Sveikatos pažymą teks gauti net ir tada, kai dar nereikia atsinaujinti vairuotojo pažymėjimo
Iki šiol galiojanti sveikatos pažyma vairuotojams buvo reikalinga tik laikant egzaminus „Regitroje“, išsiimant naują ar keičiant pamestą ar pasenusį vairuotojo pažymėjimą. Tačiau Seimas pritarė naujoms Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisoms, dėl kurių daugelį metų galiojusi tvarka iš esmės keičiasi. Vairuotojai, neturintys galiojančios sveikatos pažymos, nebegalės dalyvauti eisme, nes jų turimi vairuotojo pažymėjimai bus paskelbti negaliojančiais. Tokios pataisos įsigalioja nuo 2024 metų sausio 1 dienos.
Tad norėdami nenutrūkstamai vairuoti transporto priemonę, vairuotojai privalės pasitikrinti sveikatą nustatytu periodiškumu. Tiesa, tai nereiškia, jog laiku sveikatos patikros nepraėję asmenys visam laikui neteks teisės vairuoti. Gavus minėtąją pažymą, vairuotojo pažymėjimas bus vėl paskelbtas galiojančiu – tai bus pažymima Kelių transporto priemonių vairuotojų registre.
Kadangi iki šiol didesnė dalis vairuotojų veikiausiai nekreipė dėmesio į sveikatos pažymos galiojimo terminus, dabar būtų pats laikas suskubti ir pasitikrinti, ar artimiausiu metu ji nenustos galioti. Elektroninė medicininė pažyma „Regitrai“ perduodama automatiškai, tad apie jos galiojimo termino pasibaigimą galima sužinoti prisijungus prie „Regitros“ ir bandant užsisakyti naują vairuotojo pažymėjimą. Taip pat sveikatos pažyma lieka tarp dokumentų, kuriuos galima pasitikrinti prisijungus prie esveikata.lt
Medicininė sveikatos pažyma vairuotojo teisėms galioja 10 metų. Tačiau profesionalų (C, D kategorijos) sveikatos pažyma galioja tik 2 metus. Tiesa, 10 metų sveikatos patikros dokumentas galioja tik jaunesniems nei 56 metų vairuotojams, nes asmenys, kurių amžius nuo 56 iki 69 metų, turi tikrintis sveikatą kartą per 5 metus, nuo 70 iki 79 – kartą per 2 metus, o nuo 80 metų – kartą per metus.
Bus draudžiama naudotis mobiliaisiais telefonais sustojus prie šviesoforo ar laukiant kamštyje
Tai nėra vienintelė naujovė, kuriai pritarė Seimas. Priimtais pakeitimais tikslinamas ir mobiliojo ryšio priemonių naudojimas esant automobilyje. Įsigaliojus pataisoms, mobiliaisiais telefonais bus galima naudotis tik sustojus ilgesniam laikui arba tam pasitelkiant laisvų rankų įrangą. Tad teks pamiršti apie telefonų spaudinėjimą įstrigus kamštyje. Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras aiškino:[1]
„Stabtelėjimas prie šviesoforo arba kamštyje – nėra sustojimas ilgesniam laikui. Tai suprantama kaip važiavimas: sustoji, važiuoji, sustoji, vėl važiuoji. Žinoma, gali būti priekyje avarija, tuomet būna ilgesni sustojimai, bet tai nėra stovėjimas, todėl naudotis mobiliojo ryšio priemonėmis negalima.“
Tai reiškia, kad naudotis telefonu bus galima tik pilnai sustojus aikštelėje ar kelkraštyje ir išjungus motorą arba pasitelkiant laisvų rankų įrangą. Tačiau reikėtų atkreipti dėmesį, jog griežtinami ir laisvų rankų įrangos reikalavimai. Tokia priemonė jau nuo 2023 metų gegužės 1 dienos privalės būti pritvirtinta specialiame laikiklyje. Naudojimasis laisvų rankų įranga, kai ši nėra pritvirtinta, bus laikoma Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pažeidimu.
Be to, bus draudžiama važinėti su tokiomis transporto priemonėmis, kurios nėra priskirtos specialioms transporto priemonėms, bet turi specialius šviesos ir/ar garso signalus, yra pažymėtos panašiai ar taip pat, kaip žymimos specialiosios transporto priemonės. Tad vairuotojai, turintys tokias transporto priemones, raginami kuo greičiau išmontuoti specialius signalus ir nuimti žymėjimus.
Aplinkos ministras ragina uždrausti važiuoti automobiliu, iš kurio matosi rūkstantys dūmai
Nors reikalavimai laiku pasitikrinti sveikatą ar nesinaudoti mobiliaisiais telefonais vairuojant yra logiški ir veikiausiai padės užtikrinti saugesnes eismo sąlygas šalies keliuose, galima išgirsti ir išties keistokų pasiūlymų. Štai Aplinkos ministras Simonas Gentvilas neseniai pasiūlė uždrausti važiuoti automobiliu, iš kurio vizualiai matosi rūkstantys dūmai. Negana to, politikas mano, jog reikėtų nustatyti pareigą vairuotojui leisti pareigūnams tikrinti išmetamųjų dujų neutralizavimo sistemą, kai šie atlieka transporto priemonių techninį patikrinimą kelyje.
Savo siūlymus S. Gentvilas pateikė Seimui, tačiau kiti politikai nepritarė tokioms idėjoms. O belaukiant balsavimo, vos tik sužinojo apie tokias Aplinkos ministro mintis, socialinių tinklų vartotojai iš karto pradėjo piktintis ar net juoktis iš, jų nuomone, pernelyg griežtų ar net nelogiškų pasiūlymų.
Iš tokių idėjų netruko pasišaipyti ir Seimo narys Aurelijus Veryga, kuris nesupranta, kam reikia dar labiau apkrauti pareigūnus ir kam tuomet reikalinga techninė apžiūra, jei automobilio būklė bus nustatinėjama tiesiog gatvėje. Jis taip pat priminė, kad dūmai gali rūkti ir tiesiog prisidegus elektroninę cigaretę bei kitais atvejais, kurie visiškai nesusiję su transporto priemonės technine būkle. „Facebook“ socialiniame tinkle politikas rašė:[2]
„O kam tada automobilio techninė apžiūra reikalinga, jei ją dabar jau gatvėje turės atlikinėti policijos pareigūnai? O ir ką reiškia vizualiai rūksta dūmai? Kai važiuoju pro „elektronkių garintojų” vairuojamus automobilius, tai iš jų irgi vizualiai rūksta dūmai pro visus langus. Nors ten nei dūmai, nei rūksta. Dažnas šaltas vidaus degimo varikliu varomas automobilis šaltą rytą iš duslintuvo leidžia kažką panašaus į garą ar dūmus. Kas vertins ar tai pavojinga? Pusė miesto tokių būna. O jei pradės aprašinėti dūmų spalvas tai iš viso bus įdomu. Dyzelinius automobilius vairavę žino kas būna senesniam dydeliukui staiga stipriai sukėlus variklio apsukas ir įsijungus turbinai. Automobilis momentiškai išmeta juodų dūmų debesį. Dažniausiai taip įvyksta kai reikia daug galios norint baigti lenkimą ar pan. Ar tai automatiškai reiškia kad automobilis labai taršus? Kažin. Žodžiu eilinį kartą kai nėra rimtų idėjų, prisigalvojama visokių nesąmonių, o tas nesąmones reikės prižiūrėti policijai, kuriai ir taip kritiškai trūksta pareigūnų.“
Visgi, S. Gentvilas neišsižada savo idėjų ir sako, kad draudimas vairuoti automobilius, iš kurių sklinda vizualiai matomi dūmai, paliestų tik maždaug 3 procentus vairuotojų. Pasak jo, tokie techniškai netvarkingi automobiliai yra lengvai pastebimi, nes „jiems sustojus prie šviesoforų akivaizdžiai galima tai ir matyti, ir užuosti. O visi likusieji yra aukos tos taršos.“ Politikas tikino:[3]
„Čia yra tikrai tikslinga priemonė prieš techniškai netvarkingus automobilius, kurie yra netvarkingi arba per techninę priežiūrą perėjo žinodami, kad turi problemų, bet laikinus kažkokius sprendimus įdiegė. Tai man atrodo, kad tai yra labai aiški ir tiksli priemonė prieš netvarkingus automobilius.“
Visuomenės jau išpeiktus ir neaišku kokiais būdais įgyvendinamus pasiūlymus S. Gentvilas pateikė Seimui, tačiau per pateikimo procedūrą jo idėjų nepalaikė nė vienas politikas. Iš viso balsavo 58 Seimo nariai, 29 buvo prieš, 32 susilaikė.