Nuo 2025 m. – nauja tvarka registruojant įmonės automobilius
Yra žinoma, kad Lietuvoje veikiančios įmonės gali pirkti ir registruoti automobilius ne fizinio, tačiau juridinio asmens, bendrovės vardu. Tačiau ši, versle gana plačiai paplitusi praktika, nuo ateinančių 2025-ųjų metų keičiasi.
Nuo 2025 m. pradedama riboti automobilių įsigijimo kainos bei nuomos išlaidų atskaita, ją susiejant su transporto priemonės išmetamu CO2 kiekiu. Tai reiškia, kad automobiliui greitai parodant nusidėvėjimo ženklus, jis laikomas taršiu, o iš įmonės pajamų nebus atskaitoma automobilio įsigijimo kainos dalis[1].
Dėl to, įmonė turės sumokėti 15 proc. siekiantį pelno mokestį. Taigi, jeigu transporto nusidėvėjimas įvertintas 2 000 Eur, sumokėti teks net 300 Eur per metus. Jeigu toks automobilis bendrovėje yra naudojamas, pavyzdžiui, 5-erius metus, iš viso teks sumokėti net 1 500 Eur mokesčių.
Kuo siekiama šia atnaujinama tvarka? Jau nueinančios buvusios Vyriausybės finansų ministrė Gintarė Skaistė yra sakiusi, kad pakeitimais siekiama mažinti verslininkų norą pirkti brangius ir taršius automobilius. Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) Teisės departamento vadovė Rasa Virvilienė sako, kad mokesčiais, kurie pradės galioti jau nuo 2025 m. sausio, siekiama prisidėti prie žaliojo kurso tikslų įgyvendinimo.
Kaip numatomas mokestis veiks praktikoje? VMI atstovės teigimu, iš įmonės pajamų galės būti atskaitoma lengvojo automobilio įsigijimo kainos dalis, kuri neviršija: 75 tūkst. eurų, kai įsigyjamas lengvasis automobilis, kurio išmetamas CO2 kiekis lygus 0 g/km; 50 tūkst. eurų, kai CO2 kiekis neviršija 130 g/km; 25 tūkst. eurų, kai CO2 kiekis viršija 130 g/km, tačiau neviršija 200 g/km; 10 tūkst. eurų, kai anglies dioksido kiekis viršija 200 g/km.
Automobiliai, kurie buvo įsigyti iki 2025 m., liečiami nebus
Naujieji mokestiniai apribojimai bus taikomi tik nuo 2025 m. įsigytiems ar išsinuomotiems automobiliams. Tačiau kitu atveju, bendrovėms gali tekti pakratyti pinigines.
Jeigu yra perkama transporto priemonė, kuri kainuoja 65 000 Eur ir kuri išmeta 135 g/km CO2, tokiu atveju transporto priemonė pateks į tą taršos grupę, kurioje atskaitoma ne daugiau kaip 25 tūkst. eurų įsigijimo išlaidų. Likusi automobilio įsigijimo kainos dalis 40 000 Eur bus priskiriama neleidžiamiems atskaitymams.
Vis dėlto, manoma, kad verslininkai ras būdų, kaip naujų įstatymo pakeitimų išvengti. Pavyzdžiui, ekspertai perspėja, kad bendrovė galės parduoti ir vėliau dar kartą nusipirkti tą patį automobilį, kurio rinkos vertė tuomet jau bus mažesnė, nei nustatyta riba Pelno mokesčio įstatyme.
Kaip primena VMI Teisės departamento vadovė R. Virvilienė, naujoji tvarka bus taikoma tik lengviesiems automobiliams. Kalbant apie krovininius N1 kategorijos automobilius, niekas nesikeičia: PVM atskaita ir toliau bus galima, jei tik tokį automobilį perka PVM mokėtojas ir jį naudoja PVM apmokestinamoje veikloje.
Siekiama apriboti įmonių automobilių naudojimą asmeniniams tikslams
Be to, Lietuvoje jau kurį laiką siekiama apriboti bendrovių automobilių naudojimą saviems, asmeniniams tikslams. Jau nuo 2024 m. buvo sugriežtintas pajamų natūra skaičiavimas, kuris reiškia, kad tiems darbuotojams, kurie įmonės automobiliu naudojasi ne tik darbiniais, tačiau ir asmeniniais tikslais, teks susimokėti.
VMI nuo šių metų pradžios pakeitė tvarką dėl pajamų natūra apmokestinimo. Iki 2024 metų pradžios tokiomis pajamomis nebuvo laikomos kelionės darbiniu automobiliu iš namų į darbą ir atgal, tačiau nuo sausio mėnesio viskas pasikeitė.
Taigi, jeigu asmuo keliauja darbiniu automobiliu iš darbo vietos į namus ir atvirkščiai, jam tenka susimokėti. Pakeitus Gyventojų pajamų mokesčio (GPM) įstatymo komentarą, darbuotojams važiuojant įmonės automobiliu namo, laikoma, kad taip jie gavo pajamų.
VMI teigimu, kai įmonės automobilis suteiktas naudotis darbuotojams ir asmeniniais tikslais, mokestis darbuotojo ir darbdavio susitarimu gali būti apskaičiuojamas dviem būdais: gali būti įvertintas taikant 0,70 proc. ar 0,75 proc. nuo automobilio tikrosios rinkos kainos arba pagal automobilio nuomos tikrąją rinkos kainą laikotarpiu, kurį gyventojas šiuo automobiliu galėjo naudotis asmeniniais tikslais.
Tai reiškia, kad jei įmonės automobilio rinkos vertė yra 15 tūkst. EUR, tai jo mokesčiai nuo pajamų natūra yra 45 eurai per mėnesį.
Kaip vertinama, ar darbuotojus įmonės automobiliu naudojasi ir asmeniniais tikslais? Daug ką pasako skaičiai: pavyzdžiui, jeigu pagal automobilio kuro naudojimo ir nurašymo akte matoma, kad transporto priemonė tariamai buvo prastovose, nors nuvažiavo tūkstančius kilometrų, arba jei darbuotojas atostogavo, tačiau darbinis automobilis vis tiek „prisuko“ tūkstančius kilometrų.
VMI teigimu, jei įmonės automobilis laikomas prie namų, jie jau gali numanyti, kad jis naudojamas ne tik darbo, bet ir asmeniniais tikslais.
Įdomu tai, kad tokią papildomą mokestinę naštą gali užkrauti ne tik laisvalaikio pasinaudojimas darbine transporto priemone, bet net ir darbovietės suteiktu kompiuteriu arba telefonu. Teisininkai teigia, kad darbuotojas darbdavio suteiktas darbo priemones turėtų naudoti tik darbo funkcijų atlikimui, ypač taupiai, ekonomiškai, ne savo asmeninių interesų tenkinimui.