„Vilniaus viešasis transportas“ nepanoro sureaguoti į problemas
UAB „Vilniaus viešojo transporto“ (VVT) darbuotojams sukilus į visuotinį streiką ir jau kelias dienas sostinėje suprastėjus susiekimui viešuoju transportu, nes dalis jo dėl streiko tiesiog neišvažiuoja į maršrutus, panašu, kol kas teigiamų rezultatų dar teks palaukti. Įmonės generalinis direktorius rodo savo abejingumą vairuotojų problemoms. Maža to, įmonė net padavė profsąjungą į teismą. Nepaisant visų tokių keistų šios situacijos sprendimų, po ketvirtadienį įvykusių VVT ir įmonės darbuotojų profsąjungos derybų, esą jaučiamas šioks toks proveržis. Tik šis streikas, deja, rodo, kad lietuviai taip ir neišmoko streikuoti. Ir tikriausiai, kol valdžia ar darbdaviai jų neuždusins galutinai, veikiausiai taip ir neišmoks.
Trečiadienį Vilniaus miesto savivaldybės Paslaugų ir miesto ūkio komiteto pirmininkui, „darbiečiui“ Rikantui Aukškalniui į komiteto posėdį pakvietus VVT generalinį direktorių Darių Aleknavičių atsakyti į konkrečius klausimus dėl susiklosčiusios situacijos keleivių pervežimo srityje, minėta diskusija taip ir nepavyko. Pranešama, kad nepaisydamas sudarytų sąlygų dalyvauti skirtingu laiku ir nuotoliniu būdu, D. Aleknavičius nerado laiko nei dalyvauti pats, nei įpareigoti kitą asmenį atsakyti kuruojančiam komitetui į klausimus, paaiškinti nesutampančią įmonės ir profesinės sąjungos teikiamą informaciją dėl darbuotojų darbo užmokesčio ir kitų klausimų[1].
„<…>. Jokio pasistūmėjimo derybose su profsąjunga nėra. Dar daugiau – VVT vadovybė padavė profesinę sąjungą į teismą ir taip gilina konfliktą. Todėl pakvietėme komitetui atskaitingą vadovą atsakyti į klausimus dėl susiklosčiusios situacijos, kas privedė VVT darbuotojus prie streiko, siekiant atkreipti dėmesį į teisėtus jų lūkesčius, tačiau vadovas pabūgo ir komitete nepasirodė, o kuruojantis vicemeras T. Gulbinas į pusę klausimų apie darbuotojų reikalavimus, esamą padėtį, atsakyti negalėjo“, – komentavo R. Aukškalnis.
Darbo partijos frakcijos seniūnas Vilniaus savivaldybėje Mantas Stulgaitis atkreipė dėmesį, kad praėjusio tarybos posėdžio metu taryba įvykdė neeilinį biudžeto perskirstymą ir skyrė papildomus 5,5 milijonus eurų VVT darbuotojų darbo užmokesčiui kelti, tačiau įmonės vadovas esą taip ir neinformavo vairuotojų, nei kokie, nei kokio dydžio darbo užmokesčio pokyčiai laukia, o vietoje to dar esą galimai dar labiau paaštrino situaciją viešojoje erdvėje pateikdamas netikslią informaciją apie esamą darbo užmokestį.
Streiko priežastis – įmonės vadovas?
Tuo tarpu Seimo narė, Darbo partijos kandidatė į Vilniaus miesto merus Ieva Kačinskaitė-Urbonienė teigė, jog yra įsitikinusi, kad viso šio streiko priežastis yra arogantiškas ir neskaidrus VVT vadovo darbas, todėl, pasak jos, jis turėtų nedelsiant palikti savo pareigas.
Parlamentarė įsitikinusi, kad D. Aleknavičiui koją kiša negebėjimas susitvarkyti su rekordiniu VVT biudžetu ir netinkamas vadovavimo bei derybų stilius – iš darbuotojų esą buvo ne kartą girdėta, jog įmonės vadovas pats pirmas esą ne kartą palikdavo derybas su profsąjunga, negebėdavo komunikuoti su darbuotojais, grasino jiems net priedų už stažą panaikinimu.
Nepaisant su VVT susijusių klausimų, šioje situacijoje esą kyla ir politinės atsakomybės klausimai, susiję su žala miestui ir vilniečiams, o taip pat ir dabartinio vadovo atsakomybės savivaldybės komitetams, miesto vadovybei nejautimu.
Įmonė regi šviesą tunelio gale
Pirmadienį Vilniaus autobusų ir troleibusų vairuotojams pradėjus neterminuotą streiką, panašu, kol kas ryškių rezultatų pasiekti dar nepavyko. Ketvirtadienį VVT komunikacijos ir rinkodaros vadovė Giedrė Buivydaitė teigė, kad tądien pokalbiai baigėsi po beveik keturių valandų, o bendrovė esą jaučia proveržį ir postūmį po įvykusių derybų tiek su profesine sąjunga, tiek su jos atstovais[2].
Apie ketinamą vykdyti streiką VVT profsąjunga pranešė lapkričio viduryje ir pareiškė, kad spalį turėjęs vykti ir po derybų su administracija atidėtas streikas vis dėlto bus. Darbuotojai į streiką sukilo nuo vidurnakčio iš gruodžio 4 d. į gruodžio 5 d. Kaip pranešė profsąjungos vadovas Algirdas Markevičius, planuota, kad streike dalyvaus maždaug 1000 darbuotojų.
Streiku nuspręsta siekti kolektyvinės sutarties sudarymo su joje esančia darbo apmokėjimo sistema.
Tiki derybų veiksmingumu
Į prasidėjusį VVT darbuotojų streiką sureagavusi socialinių reikalų ir darbo ministrė Monika Navickienė teigė tikinti, jog derybose tarp įmonės vadovų ir profesinių sąjungų bus pagaliau rastas kompromisas[4]. Jos tvirtinimu, streike darbuotojų keliami klausimai yra „svarbūs ir rimti“.
„Iš abiejų pusių tas įsiklausymas turi atsirasti. Streikas yra kraštutinė priemonė, kuri turėtų būti naudojama spręsti tam tikriems nesutarimams“, – teigė ministrė[4].
Komentuodamas VVT sprendimą atsiimti prašymą teisme stabdyti sostinės vairuotojų streiką, profesinės sąjungos vadovas A. Markevičius teigė, kad atsižvelgiant į visą derybų procesą iki dabar, galima turėti vilties, jog galiausiai VVT valdyba pakeis savo dabartinę politiką ir naujai prasidėjusios derybos bus sąžiningos, konstruktyvios ir pasibaigs šalių susitarimu, pasirašant kolektyvinę sutartį. Tiesa, pasak jo, kada baigsis derybos, esą kol kas sunku pasakyti.
Tačiau VVT direktorius D. Aleknavičius teigia ką kitą – esą ieškinio atsiėmimas iš teismo nekeis VVT valdybos elgesio per derybas, mat tarp šių situacijų esą nėra nieko bendra.
Dar nėra taip baisu
Į vykstantį streiką sureagavęs verslininkas Ugnius Kiguolis teigė, kad toks streikas, kai dalis darbuotojų ir toliau dirba, iš tiesų parodo, kad situacija dar nėra tokia baisi, jeigu dar rūpinamasi, kad ne visi pajėgumai sustotų.
Jis pareiškė besitikintis, kad streikuos ne tik VVT darbuotojai, bet ir gydytojai bei mokytojai, iki ko galiausiai neabejotinai prives dabartiniai valdantieji.
„Kol bus tikima, kad viskas čia tik dėl slogos ir karo, tol kažkokių pokyčių laukti nereikėtų. Tad, gal užteks to cirko, grįžkite į darbus, jūs pralaimėjote. Kol…. streikas taps normaliu visuotiniu streiku“, – savo socialinėje paskyroje rėžė U. Kiguolis.