Lenkijoje nebeprivalomomis lankyti tampa sveikatos ugdymo pamokos
Lenkijoje kilus pasipiktinimo bangai dėl privalomų sveikatos ugdymo pamokų mokiniams, nacionalinio švietimo ministrė Barbara Nowacka paskelbė, kad šiais mokslo metais sveikatos ugdymas taps pasirenkamuoju dalyku, tuo tarpu mokiniai Lietuvoje Gyvenimo įgūdžių pamokų metu yra priversti klausyti apie tai, kaip taisyklingai naudotis prezervatyvais.
Anot B. Nowackos, tokį jos sprendimą lėmė noras apsaugoti Lenkijos mokyklas nuo politinių ginčų, ir pabrėžė, kad praėjus metams po šio dalyko įvedimo, remiantis mokinių ir mokytojų atsiliepimais, bus atliktas vertinimas. Pasak ministrės, tokią mokymo programą parengė sveikatos, sporto ir priklausomybių prevencijos ekspertai ir ja siekiama visapusiškai patenkinti dabartinius mokinių poreikius.
„Turiu apsaugoti lenkų mokyklas nuo politinio kivirčo. Sveikatos ugdymas 2025 mokslo metais bus neprivalomas. Vėliau atliksime vertinimą“, – ketvirtadienį sakė nacionalinio švietimo ministrė Barbara Nowacka[1].
Kalbėdama apie protestus, kurie buvo surengti kaip pasipriešinimo gestas privalomoms sveikatos ugdymo pamokoms, Pilietinio komiteto parlamentarė įvertino, kad demonstrantai „padarė didelę žalą vaikams ir jaunimui“ ir protestavo prieš dalykus, kurių esą patys nesupranta.
Pasak K. Nowockos, buvo siekiama sukurti ramią aplinką, kad mokytojai galėtų efektyviai vesti pamokas, neblaškydami dėmesio vykstančiomis politinėmis kovomis. Ji pabrėžė, kad ministerija laikui bėgant įvertins, kaip šis dalykas suvokiamas ir kaip jis funkcionuoja mokyklose.
Kai kurie Lenkijos politikai, pavyzdžiui, viceministrė Joanna Mucha, pasisakė už tai, kad sveikatos ugdymas būtų privalomas, tačiau J. Nowacka gynė savo poziciją, teigdama, kad jos pareiga – apsaugoti švietimo sistemą nuo dezinformacijos. Ji paragino gydytojus ir ekspertus, prieš priimant sprendimą, realiai įsitraukti į mokymo programą.
Toks sprendimas buvo priimtas po daugybės protestų, kai kuriems tėvams teigiant, kad toks dalykas pažeidžia tėvų teises, o štai Lenkijos vyskupų konferencija tvirtino, kad tokia ugdymo programa prieštarauja Konstitucijai.
D. Tuskas pritaria, kad mokiniai patys galėtų pasirinkti, ar nori lankyti sveikatos ugdymo pamokas
Per spaudos konferenciją Helsinkyje Lenkijos ministras pirmininkas Donaldas Tuskas pritarė tam, kad sveikatos mokymas mokyklose būtų ne privalomas, o savanoriškas[2].
Jis paragino tėvus prieš priimant sprendimą susipažinti su šio dalyko turiniu, pabrėždamas, kad šis klausimas yra ne tik diskusijų tema Lenkijoje, bet taip pat jam nemažai dėmesio buvo skirta per neseniai įvykusią JAV rinkimų kampaniją.
Anot premjero, sveikatos ugdymas, įskaitant lytinį švietimą, bus prieinamas ten, kur tėvai tam pritaria, o vaikai, kurių tėvai tam nepritaria, bus atleisti nuo dalyvavimo. Ministras Pirmininkas taip pat akcentavo, kad svarbu mokyti vaikus atpažinti pedofilijos grėsmę – tai yra sveikatos ugdymo programos elementas. Planuojama, kad nuo 2025/2026 mokslo metų šis pasiūlymas galėtų pakeisti mokymą apie šeimos gyvenimą, tačiau tam esą prieštarauja Bažnyčia, primygtinai reikalaujanti, kad lytinis švietimas atitektų į tėvų, o ne mokyklos rankas.
Ministro Pirmininko pavaduotojas Władysławas Kosiniakas-Kamyszas ir Varšuvos meras Rafałas Trzaskowskis pasisakė už tai, kad šis dalykas liktų neprivalomas, o švietimo ministrė Barbara Nowacka pareiškė, kad galutiniai sprendimai dėl mokymo programos bus priimti po to, kai tik bus baigta programos ekspertizė.
Sveikatos ugdymo pamokos Lenkijoje yra naujas švietimo sistemos dalykas, kurio tikslas – suteikti moksleiviams žinių apie fizinę, psichinę ir emocinę sveikatą. Šios pamokos apima įvairius aspektus, tokius kaip tinkama mityba, fizinis aktyvumas, asmens higiena, priklausomybės prevencija, taip pat tokios svarbios temos, kaip elgesys su ginklais ir apsaugos nuo smurto principai. Ypač svarbus šių pamokų elementas – lytinio švietimo aspektai, kurie apima seksualinę sveikatą, santykius ir prevenciją nuo seksualinio smurto.
Pirmą kartą Lenkijoje buvo siūloma, kad sveikatos ugdymo pamokos būtų privalomos visoms mokykloms.
Lenkijos pradinukai pirmieji Europoje mokosi, kaip taisyklingai laikyti ginklą
Ta pati Lenkija tapo pirmąja ES šalimi, įvedusia privalomas šaunamųjų ginklų pamokas pradinių klasių moksleiviams, reaguodama į geopolitines grėsmes iš Rusijos. Pamokos, vykstančios tik su asimiliaciniais ginklais, kuriuose naudojami lazeriai, mokinius supažindins su šaudymo pagrindais.
Mokiniai, teigiantys, kad ginklą naudoti realybėje drįstų tik esant pavojui jų šeimai, pripažįsta, kad tokios pamokos yra svarbios jų pasirengimui. Švietimo įstaigos teigia, kad šaudymo pamokos padės ugdyti patriotizmą, tačiau kai kurie kritikai baiminasi dėl galimo smurto padidėjimo.
Šaunamųjų ginklų naudojimo reglamentavimas skiriasi ir kitose šalyse. Kanadoje nepilnamečiai gali šaudyti tik su suaugusiųjų priežiūra, o JAV šaunamųjų ginklų naudojimo atvejai tarp vaikų kelia didelį susirūpinimą dėl neadekvataus elgesio ir augančių mirčių skaičiaus.
Lietuvoje vaikai „šviečiami“ per Gyvenimo įgūdžių pamokas
Tuo tarpu Lietuvoje jau kuris laikas turime tokio tipo dalykus mokykloje. Susipažinkite – tai Gyvenimo įgūdžių pamokos. Tik, deja, jose jūsų vaikai neišmoks, kaip užsikurti laužą, išgyventi ekstremaliomis sąlygomis ar pasistatyti palapinę. Čia yra mokoma apie tai, kaip taisyklingai užsimauti prezervatyvą ir tai, kad pasaulyje egzistuoja ne tik berniukai ir mergaitės, bet ir pusiau berniukai ir pusiau mergaitės arba abu viename.
Šiose itin reikalingose gyvenimo įgūdžių pamokose taip pat buvo mokoma ir kaip pasigaminti barjerinę plėvelę oraliniam seksui. Tokie įgūdžiai šiuolaikiniams vaikams itin pravers – užuot mokęsi, pavyzdžiui, kaip suteikti pirmąją pagalbą, jeigu netikėtai gatvėje sukniubo žmogus, vaikai galės tarpusavyje diskutuoti apie seksą, o dar blogiau, jei pamanys tai „išbandyti“ ir praktikoje.
Tiesa, aiškinama, kad ne vien tik apie seksą čia mokinama, bet ir apie pilietiškumą, alkoholio bei patyčių prevenciją, saugą ekstremalių situacijų metu ir kt. Nors Lietuvoje šią programą, skirtą 1-10 klasių moksleiviams, integravus į švietimo sistemą, kilo didžiulis tėvų pasipiktinimas, mat jose buvo mokoma ir apie tai, kad esą egzistuoja ne viena socialinė lytis.