Suprasti akimirksniu
  • Orlaivio nelaimė iššaukė diskusijas
  • Lemtinga naikintuvo F-16 avarija
  • Įtikinamiausias variantas, kad numušė savi
Šaltiniai
F-16
Pilotas ir naikintuvas F-16, socialinių tinklų nuotrauka

Orlaivio nelaimė iššaukė diskusijas

Naikintuvo F-16 katastrofa Ukrainoje vakarų pareigūnams sukėlė daug klausimų dėl Kijevo sprendimo panaudoti orlaivį kovoje praėjus vos kelioms savaitėms po jų gavimo tikslingumo, rašo „The Wall Street Journal“ (WSJ).[1]

„Dabar Vakarų pareigūnai diskutuoja apie Ukrainos sprendimo naudoti naujus orlaivius kovinėse operacijose praėjus vos kelioms savaitėms po jų atvykimo į šalį tikslingumą ir siųsti pilotus, kurie turėjo per mažai skrydžio valandų, į kovą pažangiu amerikiečių orlaiviu“, – rašo laikraštis.

Pasak WSJ, neplanuojama koreguoti Ukrainos pilotų mokymo programos, tačiau katastrofa parodė, kas nutinka, kai bandai skubėti, sakė vienas iš aukšto rango JAV gynybos pareigūnų.

Pentagono šaltinis leidiniui teigė, kad prieš naikintuvo katastrofą Danijos vyriausybės atstovai išreiškė susirūpinimą dėl kai kurių pilotų gebėjimo skraidyti savarankiškai.

„Ukrainos pilotai turėjo ilgametę kovinę patirtį savo senuose sovietiniuose orlaiviuose, tačiau kai kuriems iš jų buvo sunku išmokti skraidyti pažangiu F-16. Ypač dėl to, kad mokymo vyko anglų kalba ir ne visi pilotai turėjo pakankamai anglų kalbos įgūdžių. Kai kurie pilotai, pradėję kursą Danijoje, skrydžių programos vis tiek neįvykdė“, – pabrėžė vienas Vakarų pareigūnas.

WSJ pažymi, kad žuvęs Ukrainos pilotas Oleksejus Mesas su šaukiniu „Moonfish“ nebuvo vienas iš tų, kurie kėlė instruktoriams susirūpinimą. Jis priklausė pilotų grupei, kuri Danijos karinėje oro bazėje Skridstrupe išklausė pagreitintą kursą. Pasak aukšto rango JAV pareigūno, pilotai sutelkė dėmesį į oro gynybą, o ne į visų misijų, kurias gali atlikti daugiafunkcis orlaivis, analizę.

Laikraštis paaiškino, kad pradedantieji F-16 pilotai paprastai išklauso pilnesnį kursą ir po to treniruojasi su savo padaliniu iki metų, kol įsitraukia į kovą. Tačiau Ukrainos pilotai, skraidę F-16 ne ilgiau kaip metus, buvo išsiųsti tiesiai į pavojingą ir sudėtingą mūšio lauką, pridūrė WSJ.

Lemtinga naikintuvo F-16 avarija

Rugpjūčio 26 dieną Ukraina neteko pirmojo pristatyto amerikiečių naikintuvo F-16. Generalinis štabas patikslino, kad kariškiai panaudojo F-16 atremdami raketų smūgį iš Rusijos. Ukrainos ginkluotųjų pajėgų oro pajėgos pabrėžė, kad žuvęs pilotas O.Mesas, savo gyvybės kaina, atrėmė išpuolį, atlikdamas kovinę misiją.

„The New York Times“, cituodamas Vakarų valdininką, nurodė, kad F-16 galėjo netyčia numušti patys Ukrainos kariškiai su „Patriot“ oro gynybos sistemos raketa. Taip pat buvo neatmesta mechaninių gedimų ir piloto klaidų versija, nurodė laikraštis.[2]

Rugpjūčio 30 dieną prezidentas Volodymyras Zelenskis atleido Ukrainos ginkluotųjų pajėgų aviacijos vadą generolą leitenantą Mykolą Oleshchuką. Savo kalboje Ukrainos lyderis paaiškino, kad atėjo laikas išvadoms. Pasak jo, būtina stiprinti visą komandinį lygmenį ir rūpintis žmonėmis, saugoti personalą, rūpintis visais mūsų kariais.[3]

Vėliau Ukrainos gynybos ministras Rustemas Umerovas paaiškino, kad M. Oleshchuko atleidimas nebuvo susijęs su F-16 katastrofa.

Įtikinamiausias variantas, kad numušė savi

Su portalu 77.lt bendravę kariškiai išsakė prielaidą, kad, greičiausiai, F-16 tapo karinių Ukrainos dalinių ir jų turimų kovinių sistemų „nesusikalbėjimo“ priežastimi. Pasak pašnekovų, šiandien ukrainiečiai mūšio lauke naudoja viską, ką tik gali ir turi – seno tipo sovietinę ginkluotę, vakarietiškas raketas, skandinaviškas priešlėktuvinės gynybos sistemas ir, galiausiai, amerikietiškus tankus bei lėktuvus.

Tokia karinės technikos įvairovė gali tapti sistemų nesuderinamumo priežastimi. Juolab kad sovietiniai ginklai daugiau negu 50 metų buvo mokomi atpažinti vakarietišką techniką kaip priešininką ir ją naikinti. Šiuo atveju kokia nors radiolokacinė sistema galėjo laiku nepasiųsti signalo apie tai, jog skrenda „savas“ ir kitos sistemos operatoriai pasirūpino, kad jis daugiau nebeskraidytų...