Po draudimais rūkyti slepiasi galima tabako monopolija?

Lietuva, Pasaulis, Teisė, VerslasG. B.
Suprasti akimirksniu
Rūkymas
Rūkalų prekybos draudimai gali suveikti priešingai. Rezos Mehrado/Unsplash nuotrauka

Draudimais sukuriamas priešingas efektas

Lietuvos politikams užsimojus sumažinti šalyje rūkančiųjų skaičių, vis garsiau kalbama apie tai, kad politikai savo sprendimais siekia ne tik sumažinti rūkalų pardavimus, bet ir galimai įsiteikti tabako monopolininkams.

Po Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo priimtų pataisų, kuriomis nuo 2025 metų rūkalais bus galima prekiauti tik specializuotose rūkalų parduotuvėse arba skyriuose, skaitant ir elektronines cigaretes, bei nebebus galima viešai demonstruoti rūkalų ir jų aksesuarų[1], rankas galės trinti monopolininkai, mat esant tokioms sąlygoms, kai paprastose parduotuvėse nebesimatys rūkalų ir jais bus prekiaujama tik kone iš po prekystalio, įsitvirtinti naujiems tabako pardavėjams bus labai sudėtinga.

Prekybininkai skundžiasi dėl tokių ribojimų griežtumo ir logikos stokos bei abejoja, kad tai galėtų žmones atgrasyti nuo rūkymo ir iki 2035 metų rūkančiųjų skaičių sumažinti perpus.

Dabar Lietuva Europos Sąjungoje (ES) yra laikoma viena iš labiausiai rūkančių valstybių. Tyrimai rodo, kad Lietuvoje rūko maždaug trečdalis suaugusiųjų[2]

Rūkančiųjų skaičiaus sumažinti gali ir nepavykti

Nuo 2025 m. tabako gaminių prekyboje laukia milžiniški pokyčiai, kurie aktualūs ir rūkalus vartojantiems pirkėjams, taip pat tiems, kurie juos parduoda.

Parduotuvėse tokių prekių pardavimo tvarka keisis iš esmės, nes tabako gaminiai nebegalės būti demonstruojami viešai. Kaip jau minėta, gali atsirasti ir tam tikri specializuoti bei nuo kitų prekių atskirti tabako gaminių skyriai.

Laikinoji Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento (NTAKD) vadovė Gražina Belian patvirtina, kad nuo 2025 m. sausio 1-osios pirkėjai tabako gaminių ir jų prietaisų mažmeninės prekybos vietose nebeišvys. Vietoje įprastų cigarečių ar kitų tabako gaminių pakuočių bus galima matyti tik pardavėjų turimų tabako gaminių sąrašus su prekių pavadinimais bei kaina[3].

Prekybos tinkluose taip pat gali atsirasti ir tam tikri atskiri skyriai, kuriuose bus galima įsigyti tabako gaminių. Juose būtų leidžiama atvirai prekiauti tabako gaminiais, tačiau išorinėse vitrinose tabako gaminiai neturėtų būti matomi.

Vis dėlto, daugelis prekybininkų nesupranta tokių sprendimų naudos ir teigia, kad norintys rūkyti, vis tiek ras būdą gauti tabako gaminių. Pasak Smulkiojo ir vidutinio verslo tarybos pirmininkės Dalios Matukienės, ypač regionuose tabako prekybos klausimas gana svarbus.

„Pirkėjai, atėję įsigyti rūkalų į parduotuvę, dažnai įsigyja ir daugiau prekių, maisto produktų, kas padeda išsilaikyti mažesniems prekybininkams. Ne tai reikia akcentuoti. Reikia daryti prevencijas mokyklose, darželiuose, namuose, kad žmogui nekiltų noras išvis rūkyti, o ne kažkur kažką slėpti“, – teigia ji.
Rūkalai
Sukuriama palanki aplinka monopolininkams. Pawel Czerwinski/Unsplash nuotrauka

Tikrieji naudos gavėjai – monopolininkai

Kaip teigia visuomenininkas Algimantas Rusteika, draudimai yra naudingi ir reikalingi stambiosioms tabako korporacijoms[4].

„Reklama tabakui jau uždrausta. Jei paslėpsi nuo pirkėjo ir pačius gaminius, atsitiks paprastas kaip blynas dalykas – niekas, niekada ir jokiomis aplinkybėmis nebegalės įvesti į rinką jokio naujo gaminio.Jokia nauja kompanija negalės pasiūlyti savo naujienų, nes jų niekas tiesiog nepamatys. Žmonės mažiau rūkys? Nejuokinkit. Tačiau pirks tik tai, prie ko yra prijaukinti, ką žino, kas yra nuo seniau. Jokios konkurencijos didžiosioms tabako korporacijoms – taip reikėtų pavadinti šią „įstatymo pataisą“. Nes kapitalizmo, rinkos ir laisvo pasirinkimo galimybės naujojo, liberalsocializmo šalyje, negalioja“, – teigia A. Rusteika.

Tokiai pozicijai pritaria ne tik Lietuvos politikai, bet ir užsienio ekspertai, pastebintys tabako prekybos draudimus skirtingose ES valstybės.

ES paskelbus naują Tabako mokesčių direktyvą, siūloma ne tik gerokai padidinti visoje Bendrijoje taikomus minimalius cigarečių mokesčio tarifus, bet ir išplėsti apmokestinamų produktų kategorijas.

Dalis ekspertų pastebi, kad jei ES nuspręs padidinti tabako apmokestinimo mastą ir apimtį, ji praras realią galimybę sumažinti rūkymo žalą ir baudžiamosios fiskalinės politikos žalą.

Dešimtmečius vykdytais empiriniais tyrimais nustatyta, kad dauguma rūkančiųjų rūko nepaisant mokesčių sukelto kainų padidėjimo ir kad dauguma šių rūkančiųjų yra iš mažas pajamas gaunančių namų ūkių. Todėl dėl cigarečių apmokestinimo mažas pajamas gaunantys namų ūkiai dar labiau skursta.

Manoma, kad cigarečių mokesčiai yra regresiniai bei didina kontrabandą. Prekyba ir toliau sėkmingai vyksta „iš po prekystalio“, klesti nelegalūs rūkalų pardavimo „taškai“, o norintys rūkyti ir toliau tai daro, taip bet kokiu būdu pildydami tabako verslų biudžetus.