Suprasti akimirksniu
  • Atnaujino Nacionalinį oro taršos mažinimo planą
  • Už senesnį automobilį teks susimokėti daugiau
  • Metiniam taršos mokesčiui tarė „ne“
Šaltiniai
Automobilis
Aplinkos ministerija užsimojo papildomai apmokestinti senesnius automobilius. Evgeny'aus Tchebotarevo/Unsplash nuotrauka.

Atnaujino Nacionalinį oro taršos mažinimo planą

Trečiadienį Vyriausybei pritarus Aplinkos ministerijos parengtam atnaujintam Nacionaliniam oro taršos mažinimo planui, aiškėja ir naujų detalių, tarp kurių – registracijos mokesčio taikymas 11 metų ir senesniems automobiliams, neatitinkantiems Euro 5 standarto. Ir visai nesvarbu, kaip žmogus prižiūri automobilį, jis bus apmokestinamas ne pagal išmetamas CO2 dujas, bet pagal transporto priemonės pagaminimo metus. Tad neįperkantys naujo automobilio, su transporto priemone galės atsisveikinti.

Aplinkos ministerija skelbia atnaujinusi minimą planą ir papildžiusi jį naujomis priemonėmis, kurios esą padės pasiekti Lietuvai tarptautiniuose ir ES aktuose nustatytų azoto oksidų, amoniako ir nemetaninių lakiųjų organinių junginių kiekių sumažinimo tikslų iki 2030-ųjų[1].

Šiame plane didis dėmesys tenka transportui. Kaip skelbia ministerija, jame numatytos finansinės paskatos vairuojantiems elektromobilius, parama jų infrastruktūros plėtrai, savivaldybėms – alternatyviaisiais degalais ir (arba) atsinaujinančiais energijos ištekliais varomų viešojo susisiekimo transporto priemonių infrastruktūros diegimui. Plane taip pat numatoma didinti visuomeninio transporto prieinamumą.

Siekiama sumažinti transporto priemonių išmetamus teršalus. Antono Dariuso/Unsplash nuotrauka.
Siekiama sumažinti transporto priemonių išmetamus teršalus. Antono Dariuso/Unsplash nuotrauka.

Už senesnį automobilį teks susimokėti daugiau

O žmones kaipmat persodinti į viešąjį transportą padės užmojis apmokestinti senesnius automobilius[2]. Ir techninė automobilio būklė čia nieko nereikš – nesvarbu, kad naujesnis automobilis galbūt į aplinką išmes daugiau CO2 nei techniškai tvarkingesnė, bet senesnė transporto priemonė. Taigi, vėl nusitaikyta į mažiausias pajamas gaunančius gyventojus, kurie neišgali įsigyti naujesnio ir mažiau taršaus automobilio.

Skelbiama, kad ši priemonė naujai patvirtintame plane skamba taip: „Transporto priemonių registracijos mokesčiu riboti Euro 4 ir žemesnių emisijos klasių transporto priemonių registravimą“[2].

Euro 4 standartas buvo pradėtas taikyti automobiliams nuo 2006 m., o naujesnis Euro 5 standartas pradėtas taikyti nuo 2011 m. pagamintiems lengviesiems automobiliams. Tai reiškia, kad ruošiamasi apmokestinti automobilius, senesnius nei 11 metų. 

Tačiau planuojama šiuos žingsnius taikyti ne iškart, o palaipsniui nuo 2027 m. iki 2029 m., o norint pakeisti dabartinį automobilių apmokestinimą, Seimui dar teks priimti atitinkamas dabartinio Transporto priemonių registracijos įstatymo pataisas.

Senesnių automobilių savininkams tektų papildomai susimokėti. Life Of Pix/Pexels nuotrauka.
Senesnių automobilių savininkams tektų papildomai susimokėti. Life Of Pix/Pexels nuotrauka.

Metiniam taršos mokesčiui tarė „ne“

Tuo tarpu metų pradžioje Seimas nepritarė Aplinkos ministerijos siūlymui atsisakyti automobilių registracijos mokesčio ir vietoje jo įvesti naują metinį taršos mokestį[3]. Tąkart parlamentarai nusprendė nedegti žalios šviesos tokiems ministerijos užmojams argumentuojant, jog tai gali itin skaudžiai smogti ir taip pažeidžiamoms visuomenės grupėms, pavyzdžiui, senjorams ir regionų gyventojams ir taip dar labiau stumti juos į skurdo liūną.

Tačiau nerimą kelia tai, kad ES jau baksnoja Lietuvai į minkštąją ragindama „susiimti“ ir iki 2030-ųjų įgyvendinti numatytus taršos tikslus, kitu atveju, grės sankcijos. 

Šiuo metu Lietuvoje yra taikomas automobilių registracijos mokestis, kuris yra apskaičiuojamas priklausomai nuo degalų rūšies ir, kai išmetamo CO2 kiekis viršija daugiau nei 130 g/km[4]. Mokesčio dydis priklauso nuo to, ar registruojama transporto priemonė varoma dyzelinu, benzinu ar dujomis ir atsižvelgiant į išmetamo CO2 kiekį. Tačiau gali svyruoti nuo 14,96 eurų iki maksimalaus 598,32 eurų mokesčio.