprendimą iš savivaldybės lėšų bus sumokama rajone keleivius vežančiai įmonei „Emtra“ – likusiems šių metų mėnesiams papildomai tam reikės apie 17 tūkstančių eurų, o per visus metus – apie 50 tūkstančių eurų.
Nuo rugsėjo 19 dienos, kai važiavimas vietinio susisiekimo autobusų maršrutais Radviliškio rajone bus nemokamas, juo galės naudotis visi keleiviai, pagerės susisiekimo sąlygos ir mokiniams, kurie galės viešuoju transportu važiuoti nemokamai ne tik mokslo metais į mokyklą ir iš jos, o socialiai remtini asmenys ar mažas pajamas gaunantys gyventojai turės galimybę neribotai naudotis viešuoju transportu asmeninėms reikmėms.
„Ačiū visiems politikams, kurie palaikė šį rajono žmonėms naudingą sprendimą“, – po posėdžio dėkojo Radviliškio rajono savivaldybės meras Kazimieras Račkauskis[1].
Keleivių autobusuose padaugėjo
Radviliškio autobusų vairuotojai neslepia – vos tik savivaldybė leido visiems važinėtis autobusais nemokamai, išaugo ir važiuojančiųjų autobusais skaičius.
„Iškart jaučiasi. Tiek bilietų anksčiau tikrai nemušdavau“, – žurnalistams sakė vienas vairuotojas.
„Smagu, kad galima važiuoti nemokamai“, – sakė viena keleivė.
Kita pridūrė, kad anksčiau mokėdavo pusę bilieto kainos, 14 centų, tačiau jau tie smulkūs pinigai jai buvo tapę tikru galvos skausmu.
Nors savivaldybė sutinka, kad autobusai važinėja ne taip dažnai, kaip norėtų gyventojai, tačiau stengiamasi, kad visi galėtų nuvykti iki seniūnijų centrų. Tiesa, ne visi kaimai ir kaimeliai apskritai yra lankomi viešojo transporto – su šia problema susiduria daugelis mažesnių savivaldybių, kai iki tam tikro kaimo autobuso siųsti tiesiog neapsimoka[2].
Nemokamas viešasis transportas – 18-oje savivaldybių
Nemokamai viešuoju transportu keliauja ne tik radviliškiečiai. Ir kitos savivaldybės taiko šią praktiką, tiesa, tik mažosios, mat didmiesčiams tai būtų per didelė prabanga. Tiesa, gal galima dėl to ir pasiginčyti – juk mažesnės savivaldybės ir finansų turi gerokai mažiau, nei didžiosios. O štai Estijos sostinėje Taline nemokamas viešasis transportas kursuoja jau nuo 2013-ųjų.
Tauragėje nemokamai viešuoju transportu keleiviai važinėjasi jau du metus, per tą laiką keleivių skaičius išaugo beveik dvigubai.
„Kyla ir degalų kainos, iškastinio kuro kainos ir mes privalome suteikti viešojo transporto galimybę, tiesiog patogią galimybę, nes dabar, kaip sakau, dažniausiai yra rajonuose vaikų vežimo į mokyklas sistema, o ne viešojo transporto sistema“, – aiškina Tauragės savivaldybės meras Dovydas Kaminskas[3].
Nemokamai autobusais važinėja ir Mažeikių, Šilalės, Neringos, Trakų, Varėnos, Naujosios Akmenės, Tauragės, Plungės, Kelmės savivaldybių gyventojai.
Nemokamą viešąjį transportą siūlė ir Kaune
Merų rinkimų išvakarėse Aurelijus Veryga sakė, kad nemokamas viešasis transportas – anokia utopija, net ir didmiesčiui.
„Valstybėje, į kurią nuolat žvalgomės, kalbėdami, kad jai pavyko perimti Skandinavijos šalių gerąją praktiką, Estijos sostinėje Taline, jau beveik 10 metų miesto gyventojams nereikia mokėti už viešąjį transportą. Bent jau ta prasme, kuria mes suprantame mokėjimą. Važiuojant viešuoju transportu nebereikia pirkti bilietų. Ar tai pasiteisino? Taip! Jei tai neveiktų ar būtų nepakeliama, dešimties metų iššūkis nebūtų buvęs tvarus“, – teigė A. Veryga.
Jis pridūrė, kad ar šiaip ar taip kiekvienas gyventojas sumoka už viešojo transporto paslaugas, mokėdamas GPM, tad leidimas visiems važinėti nemokamai nebūtų kažkoks nelogiškas.
„Už juos sumoka miestiečiai, mokantys gyventojų pajamų mokestį, kurio dalis patenka į miesto biudžetą. Argi ne paradoksalu, kad tie, kurie apmoka pigų transportą kitoms grupėms, patys juo nemokamai naudotis negali? Trumpai tariant, „nemokamas“ miesto viešasis transportas yra išlaikomas iš gyventojų jau sumokėtų mokesčių. Tiesiog antrą kartą nebeimami pinigai už važiavimą, nes miesto viešasis transportas yra svarbi savivaldybės funkcija, kurią savivaldybė privalo vykdyti“, – sakė politikas.
A. Veryga taip pat turėjo idėją, kaip būtų galima paskatinti viešuoju transportu naudotis į Kauną iš priemiesčių ar kitų miestų atvykstančius svečius. Anot jo, Kaune būtina plėtoti vadinamųjų „parkuok ir važiuok“ aikštelių tinklą prie įvažiavimų į miestą.
Tokios aikštelės turėtų būti nemokamos tiems, kas atvykęs ir palikęs automobilį joje, per tam tikrą laiką įsės į viešąjį transportą. Kaip įsitikino LVŽS komanda, Taline šis modelis veikia ir pagrindinės, tam skirtos aikštelės būna apkrautos net 80 proc[4].
Dalyje miestų nemokamai važinėja tik dalis gyventojų
Daugelyje šalies savivaldybių nemokamai arba labai pigiai gali važinėti tik jautriausi visuomenės nariai – vaikai, mokiniai, senjorai bei neįgalieji.
Tokie sprendimai sąlyginai neseniai priimti ir Kėdainiuose.
Kėdainių rajono taryba nusprendė, kad nuo šių metų pradžios pensijos sulaukusius asmenis ir neįgalius keleivius vežios nemokamai. Jau anksčiau buvo priimtas sprendimas, kad nemokamai reguliaraus susisiekimo maršrutais važinėja visi Kėdainių moksleiviai.
Kėdainiuose viešojo transporto eismą organizuojančiai įmonei„Kėdbusui“ patiriamos išlaidos bus kompensuotos[5].
Nemokamas viešasis transportas švenčių dienomis
Tuo tarpu didmiesčiai gyventojus nemokamu viešuoju transportu palepina tik išskirtinėmis progomis – paprastai minint dieną be automobilio, miestų gimtadienius, vasario 16, kovo 11, Karaliaus Mindaugo karūnavimo dieną ir kitomis įsimintinomis progomis.