Sekamiausiu asmeniu tviteryje tapęs E. Muskas stoja į kovą su „New York Times“

PasaulisG. B.
Suprasti akimirksniu
Tviteris
Labdaros organizacijoms mokėti už tviterio paskyros patvirtinimą reikės, o turtingiausioms įmonėms – ne. Alexanderio Shatovo/Unsplash nuotrauka

E. Muskas atėmė mėlynosios varnelės ženklą iš JAV žiniasklaidos gigantės „New York Times“

Kai praėjusiais metais turtingiausias pasaulio žmogus, verslininkas Elonas Muskas oficialiai įsigijo socialinės žiniasklaidos platformą tviterį, neilgai trukus jis ėmė didžiulių permainų. Viena jų – „Twitter Blue“ prenumeratos įdiegimas, reiškiantis, kad nuo šiol tviterio žymūs vartotojai ar įmonės privalo sumokėti mokestį už patvirtintos paskyros ženklą.

Kitu atveju juos ištikti gali „New York Times“ likimas. Mokėti papildomo mokesčio už „Twitter Blue“ atsisakantis dienraštis patvirtintos paskyros žymos neteko praėjusį sekmadienį – iš karto po to, kai E. Muskas paskelbė apie pastangas kovoti su naudotojais, piktybiškai vengiančiais mokėti už paskyros patvirtinimą[1].

E. Muskas jau anksčiau paskelbė, kad tviteris iki balandžio 1 d. atskleis terminą, iki kurio patikrinti naudotojai galės pateikti paraišką ir išlaikyti savo patvirtintos paskyros statusą. Tačiau atsisakiusieji mokėti 8 JAV dolerių per mėnesį abonentinį mokestį fiziniams asmenims arba 1 000 JAV dolerių per mėnesį organizacijoms, greitai neteks šio išskirtinio statuso.

Apie tai prabilęs E. Muskas paminėjo ir „New York Times“, kuriam tviterio vadovas negailėjo aštrios kritikos.

„Tikroji NY Times tragedija yra ta, kad jų propaganda net nėra įdomi“, – tviteryje brūkštelėjo E. Muskas.

Nors E. Muskas nesileido į platesnias diskusijas, kodėl būtent „New York Times“ prarado paskyros patikrinimo statusą, bet pavadino šią žiniasklaidos priemonę „veidmainiška“, nes ji pati reikalauja, kad skaitytojai mokėtų už jų straipsnių prenumeratą, kartu atsisakydama mokėti už tai tviteriui.

„NY Times elgiasi neįtikėtinai veidmainiškai, nes jie itin agresyviai verčia visus mokėti jų pačių prenumeratos mokestį“, – rašė E. Muskas.

Anksčiau pats „New York Times“ savo techniniame straipsnyje atskleidė, kad nesirengia mokėti tviteriui ir nekompensuos šio užmokesčio savo žurnalistams, kurie vis dėlto mokės už paskyros patvirtinimą.

„The New York Times“, turintis beveik 55 mln. sekėjų socialiniame tinkle tviteryje, ketvirtadienį pareiškė, kad nemokės už savo paskyrų patvirtinimo ženklą. „The Times“ taip pat pranešė savo žurnalistams, kad nekompensuos jiems už „Twitter Blue“ prenumeratą, išskyrus retus atvejus, kai ji būtina reportažui parengti“, – teigiama žiniasklaidos priemonės pranešime.

Tačiau „New York Times“ nėra vienintelis, kuris atsisako mokėti tviteriui už oficialios paskyros patvirtinimą. Šį mokestį ne kartą kritikavo ir kitos žiniasklaidos priemonės, didžiosios kompanijos ir net žymūs asmenys.

Kita vertus, paskyros patvirtinimas yra ypač svarbus siekiant išvengti apsimetinėjimo viešais asmenimis ar institucijomis, dezinformacijos bei melagienos skleidimo[2].

„The New York Times“
E. Muskas atėmė paskyros patvirtinimo ženklą iš JAV žiniasklaidos gigantės „New York Times“. David Smooke/Unsplash nuotrauka

Labdaros organizacijoms mokėti už paskyros patvirtinimą reikės, o turtingiausioms įmonėms – ne

Tviteryje šiuo metu žadamos permainos signalizuoja, kad netrukus vartotojams bus suteikti skirtingų spalvų paskyros patvirtinimo ženkleliai: fiziniams asmenims – mėlyni, prekių ženklams ir įmonėms – auksiniai, o vyriausybinėms organizacijoms – pilki[3].

Tviterio atstovai teigia, kad iš įmonių ir organizacijų, įskaitant ir labdaros arba ne pelno siekiančias organizacijas, ims 1 000 JAV dolerių per mėnesį mokestį. Negana to, tviteris ims papildomą 50 JAV dolerių mėnesinį mokestį už kiekvieną organizacijos filialą ar padalinį.

Vis gi, tviteris nusprendė, kad nuo tokių įmokų bus atleidžiamos turtingiausios ir didžiausios įmonės. Pavyzdžiui, 1 000 JAV dolerių mėnesinio mokesčio išvengs 500 didžiausių reklamos klientų ir 10 000 daugiausiai sekėjų turinčių prekių ženklų, įmonių ir organizacijų.

Įdomu tai, kad šiuo metu tarp labiausiai sekamų tviterio įmonių arba prekinių ženklų yra ne tik pats tviteris, bet ir tas pats „New York Times“, iš kurio E. Muskas užmokesčio reikalauja. Tarp kitų sekamiausių paskyrų yra „YouTube“, „NASA“, „CNN“, „ESPN“, „NBA“ ir „BBC“.

E. Muskas tapo sekamiausiu žmogumi tviteryje

O tarp sekamiausių individualių asmenų tviteryje ilgus metus buvęs E. Muskas neseniai pasiekė naują rekordą ir tapo sekamiausiu asmeniu tviteryje, taip pralenkdamas buvusį JAV prezidentą Baracką Obamą. Šiuo metu milijardierius E. Muskas turi 133 068 709 sekėjų, o B. Obama – 133 042 819 sekėjų[4].

E. Musko sekėjų skaičius pradėjo augti netrukus po to, kai praėjusiais metais jis galiausiai užbaigė 44 mlrd. dolerių vertės tviterio įsigijimo sandorį. Dar pernai birželį tviterio vadovas pasiekė 100 mln. sekėjų skaičių, tačiau per pastaruosius mėnesius jo sekėjų skaičius tik augo.

Prie to prisidėti gali ir didelis E. Musko aktyvumas, ir jo skelbiamo turinio įvairovė. Jis dalinasi ne tik juokingais įrašais ar „memais, bet ir pranešimais apie pokyčius tviteryje, kitų savo kompanijų veiklos rezultatus ar net politinėmis nuomonėmis. Be to, tviteryje jis dažnai rengia ir įvairias apklausas savo sekėjams, pavyzdžiui, klausė ar turėtų pasitraukti iš tviterio generalinio direktoriaus pareigų.

Palyginus su antru sekamiausiu asmeniu B. Obama, E. Musko informacijos dalijimosi įpročiai yra gana skirtingi ir galimai patrauklesni eiliniam tviterio vartotojui. Pats Obama dažniau dalinasi savo nuveiktų darbų rezultatais ar pasisako tik politinėmis temomis.

Tviteris
E. Muskas tapo sekamiausiu žmogumi tviteryje. Charles Deluvio/Unsplash nuotrauka

Federalinė prekybos komisija susitikti su E. Musku atsisako

O tviteryje sekamumo rekordus mušantis E. Muskas toliau siekia išspręsti problemas, paskutiniais mėnesiais užklupusias socialinės žiniasklaidos milžinę.

Skelbiama, kad tviterio vadovas aktyviai siekė surengti susitikimą su Federalinės prekybos komisijos (FTC) atstovais, tačiau šie atsisakė susitikti su generaliniu tviteriu direktoriumi.

Šiuo metu FTC atlieka tyrimą dėl tviterio duomenų ir privatumo praktikos. Tviteris neva vėlavo pateikti dokumentus ir parodymus agentūrai, kuri yra atsakinga už bandymą apsaugoti vartotojus nuo apgaulingos verslo praktikos.

Dėl to E. Muskas paprašė susitikti su FTC pirmininke Lina Khan, tačiau prašymas buvo atmestas, o L. Khan tviterio teisininkams išsiuntė laišką su rekomendacija kompanijai imtis kitokių veiksmų[5]

„Rekomenduoju, kad tviteris tinkamai teiktų pirmenybę savo teisiniams įsipareigojimams pateikti prašomą informaciją. Kai tviteris visiškai įvykdys visus FTC prašymus, mielai apsvarstysiu galimybę suplanuoti susitikimą su ponu Musku“, – teigiama laiške.

FTC tyrimą dėl tviterio pradėjo po to, kai buvo gautas buvusio tviterio saugumo vadovo Peterio Zatko skundas, kuriame teigiama, kad platformoje fiksuojama daugybė saugumo problemų ir kad kompanija nesilaikė dar 2011 m. su FTC pasirašyto susitarimo dėl saugumo programos, skirtos naudotojų privatumui ir neviešai vartotojų informacijai apsaugoti, reikalavimų. 

Be to, V. Zatko teigė, kad tviteris neturi sistemos, kuri apsaugotų naudotojų duomenis arba sektų, kas prieina prie informacijos. 2022 m. FTC tviteriui jau skyrė 150 mln. dolerių baudą už ankstesnių susitarimo sąlygų pažeidimą. Vėliau komisija domėjosi ir masiniais darbuotojų atleidimais, po to, kai socialinės žiniasklaidos milžinę spalio mėnesį oficialiai perėmė E. Muskas.