Naujas absurdas – vairuotojus galės iš karto sulaikyti

Lietuva, Teisė, TransportasG. B.
Suprasti akimirksniu
Emocijos
Kai žmonės pažymi savo neigiamas emocijas, tai sumažina jų pesimizmą. Mark Daynes/Unsplash nuotrauka.

VMI pareigūnas taps kelių eismo patruliu


Ateityje vairuotojus gali stabdyti, sulaikyti ir tikrinti ne tik policijos pareigūnai, bet ir mokesčių inspektoriai. Tokia nuostata nurodyta Mokesčių administravimo įstatymo pakete, kuris ketvirtadienį teikiamas Seime.



Priėmus įstatymą, šalia įgaliojimus tikrinti transporto priemones turinčių policininkų, muitininkų, pasieniečių, aplinkosaugininkų siūloma įkurti dar vieną uniformuotą grupę – mokesčių inspektorių. Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) valdytų ir kontroliuojančias transporto priemones su specialiaisiais šviesos (ir garso) signalais.


Šiuo metu VMI pareigūnai nėra įtraukti į sąrašą asmenų, kurie turi teisę tai daryti bei gali šių funkcijų vykdymui naudoti specialųjį transportą, bet priėmus įstatymo pataisas tokius patikrinimus galėtų vykdyti savarankiškai.


Numatytas pokytis siejamas su Mokesčių administravimo įstatymo pataisose aiškinamais ketinimais „atsisakyti perteklinio reikalavimo kitoms valstybės institucijoms dalyvauti VMI organizuojamuose patikrinimuose keliuose“. 


Tačiau dalis Seimo narių akcentuoja, kad kova su šešėline ekonomika ir mokesčių mokėjimo pažeidimais yra prasminga tik tol, kol pačios kontrolės priemonės nėra perteklinės arba šiuo atveju, policinės.



Liberalai kalba apie represines galias


Mokesčių administravimo įstatyme yra įteisinta mokesčių administratoriaus teisė, kai kyla įtarimas, kad pažeidžiami teisės aktai, už kurių įgyvendinimą atsakinga VMI, nustatyta operatyvaus patikrinimo tvarka stabdyti ir tikrinti transporto priemones, prekes, jų dokumentus.


Jau dabar VMI vykdo deleguotas funkcijas ir patikras atlieka komercinės veiklos vietose, o kai reikia, ir keliuose. Vis dėlto, VMI pareigūnai patikrinimus atlieka kartu su policija ar muitine[1].


Siūlymas VMI pareigūnams suteikti įgaliojimus savarankiškai vykdyti vairuotojų patikrinimus į skirtingas barikadų puses suskaldė Lietuvos parlamentarus. Finansų ministerija ir Vyriausybė yra linkusios siūlymą palaikyti, tačiau liberalai negaili jam kritikos.



„Praėjusioje kadencijoje policinės valstybės kūrimo pastangų pasekmės jaučiamos iki šiol, kai, pavyzdžiui, už rūkomas kanapes gresia kalėjimas. Būtų visiškas nesusipratimas, jeigu liberalų rankomis ir šioje kadencijoje plėstume valstybės represines galias. Tikimės sulaukti koalicijos partnerių paaiškinimo, kad galbūt klystame“, – sako Seimo Liberalų sąjūdžio frakcijos narys Raimundas Lopata[2].


Liberalų sąjūdžio frakcijos Andriaus Bagdono teigimu, tokia teisėkūros motyvacija yra paradoksali ir savaip beprotiška.



„Ministerija gero tikslo – atsisakyti perteklinio reikalavimo – siekia kurdama didesnį perteklinį reguliavimą – atskirą jėgos struktūrą. Tokiu būdu ne mažinamas reguliavimas, o kuriamos policijos ir muitinės atsakomybę dubliuojančios funkcijos. Nebe tie laikai, kad Lietuvoje reikėtų grąžinti praktikas iš laukinio XX a. paskutiniojo dešimtmečio“, – teigia Seimo narys.


Mokesčių administravimo įstatymo pataisa numato, kad kilus įtarimui apie pažeidžiamus teisės aktus VMI galės „savarankiškai stabdyti transporto priemones, jas tikrinti; sulaikyti ir tikrinti prekes bei jų dokumentus“.


Vairuotojai
Vyriausybė siekia kovoti su šešėliu. Xiaolongo Wongo/Unsplash nuotrauka


Vyriausybė siekia kovoti su šešėliu


Finansų ministerija pažymi, kad naujasis projektas parengtas „įgyvendinant šešėlinę ekonomiką mažinančių veiksmų plano priemonę“, kai „suteikiamos didesnės kontrolės galimybės užkardant mokestinius pažeidimus“[3].


Vis dėlto, naujos inspektorių funkcijos įgyvendinimas praktikoje kelia daug klausimų. Patikros keliuose iki šiol buvo vykdomos komercinę veiklą vykdantiems subjektams, o ne nukreiptos į gyventojus[4].


Šiuo metu Lietuvoje galiojančio įstatymo nustatyta tvarka VMI atlieka operatyvius patikrinimus keliuose, kaip pavyzdžiui, kartu su policija tikrina autovežius dėl Savininko deklaravimo kodo (SDK), tačiau tai daro su kitomis institucijomis.


Pagal šiuo metu Lietuvoje galiojančius įstatymus, pagal poreikį, transporto priemones kelyje gali stabdyti bei tikrinti policijos, Karo policijos, muitinės, Lietuvos transporto saugos administracijos, Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos, aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai[5].


Transporto priemonių vairuotojai privalo vykdyti tikrinančių pareigūnų ir eismo reguliuotojų nurodymus bei laikytis KET nustatytos elgesio tvarkos, kai juos sustabdo tikrinantys pareigūnai.