Suprasti akimirksniu
  • Nyderlandų vidurinėse mokyklose telefonų nebus
  • Prancūzijos mokyklose mobilieji telefonai uždrausti jau daugiau nei prieš penkerius metus, Jungtinėje Karalystėje šiuo klausimu vyksta aktyvios diskusijos
  • Telefonų naudojimas mokykloje turi ir privalumų, ir trūkumų
Šaltiniai
Mobilieji telefonai
Olandijos mokyklose draudžiami mobilieji telefonai. David Grandmougin/Unsplash nuotrauka

Nyderlandų vidurinėse mokyklose telefonų nebus

Olandijos valdžia pagaliau atsakė į ne vienerius metus daugumą švietimo sistemos ekspertų kamavusį klausimą: ar mokyklose dera naudotis mobiliuoju telefonu ir kitais panašiais įrenginiais. Antradienį Nyderlandų švietimo ministerija paskelbė, kad nuo 2024 m. pradžios šalies mokiniams bus draudžiama į klases neštis mobiliuosius telefonus, planšetinius kompiuterius ir išmaniuosius laikrodžius[1].

Nyderlandų švietimo ministras Robbertas Dijkgraafas teigia, kad telefoną į klasę turėtų būti leidžiama įsinešti tik tuo atveju, jei tam yra medicininė priežastis arba jei jis turi būti naudojamas pamokose, pavyzdžiui, skaitmeninių įgūdžių ar informacinių technologijų pamokose.

„Nors mobilieji telefonai yra susipynę su mūsų gyvenimu, jie netinka klasėje. Mokiniai turi gebėti susikaupti ir jiems turi būti suteikta galimybė gerai mokytis. Mobilieji telefonai trukdo, tai rodo moksliniai tyrimai. Turime apsaugoti mokinius nuo to“, – sakė švietimo ministras, pažymėjęs, kad įrenginius bus leidžiama naudoti neįgaliems moksleiviams arba turintiems sveikatos problemų[2].

Šis draudimas yra švietimo ministerijos, mokyklų ir kitų ugdymo organizacijų derybų ir diskusijų rezultatas. Švietimo ministras R. Dijkgraafas pažymi, kad mokyklos galės pačios nustatyti veiksmų planą, pagal kurį bus įgyvendinamas telefonų draudimas.

Vis dėlto, jei iki 2024 m. vasaros draudimas neduos siekiamų rezultatų, bus taikomos teisinės taisyklės, kurioms paklusti turės visos Olandijos vidurinės mokyklos. Kol kas nėra kalbama apie telefonų draudimus pradinėse mokyklose, naujasis draudimas negalioja ir universitetams bei kolegijoms.

Pastaraisiais mėnesiais Nyderlanduose buvo plačiai diskutuota apie išmaniųjų telefonų draudimą klasėse. Ekspertai įvairių tyrimų ataskaitose įspėjo pedagogus bei tėvus apie itin žalingą išmaniųjų telefonų naudojimo poveikį.

Taip pat teigiama, kad išmanieji telefonai sukelia stiprią priklausomybę jauniems žmonėms, o jaunų žmonių smegenys nėra pakankamai išsivysčiusios, kad galėtų pasipriešinti dirgikliams, vibracijoms ir garsams. Be to, priklausomi nuo mobiliųjų telefonų moksleiviai per testus gauna vidutiniškai nuo 1 iki 1,5 balo prastesnius rezultatus[3].

Olandijos ministrų kabinetas iš pradžių pasisakė prieš įvairius draudimus ir teigė, kad mokyklos pačios turi imtis reikalingų priemonių. Akcentuota ir tai, kad įstatymo priėmimas užtrunka mažiausiai trejus metus, o problema aktuali jau dabar.

Galiausiai, Nyderlandų vyriausybė buvo įtikinta visuomenės. Po peticija „Padarykime mokyklą vieta be telefonų“ pasirašė daugiau kaip 7600 Olandijos vaikų tėvų, mokytojų, profesorių, parlamento narių ir švietimo ekspertų, klausimas buvo imtas diskutuoti parlamente.

Prancūzijos mokyklose mobilieji telefonai uždrausti jau daugiau nei prieš penkerius metus, Jungtinėje Karalystėje šiuo klausimu vyksta aktyvios diskusijos

Olandijos kaimynėje Prancūzijoje mobilieji telefonai uždrausti buvo dar 2018 m. Taip šalies vyriausybė siekė pagerinti moksleivių susikaupimo galimybes, žinių rezultatus ir užkirsti kelią patyčioms internete. Kaip ir Olandijoje, išimtis buvo palikta neįgaliems ir sveikatos problemų turintiems vaikams[4].

Prancūzijos ugdymo įstaigose vaikai privalo išjungti savo mobiliuosius telefonus arba paslėpti juos spintelėse, o mokytojai gali juos konfiskuoti iki dienos pabaigos, jei mokiniai pažeidžia numatytą tvarką.

Apie telefonų naudojimą mokyklose aktyviai diskutuojama ir Jungtinėje Karalystėje, kur kalbama apie „tylių klasių“ sukūrimą. Šiuo klausimu švietimo ministerija konsultuojasi su mokytojais, tėvais bei ugdymo ekspertais.

Dar 2019 m. Jungtinėje Karalystėje buvo vykdoma akcija, kuria siekta atkreipti valdžios dėmesį į telefonų naudojimo problemą švietimo įstaigose. Akcijos rengėjų išplatintą laišką tuomet pasirašė 39 švietimo įstaigų vadovai, atstovaujantys daugiau nei 120 šalies mokyklų[5].

Jungtinėje Karalystėje atlikti tyrimai tuomet taip pat parodė, kad mobilieji telefonai mokyklose gali pakenkti vaikų mokymuisi. Londono ekonomikos mokyklos atliktame 91 mokyklos tyrime nustatyta, kad mokyklose, kuriose buvo apribotas naudojimasis mobiliaisiais telefonais, testų rezultatai pagerėjo daugiau kaip 6 proc., o mokyklų, kuriose griežtai uždrausta naudotis mobiliaisiais telefonais, mokiniai 2 proc. dažniau gauna aukščiausius balus baigiamuosiuose egzaminuose.

Dar 2020 m. JAV Nacionalinis švietimo statistikos centras pranešė, kad net 77 proc. JAV mokyklų uždraudė naudoti mobiliuosius telefonus mokyklose ne akademiniais tikslais[6].

Daugelis amerikiečių moksleivių reiškia pasipiktinimą tokia tvarka, o jiems pritaria ir kai kurie tėvai, kurie pageidautų, jog bet kada galėtų susisiekti su savo atžalomis. Tai ypač aktualu atsižvelgiant į JAV mokyklose opią šaudynių problemą ir kitas grėsmes.

Didžioji dalis JAV mokyklų draudžia mobiliuosius telefonus. Paul Hanaoka/Unsplash nuotrauka
Didžioji dalis JAV mokyklų draudžia mobiliuosius telefonus. Paul Hanaoka/Unsplash nuotrauka

Telefonų naudojimas mokykloje turi ir privalumų, ir trūkumų

Kaip ir daugelis dalykų, telefonų naudojimas mokykloje yra ir privalumų ir trūkumų turinti praktika. Dalis šios idėjos šalininkų teigia, kad išmanieji telefonai gali būti vertingas įrankis, padedantis pasiekti švietimo išteklius ir informaciją.

Pabrėžiama ir tai, kad telefonai leidžia mokiniams palaikyti ryšį su bendraamžiais ir net mokytojais, palengvina bendradarbiavimą ir bendravimą. Kai kuriais atvejais, jie gali padėti lengvai apsikeisti idėjomis, užduoti klausimus ir dalyvauti internetinėse diskusijose, kurios reikalingos akademiniais sumetimais.

Daugelyje mokyklų diegiamos internetinės mokymosi platformos ir ištekliai. Turėdami išmaniuosius telefonus, mokiniai gali turėti patogią prieigą prie šių platformų, kad galėtų atlikti užduotis, dalyvauti virtualiose klasėse ir įsitraukti į mokomąjį turinį.

Tačiau dauguma ugdymo ekspertų teigia, kad išmaniųjų telefonų naudojimas mokymosi aplinkose gali blaškyti mokinių dėmesį. Socialiniai tinklai, susirašinėjimai ir įvairūs žaidimai gali nukreipti vaikų ir paauglių dėmesį nuo mokymosi užduočių ir sutrikdyti bendrą klasės aplinką.

Telefonai gali būti naudojami sukčiaujant per egzaminus ir testus. Juk mokiniai gali pasiekti bet kokią teste reikalingą informaciją vos kelių mygtukų paspaudimu. Taip įgyjamas nesąžiningas pranašumas, o moksleivis nesinaudoja savo žiniomis ir įpranta sukčiauti.

Ekspertai pažymi, kad išmaniųjų telefonų naudojimas gali padidinti kibernetinių patyčių riziką. Be to, naudodamiesi telefonais mokiniai gali susidurti su netinkamu ar žalingu turiniu.

O pernelyg dažnas naudojimasis telefonu gali turėti neigiamą poveikį mokinių fizinei ir psichinei sveikatai. Ilgas laikas, praleidžiamas prie ekrano, gali prisidėti prie akių nuovargio, sėslumo, miego sutrikimų ir sumažėjusio tiesioginio bendravimo.

Vis dėlto, svarbu pažymėti, kad telefonų poveikis mokykloje gali skirtis priklausomai nuo tokių veiksnių kaip moksleivių amžius, kontekstas ir individuali švietimo įstaigoje taikoma drausmė bei tvarka. Pastaraisiais metais, kai technologijos tampa neatskiriama mūsų kasdienybės dalimi, mokyklose dažnai nustatomos taisyklės, kuriomis siekiama rasti pusiausvyrą tarp technologijų naudos ir jų trūkumų sumažinimo.