Sutriko kai kurių įstaigų tinklapių veikla
Antradienio rytą Lietuvoje kai kurie valstybinių įstaigų puslapiai susidūrė su trikdžiais ir neveikė. Nors tokie gedimai gali atrodyti kaip susiję su kabelių Baltijos jūroje nutraukimu, ekspertai pažymi, kad tai nėra susiję gedimai.
Šiandien nepasiekiamais buvo Vyriausybės ir Prezidentūros puslapiai, kurie neveikė apie valandą[1]. Kurį laiką nebuvo galimybės pasiskambinti į Nacionalinį visuomenės sveikatos centrą. Skelbta ir apie tai, kad kurį laiką neveikė Žemės ūkio ministerijos informacinė sistema (ŽŪMIS)[2].
Anot Valstybės skaitmeninių sprendimų agentūros (VSSA), sutrikimas nėra susijęs su ryšių kabelio Baltijos jūroje nutraukimu. Agentūros direktorius Tomas Misevičius sako, kad tai yra elektros tiekimo sutrikimas ir ne kibernetinė ataka, susijusi su kabeliais jūroje. Anot jo, Vyriausybės, Prezidentūros ir kitų institucijų puslapiai laikinai buvo sutrikę dėl lokalaus duomenų centro elektros tiekimo trikdžio.
„Mūsų žiniomis, tai yra trumpalaikis elektros sutrikimas. Priežastis dar aiškinamės, bet dabar visi esame susifokusavę – tiek mes, tiek duomenų centro operatorius, iš kurio mes nuomojamės šitą valstybės duomenų centrą, esame susikoncentravę į paslaugų atstatymą“, – tikino T. Misevičius.
Valstybės valdomas Lietuvos radijo ir televizijos centras (Telecentras) taip pat pranešė, kad interneto svetainės neveikė sutrikus vieno iš trijų jo valdomo duomenų centro veiklai[3]. Šis duomenų centras susijęs su serverių talpinimo paslaugos Valstybės skaitmeninių sprendimų agentūrai teikimu.
Teigiama, kad situacijų, kai nutrūksta energijos tiekimas iš ESO tinklų ir įsijungia jį kompensuojančios Telecentro veiklos ir energijos tiekimo tęstinumą užtikrinančios sistemos, pasitaiko nuo keturių iki penkių kartų per metus. Visais tais atvejais iki šiol ši įranga tinkamai suveikdavo. Šiuo metu yra aiškinamasi, kodėl šį kartą įranga nesuveikė nustatytu režimu.
Trikdžiai fiksuoti ir „British Airways“ gretose
„British Airways“ oro linijų kompanija taip pat susidūrė su sutrikimais. Pranešta, kad dėl IT sutrikimų buvo nutrauktas skrydis, o keleiviai vakar susidūrė su valandos trukmės vėlavimais, buvo atšaukti net keli skrydžiai. Vėliau buvo paskelbta apie techninę problemą.
Dėl IT sistemų problemos pilotai negalėjo pateikti skrydžių planų elektroniniu būdu, todėl į Heathrow oro uosto operacijų centrą reikėjo skambinti rankiniu būdu ir taip dar labiau apkrauti sistemą. Neveikė ir dar viena labai svarbi funkcija: pilotai negalėjo pildyti krovinio lapų, kurie yra labai svarbūs orlaivio saugumui. Šiuose lapuose apskaičiuojamas krovinio, keleivių ir degalų svorio pasiskirstymas.
Tai nėra pirmi IT trikdžiai, neigiamai veikiantys kompaniją. 2017 m. dėl katastrofiško sistemų gedimo buvo nutraukta šimtai skrydžių visame pasaulyje, dėl to nukentėjo daugiau kaip 75 000 keleivių, o bendrovės reputacija ir finansinė padėtis pablogėjo. Šis incidentas buvo susijęs su neplanuotu elektros energijos tiekimo sutrikimu.
2019 m. oro linijų bendrovė vėl patyrė didelį IT sutrikimą, dėl kurio buvo atšaukta daugiau kaip 100 skrydžių, o dar tūkstančiai vėlavo dėl problemų su registracijos ir išvykimo sistemomis. Šie pasikartojantys sutrikimai išryškino oro linijų bendrovės IT infrastruktūros pažeidžiamumą ir sukėlė kritikos dėl nepakankamų investicijų į technologinį atsparumą ir nenumatytų atvejų planavimą.
Baltijos jūroje – telekomunikacijų kabelių pažeidimai
Vakar telekomunikacijų bendrovė „Telia Lietuva“ pranešė apie ryšių kabelio tarp Lietuvos ir Švedijos Baltijos jūroje pažeidimą, kuris fiksuotas sekmadienį. Teigiama, kad kabelis buvo nutrauktas apie 10 val. ryto, sistemos iškart pranešė, kad ryšis nutrūko.
Interneto ryšį į Lietuvą „Telia“ perduoda trimis kabeliais, taigi, interneto pralaidumas dėl incidento buvo sumažėjęs trečdaliu.
Tuo metu dėl povandeninio telekomunikacijų kabelio gedimo duomenų perdavimas visiškai nutrūko ir tarp Suomijos ir Vokietijos. Beveik 1,2 tūkst. kilometrų ilgio kabelis yra vienintelė tiesioginė tokia jungtis tarp Suomijos ir Vidurio Europos ir eina kartu su kitomis svarbiomis infrastruktūros dalimis, įskaitant dujotiekius ir elektros kabelius.
Komentuodamas ryšių kabelio tarp Lietuvos ir Švedijos nutraukimą, Nacionalinio krizių valdymo centro (NKVC) direktorius Vilmantas Vitkauskas sako, kad šiuo metu analizuojamos visos galimos incidento priežastys, tarp jų – ir sabotažo versija. NKVC vadovo teigimu, Baltijos jūroje tikslią įvykio vietą šiuo metu nustatinėja NATO laivai, ją tikimasi žinoti šiandien.
„Labai sunku kol kas matyti tą bendrą paveikslą, nes duomenys tik plaukia, sunku susižiūrėti visą tą atsekamumą, kas įvyko ir kada įvyko ir kokia galėtų būti ta pagrindinė hipotezė“, – pažymėjo V. Vitkauskas.
Tiesa, kaip pridūrė V. Vitkauskas pagrindinė versija yra, kad abu kabelius galėjo pažeisti tas pats laivas.
„Nebūtinai tai laivas, apie kurį mes čia galbūt kalbame ir galvojame. Kaip minėjau, jeigu tai būtų sabotažas ar diversija, tai laivas galėtų būti tam tikra priedanga, šitoje vietoje tikrai anksti pasakyti“, – sakė V. Vitkauskas.
Pirmadienį Vokietija ir Suomija pradėjo tyrimą dėl įvykio ir taip pat įspėjo apie „hibridinio karo“ grėsmę tvyrant padidėjusiai įtampai su Rusija. Sabotažo versiją įgarsino ir Vokietijos gynybos ministras Boriusas Pistorius. Tiesa, V. Vitkausko teigimu, reikia atskirti politikų nuomones ir tikslią informaciją.