- Testų sudėtingumas ir neatitikimas amžiaus grupe
- Laiko apribojimai ir neadekvatus krūvis. Per trumpas testų laikas – viena dažniausių kritikos priežasčių
- Pasiruošimo trūkumas
- Nepaisoma vaikų amžiaus psichologijos
- Testų paskirtis: diagnostika ar bausmė?
Testų sudėtingumas ir neatitikimas amžiaus grupe
Ketvirtokų nacionaliniai patikrinimai Lietuvoje sukėlė nemenką diskusijų bangą tarp pedagogų, tėvų ir švietimo ekspertų. Nors šių testų tikslas – įvertinti pradinukų žinias ir gebėjimus, akivaizdu, kad jie nebuvo tinkamai paruošti nei turinio, nei organizavimo požiūriu. Pagrindinės problemos:
Tiek tėvai, tiek švietimo ekspertai pastaraisiais metais pabrėždavo, kad užduotys yra per sudėtingos ketvirtokams:
Per sudėtingos matematikos užduotys. Testai apima uždavinius su keliais sprendimo etapais ar net lygčių sistemas, kurios paprastai įtraukiamos į 7–9 klasių programas. Tokios užduotys reikalauja ne tik analitinio mąstymo, bet ir išplėstų žinių, kurios nebuvo numatytos ketvirtos klasės programoje.
Dviprasmiškos ir netikslios skaitymo užduotys. Skaitymo dalyje pateikiami trys tekstai ir net 30 klausimų, kuriems išspręsti skiriama vos 45 minutės. Pašnekovai pabrėžia, kad klausimai dažnai turi dviprasmiškus atsakymus arba reikalauja informacijos, kurios tekstuose nėra.
P.S. pašnekovai apžvelgė pavyzdines užduotis ir patirtį ruošiantis šių metų ketvirtokų patikrinimams.
Laiko apribojimai ir neadekvatus krūvis. Per trumpas testų laikas – viena dažniausių kritikos priežasčių
Nerealūs laiko apribojimai - ketvirtokams pagal pradinį sumanymą buvo numatyta išspręsti 30 užduočių per 45 minutes, kas lemia didžiulį spaudimą. Po kilusios kritikos Nacionalinė švietimo agentūra (NŠA) testų laiką pailgino iki 60 minučių, tačiau pedagogai ir tėvai pažymi, kad vien laiko prailginimas problemos neišspręs, nes pati užduočių struktūra yra netinkama.
Pasiruošimo trūkumas
Nacionaliniai testai buvo parengti ir išleisti be tinkamo išbandymo. Ekspertai atkreipia dėmesį, kad prieš diegiant užduotis į mokyklas, jos turėjo būti išbandytos realiomis sąlygomis su didesne vaikų grupe. Toks bandymas leistų įvertinti, ar užduotys yra suprantamos ir tinkamos mokiniams.
Šiais metais užduotys buvo lengvos. Ar tokios užduotys formuoja užduočių standartą ateičiai, ar tėra bandymas šiai kartais palengvinti išlaikymą, išlieka neaišku.
Nepaisoma vaikų amžiaus psichologijos
Pasak tėvų, testų kūrėjai ignoruoja ketvirtokų raidos ypatumus ir jų gebėjimą susikaupti ilgą laiką. Gavau laiškų, kad SUP moksleiviams buvo padidinta užduočių atlikimo trukmė nesuteikiant jokios papildomos pagalbos. Kas iš to papildomo laiko, jeigu vaikas nesupranta klausimų?
Testų paskirtis: diagnostika ar bausmė?
Testų rezultatai bus įrašomi į pradinės mokyklos baigimo pažymėjimą, kuria prielaidas ankstyvai vaikų selekcijai. Tai gali lemti socialinę segregaciją ir nelygybę tarp mokinių. Tėvai nerimauja, kad testų rezultatai gali tapti pagrindu konkurencinei atrankai į „geras“ mokyklas, užuot padėję identifikuoti vaiko tobulėjimo poreikius.
Ketvirtokų testai nėra skirti mokinių ugdymui ar pagalbai, o tampa dar vienu stresą keliančiu elementu.
Tėvų forumas nurodo, kad grasinimai palikti mokinius antriems metams, jei jie nesudalyvaus patikrinimuose, dar labiau gilina psichologinį spaudimą vaikams ir jų šeimoms.
Šeimų asociacijos pirmininkas Viktoras Andrejevas apie ketvirtokų patikrinimus:
„Priklauso nuo mokytojo ir mokyklos, kaip akcentuojama, kas yra patikrinimas. Jei taikoma bloga praktika, sakant, kad tai yra leidimas patekti į penktą klasę, tai vaikams yra didelis jaudulys. Visi tėvai akcentuoja, kad svarbu, jog patikrinimai netaptų savitiksliai, kova dėl reitingų: ar mokytojas geresnis, ar mokykla geresnė. Mokykla, tokiu atveju, keičia ugdymą, kad pagerintų rezultatus popieriuje, bet nežiūrėtų į vaikus ir jų pažangą“.