- Pateikiama instrukcija kaip iš prezervatyvo pagaminti barjerinę plėvelę
- Odė skirtingoms lytinėms tapatybėms
- Nuo rugsėjo startavo gyvenimo įgūdžių pamokos
- ŠMSM: viešojoje erdvėje skleidžiama dezinformacija
- Pasiūlė veiksmų planą tėvams, nepritariantiems GĮP
Pateikiama instrukcija kaip iš prezervatyvo pagaminti barjerinę plėvelę
Kadaise mokyklose buvęs tabu kalbėti apie berniukų ejakuliacijas ir mergaičių menstruacijas dabar tik kelia šypseną naujos kartos atstovams, kurie jau yra mokomi ne tik apie įvairiausius būdus pasitenkinti ir patenkinti savo partnerį, bet ir kuriamas „darbščiųjų rankų būrelis“, kuriame vaikai mokomi kaip pasigaminti barjerinę plėvelę oraliniam seksui, jei jos neras įsigyti nei paprastose, nei sekso prekių parduotuvėse.
Barjerinė plėvelė – tai plona latekso plėvelė, apsauganti nuo tiesioginio burnos ir lytinių organų arba burnos ir analinės angos sąlyčio bei padedanti išvengti lytiškai plintančių ligų oralinio sekso metu[1].
Apie tai, kaip pasigaminti tokią plėvelę, kalbama Nikos Norvilos išleistame lytiškumo ugdymo praktiniame gide. Nerandate, kur įsigyti šios plėvelės? Ne bėda – gido autorė su paveikslėliais parodo, kaip paprasta ją pasigaminti[2]:
- Praplėšti prezervatyvo pakelį, išimti prezervatyvą ir jį išvynioti.
- Nukirpti viršūnėlę ir užsuktą galą.
- Perkirpti vieną kraštą.
- Išvynioti lateksinį lakštą ir naudoti kaip barjerinę plėvelę oraliniam seksui.
Odė skirtingoms lytinėms tapatybėms
Nieko keisto, kad šiame gide nemažai vietos skirta aptarti skirtingoms lytinėms tapatybėms ir orientacijoms. Šiai temai skirtas net dažniausiai užduodamų klausimų skyrelis, kuriame teigiama, kad homoseksualumas yra natūralus dalykas, seksualinė orientacija nėra pasirenkama, todėl jos pakeisti nėra įmanoma, taip pat rašoma, kad žmogus apie savo seksualinę orientaciją gali sužinoti bet kuriuo savo amžiaus tarpsniu.
Naujajame „vadovėlyje“ apart vaikų supažindinimo su tokiais terminais kaip „menstruacijos“ bei „poliucijos“ vaikai taip pat ras ir tokias sąvokas kaip „interlytiškumas“, „homofobija“, „bifobija“, „transfobija“, „seksualinė įvairovė“, „pornografija“ ir kt. Terminų tiek, kad betrūksta atskiros pamokos mokykloje su žinių patikrinimais.
Tiesa, ne viskas šiame gide taip jau blogai. Nepaisant dominuojančios LGBTQ+ temos, čia jaunuoliai gali rasti ir tarsi „įžangą“ į suaugusiųjų gyvenimą – aptariama ir santykių tarp žmonių tema, mokinama atskirti, kas yra toksiški santykiai, smurtas, diskriminacija ir pan.
Nuo rugsėjo startavo gyvenimo įgūdžių pamokos
Prasidėjus naujiems mokslo metams atėjo laikas ir praėjusios Saulio Skvernelio Vyriausybės pradėtiems įgyvendinti pokyčiams atnaujinant bendrųjų programų turinį pagal kompetencijas.
Švietimo, mokslo ir sporto ministerija (ŠMSM) gyvenimo įgūdžių ugdymo programą (GĮP) skaido į keturias kategorijas: tai programa, skirta ikimokyklinio amžiaus vaikams, pradinukams, 5-8 bei 9-10 klasių mokiniams.
Šios programos rengimo iniciatorių teigimu, šiuolaikiniams vaikams būtina mokytis gyvenimo įgūdžių, mat pastebimas jų stygius. Pavyzdžiui, kalbant apie patyčias, neplanuotą nėštumą ir kitus krizinius aspektus. Švietimo, mokslo ir sporto ministrės patarėja Agnė Liucilė įsitikinusi, kad ši programa – tai didelis proveržis Lietuvos švietimo sistemoje[3].
Pasak A. Liucilės, programoje aptariamos tokios temos kaip socialinis ir emocinis ugdymas, psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencija, patyčių ir smurto prevencija, savižudybių prevencija, žmogaus sauga, taip pat elgesys kilus ekstremalioms situacijoms.
Nacionalinės švietimo agentūros Ugdymo turinio departamento Ugdymo turinio rengimo skyriaus metodininkė dr. Daiva Šukytė pridūrė, kad vietą šioje programoje atrado ir lytiškumo ugdymo temos, ir profesinio kelio klausimai.
ŠMSM: viešojoje erdvėje skleidžiama dezinformacija
Mitais apipinta GĮP, pasirodo, nėra tokia kraštutinė, kaip neva bandyta įrodyti viešojoje erdvėje dalintis netikru dokumentu (taip jį įvardija ŠMSM). Šiame dokumente neva buvo paskleista dezinformacija, kad nuo gimimo iki 4 metukų vaikai esą turi būti mokomi pažinti savo kūnus ir net būti supažindinami su masturbacija ankstyvoje vaikystėje.
„Švietimo, mokslo ir sporto ministerija informuoja, kad dokumentas, socialiniuose tinkluose pateikiamas kaip programos turinio reziume, neturi nieko bendro su tikruoju programos turiniu“, – skelbiama ministerijos feisbuko puslapyje.
ŠMSM savo įraše taip pat pridūrė, kad tokie dokumentai esą pasižymi savo neoficialiu formatu ir akivaizdžiai nėra sukurti valstybinės įstaigos.
Ministerija taip pat paskelbė atsaką ir į kai kurių Lietuvos miestų ir rajonų merų nuogąstavimus dėl netinkamo tokių pamokų turinio vaikams – anot ŠMSM, nei vienoje šalies savivaldybėje vaikai esą nebus mokinami nei apie lytinius santykius, nei apie barjerinės plėvelės gamybą, o lytiškumo ugdymas esą tik viena iš daugelio temų[5].
Į tėvų nuogąstavimus dėl naujosios ugdymo programos penktadienį sureagavusi Širvintų rajono merė Živilė Pinskuvienė savo feisbuko paskyroje paskelbė, kad rajono mokyklose jokio panašaus vaikų ugdymo nebus.
Praėjusios savaitės trečiadienį Radviliškio rajono savivaldybės meras Kazimieras Račkauskis kreipėsi į rajone išrinktą Seimo narį Antaną Čepononį ir paprašė jo imtis iniciatyvos, kad visos šalies mastu mokyklose būtų stabdomas Lytiškumo ugdymo programos diegimas.
Pasiūlė veiksmų planą tėvams, nepritariantiems GĮP
Tuo tarpu su Darbo partija į parlamentą išrinktas ir dabar Mišriai Seimo narių grupei priklausantis Mindaugas Puidokas ragina mokinių tėvus nenuleisti rankų ir kovoti, kad nauji GĮP nuostatai nepaveiktų jų vaikų ir pateikė veiksmų planą.
Pasak politiko, visų pirma, tėvai turėtų suorganizuoti susitikimą su naują programą dėstančiu mokytoju, kartu su juo aptarti pamokų planą bei detaliai jį išnagrinėti. M. Puidokas įsitikinęs, jog savo nuogąstavimus pirmiausiai svarbu išsakyti būtent GĮP dėstančiam mokytojui[4].
Tuo atveju, jeigu mokytojas palaiko tradicines šeimos vertybes, o pamokų turinys tenkina tėvus, problema esą paprastai išsprendžiama. Tačiau tais atvejais, kai mokytojas nepalaiko šeimos vertybių, galima pasitelkti klasės tėvų daugumą – ji gali įtikinti mokytoją į dėstymo temas neįtraukti jiems nepriimtinos medžiagos.
Tačiau, jeigu tėvai šiuo atveju propaguoja skirtingas vertybes ir dauguma nesusirenka – šiuo atveju, anot parlamentaro, jau galima imtis ir teisinių veiksmų, mat vaikų ugdymą pagal tėvų įsitikinimus gina LR Konstitucijos 26 straipsnis.