„The Babylon Bee“: satyrinė svetainė ar pranašysčių generatorius?
Didžiausios Amerikoje dešiniosios pakraipos satyros svetainės „The Babylon Bee“ pranašystės, pasirodo, pildosi. Beveik 100 jos juokingų antraščių virto pranašystėmis. Po to, kai maždaug 85 istorijos galiausiai išsipildė, „The Babylon Bee“ generalinis direktorius Sethas Dillonas sakė, kad problema nėra satyroje, kuri yra artima tikrovei, o tai, kad tikrovė yra per arti satyros, todėl anekdotai vis išsipildo.
„Per pandemiją parodėme pokštą apie tai, kad kelnių pardavimai smarkiai sumažėjo, nes visi dirbo iš namų. Tai buvo nuotrauka, kurioje vaikinas sėdi prie savo darbo stalo su rausvais bokseriais, bet vilki gražius išeiginius marškinius. Jau kitą dieną pasirodė istorija apie tai, kad parduotuvėse didėja drabužių, skirtų viršutinei kūno daliai, bet ne apatinei, pardavimai“, – pasakojo S. Dillonas.
„The Babylon Bee“ nuolat sudaro satyrinių antraščių, kurios po publikavimo tapo tikromis arba iš dalies tikromis istorijomis, sąrašą. Išsipildžiusios pranašystės apima įvairias temas, tarp jų yra juokelių ir apie demokratus, ir apie respublikonus Jungtinėse Amerikos valstijose. Taigi dabar turime beveik 100 stebimų juokelių lentelę, kurie išsipildė kaip pranašystės, o ne pokštai.
Pavyzdžiui, 2021 m. liepą „The Babylon Bee“ paskelbė straipsnį apie Kamalos Harris pamokas iš Hilary Clinton. Po mėnesio žiniasklaida pranešė, kad buvęs H. Clinton patarėjas surengė vakarienę su garsiomis demokratėmis. O tarp jų ir su buvusia H. Clinton atstove spaudai. Tikslas buvo aptarti, kaip apginti viceprezidentę Kamalą Harris nuo blogos spaudos nuomonės platinimo.
Nekalti juokeliai ir pašaipos politikams tampa ne visai atsitiktine pranašyste
Kita antraštė, kuri išplito ir vėliau net iš juokelio tapo realia, buvo apie liūdnai pagarsėjusį buvusį JAV prezidentą Donaldą Trumpą. Antraštėse buvo teigiama, kad jis laiko save nuveikusiu daugiau nei Jėzus vardan krikščionybės.
Tokia antraštė buvo paskelbta 2019 m. Tuo metu straipsnis buvo patikrintas ir įvertintas kaip melagingas. Tačiau 2021 m. tuometinis prezidentas D. Trumpas per interviu sakė, kad niekas nepadarė krikščionybei, evangelikams ar pačiai religijai daugiau nei jis. O 2022 m. jis dar kartą pakartojo, kad dėl krikščionybės padarė daugiau nei bet kas kitas istorijoje.
S. Dilonas pridūrė, kad kartais jo rašytojams sunku sugalvoti satyrą, nes tikrų naujienų antraštės jau skaitomos kaip anekdotai. Visą laiką ekrane pasirodo istorijų, kurios yra tiesiog neįtikėtinai skandalingos. Jos ir traukia skaitytojų dėmesį. Kartais žinai, kad nepatikėtum, jog jos tikros, ir turi dukart pažiūrėti, ar tai parodija, ar tikra istorija.
Dėl „The Babylon Bee“ gebėjimo nuspėti ateitį satyrinėmis antraštėmis kilo klausimų, ar tai tik atsitiktinumas, ar pranašysčių generatorius. Nepaisant to, akivaizdu, kad žiniasklaidos kanalo satyra pataikė į auditoriją ir išryškino pasaulio, kuriame šiandien gyvename, absurdiškumą.
Kaltinimai dezinformacija nuolat skelbiami apie „The Babylon Bee“
Tačiau S. Dillonas skundžiasi, kad kai kurios pagrindinės žiniasklaidos priemonės ignoruoja tai, kad „The Babylon Bee“ yra satyrinis leidinys, o skundžiasi, kad jis skleidžia dezinformaciją, ypač dėl to, kad tyčiojasi iš COVID-19 valdymo priemonių, įvestų vardan gyvybių išsaugojimo. Ne viena socialinė platforma atsisako oficialiai žymėti turinį kaip satyrą ir lieka ties dezinformacijos etikete.
S. Dillonas mažai laiko skiria pagrindinei žiniasklaidai ir supyko dėl, jo nuomone, neigiamo platformos profilio viename iš pagrindinių leidinių, sakydamas, kad šis leidinys su juo nesusisiekė. Tiesą sakant, S. Dillonas net neatskleidžia, kur yra jo biurai Floridoje ir Kalifornijoje, kur, pasak jo, jie geria liberalų ašaras, rašo savo istorijas ir filmuoja savo tinklalaides be jokių iškabų, nurodančių, kas jie tokie. O taip daroma dėl saugumo ir apsaugos sumetimų.
Nepaisant to, kad yra satyrinis tinklalapis, „The Babylon Bee“ kartais sulaukia žiniasklaidos faktų tikrintojų dėmesio. Tinklalapis net pradėjo karą su internetine faktų tikrinimo tarnyba, nes, jie neva sakė žmonėms, kad komanda bando apgauti savo skaitytojus ir priversti juos patikėti melagingomis istorijomis.
O socialiniai tinklai, remdamiesi tokiomis faktų tikrinimo tarnybomis, ėmė grasinti pašalinti bendrovės puslapius. Dažnai „The Babylon Bee“ apibūdinama kaip kraštutinių dešiniųjų dezinformacijos svetainė, kuri kuria netikras naujienas ir prekiauja falsifikuotais faktais.
„The Babylon Bee“ sėkmė auga nepaisant nepatenkintųjų
S. Dillonas nusipirko „The Babylon Bee“ 2018 m., kai tai buvo nedidelis tinklaraštis. Pirmą kartą su juo jis susidūrė prieš dvejus metus iki jo įsigijimo, kai draugas pasidalijo antrašte iš satyrinio turinio platformos. Tai buvo juokeliai, kurie buvo juokingi ir šmaikštūs. Ir tai nebuvo pigi komedija.
Pasak valdytojo, platforma per mėnesį sulaukia 25 milijonų peržiūrų, turi dešimtis tūkstančių mokamų prenumeratorių ir daugiau nei milijoną prenumeratorių vaizdo transliavimo platformose, socialiniuose tinkluose.
„The Babylon Bee“ gerbėjai dažnai dalijasi nesatyrinėmis, skandalingomis antraštėmis „Twitter“ socialiniame tinkle su grotažyme #NotTheBee. Tai paskatino idėją 2020 m. sukurti naują svetainę, kurioje būtų skelbiamos tikros naujienos, skaitomos kaip satyra, pavadinimu „Not The Bee“.
Kaip sako platformos vadovas, jiems reikėjo svetainės, skirtos tik šioms konkrečioms beprotiškoms istorijoms, kurios turėtų būti satyra, bet kažkodėl, pasirodo, kad nėra tik satyra.
Pats S. Dillonas prisistato kaip krikščionis konservatorius ir pripažįsta, kad „The Babylon Bee“ atspindi jo vertybes. Platformos vadovas sako, kad bendrovė išaugo iki 40 darbuotojų ir yra pelninga, nes praėjusiais metais gavo apie 8 mln. dolerių pajamų daugiausia iš reklamos.
Tačiau jis nesako, kas yra didžiausi reklamos davėjai, kurie padeda platformai plisti. Be to, jis tikisi, kad šiais metais pajamos išaugs 50 proc. iki 12 mln. dolerių. Panašu, kad juokeliai ne tik virsta realybe, bet ir gerokai atsiperka šiems naujienų „pranašams“.