- ES visu pajėgumu stoja į kovą su „taršiais“ automobiliais
- Mašinų remontas bus leidžiamas, bet jų variklių – ne
- Po EP rinkimų, numatyti pokyčiai dar gali būti atidėti
ES visu pajėgumu stoja į kovą su „taršiais“ automobiliais
Europos Sąjunga (ES) toliau neatsisako savo ekologinių bei aplinkosauginių siekių, kurie eiliniams piliečiams sukelia nemenką galvos skausmą ir daugybę nereikalingų problemų.
Tikriausiai daugelis jau yra girdėję, kad nuo 2035 m. Bendrija nori uždrausti transporto priemonių su vidaus degimo varikliais gamybą ir pardavimą. Taip bus siekiama skatinti elektra arba vandeniliu varomų transporto priemonių naudojimą.
Nors ir ši žinia papiktino daugelį, dar daugiau žiežirbų įžiebė diskusijos apie tai, kas bus daroma su senais automobiliais, kurie jau yra pagaminti bei naudojami.
Jiems toliau važinėjant gatvėse, anksčiau ar vėliau, automobiliai suges. Ar naujasis ES planas reiškia, kad senų automobilių su vidaus degimo varikliais nebebus galima ir remontuoti?
Dalis ES vairuotojų yra įsitikinę, kad būtent toks ir yra Bendrijos planas. O ES institucijos, regis, to negali visiškai paneigti.
Nors Bendrija ir pažymi, kad tokių drastiškų priemonių imtis nežada, kartu atskleidžia, kad tam tikrų rūšių variklių remontas iš tiesų nebus galimas.
Mašinų remontas bus leidžiamas, bet jų variklių – ne
Įsigaliojus ES draudimui gaminti ir parduoti transporto priemones su vidaus degimo varikliais, šios mašinos taps likutinėmis transporto priemonėmis.
Taip bus vadinamos maždaug 15 metų senumo transporto priemonės, kurios patiria gedimus, susijusius su tokiomis dalimis kaip variklis, pavarų dėžė, stabdžiai, vairas ir važiuoklė. Tačiau ar jų iš tiesų nebebus galima suremontuoti?
Į tokias kalbas jau sureagavo Europos Komisija (EK), savo socialinio tinklo „X“ paskyroje, oficialiai paneigusi sklandančius gandus apie remonto draudimą.
EK pranešime buvo paaiškinta, kad vienas iš naujojo reglamento tikslų bus sudaryti palankesnes sąlygas tvariau ir atsakingiau remontuoti senas transporto priemones[1]. Tačiau tame pačiame pareiškime EK tarsi prieštarauja sau, nes kartu pažymi, kad tam tikrų tipų variklių iš tiesų nebus galima remontuoti.
O tais atvejais, kai automobilio, priskiriamo likutinių transporto priemonių kategorijai, savininkas panorės jį parduoti, automobilis bus laikomas baigusiu savo naudojimo, tad jau galės atsidurti nebent sąvartyne.
Juk transporto priemonė laikoma netinkama eksploatuoti, kai kurios nors jos sudedamosios dalies nebus galima suremontuoti ar pakeisti. Neleidus sutaisyti gendančio variklio, mašina automatiškai taps nebetinkama naudoti. Panašiai automobilis bus laikomas nepataisomu, jei jo konstrukciniai elementai turės negrįžtamų techninių defektų.
Žinoma, tokios EK nuostatos dar nėra patvirtintos, tad gali kisti. Tačiau bent jau kol kas, ES laikosi pozicijos, jog tokiomis priemonėmis siekiama užkirsti kelią piktnaudžiavimui naudotų automobilių rinkoje, ribojant bandymus parduoti eksploatuoti netinkamus automobilius, pažymint, kad daugelis tokių pardavimų prisideda prie eismo įvykių ir taršos lygio didėjimo.
Vis dėlto, tokie planai neigiamai paveiks daugybę ES vairuotojų. Pavyzdžiui, Ispanijoje šiuo metu vidutinis transporto priemonių amžius viršija 14 metų, o daugiau nei 47 proc. transporto priemonių yra senesnės nei 15 metų. Tokia tendencija būdinga ne tik Pietų Europos šalims ar mažesnes pajamas gaunančioms šalims; Vokietijoje vidutinis transporto priemonių amžius svyruoja apie 10 metų, o Prancūzijoje šis rodiklis viršijamas[2].
Po EP rinkimų, numatyti pokyčiai dar gali būti atidėti
Naujausi pokyčiai, susiję su automobiliais, svarstomi kaip tik prieš birželį visoje ES vyksiančius Europos Parlamento (EP) rinkimus. Priklausomai nuo jų baigties, numatytos permainos dar gali būti atidėtos, o gal jų net bus visiškai atsisakyta.
Primename, kad 2022 m. ES pasiūlė teisės aktą, pagal kurį 2035 m. būtų uždrausta parduoti visus naujus vidaus degimo varikliais varomus automobilius. Tai apimtų bet kokius hibridinius automobilius, todėl vienintelė galimybė būtų visiškai elektriniai automobiliai ir kitos alternatyvos, kurios dar nėra itin populiarios, pavyzdžiui, vandeniliu varomi automobiliai.
Vis dėlto, šiam siūlymui jau anksčiau priešinosi tokios ES valstybės-narės kaip Vokietija ar Italija, garsėjančios milžiniška automobilių pramone. Jos nurodė, kad ES siekis pakenks ekonomikai. Galiausiai draudimas buvo priimtas su išlyga, kad 2026 m. bus įvertinta naujų rūšių degalų pažanga.
Tačiau Vokietijos automobilių gamintojas „Porsche“ abejoja ES planais jau 2035 m. uždrausti tokias mašinas. Bendrovės finansų direktorius Lutzas Meschke mano, kad ES ir po 2035 m. toliau bus parduodami nauji automobiliai su vidaus degimo varikliais.
„Šiuo metu daug diskutuojama apie vidaus degimo variklio pabaigą. Manau, kad ji gali būti atidėta“, – sako L. Meschke[3].
Kita vertus, Europos automobilių gamintojai neseniai pareiškė, jog jei ES planai išdegs, jie neginčys Bendrijos sprendimo nuo 2035 m. faktiškai uždrausti vidaus degimo varikliais varomas transporto priemones.
Kiek anksčiau automobilių gamintojai ne akcentavo, kad kad norint pereiti prie tvaresnio, aplinkai saugesnio transporto ir siekiant padidinti elektromobilių paklausą bei paskatinti masinį jų naudojimą, reikia daugiau valstybės subsidijų ir visur esančios įkrovimo infrastruktūros[4].