- Varšuvoje – planai naujam oro uostui
- Oro uostas galėtų aptarnauti net 100 mln. keleivių
- Šiuo metu pagrindinis Lenkijos oro uostas – Šopeno
Varšuvoje – planai naujam oro uostui
Kaimyninėje Lenkijoje jau netrukus gali iškilti vienas didžiausių ir įspūdingiausių oro uostų ne tik Europoje, bet ir visame pasaulyje. Lenkija planuoja naują 8,39 mlrd. eurų vertės oro uostą, esantį maždaug už 40 km į vakarus nuo Varšuvos, kuris bus didžiausias Vidurio ir Rytų Europos transporto projektas[1].
Pirmajame statybos etape bus įrengti 2 kilimo ir tūpimo takai ir terminalas, kuriame per metus bus galima aptarnauti iki 40 mln. keleivių, ir kuris turi būti baigtas 2028 m. Vėliau norima įrengti dar 2 kilimo ir tūpimo takus, kad galiausiai būtų galima aptarnauti 100 mln. keleivių per metus.
Projektu taip pat bus siekiama efektyviai sujungti oro, geležinkelio ir kelių transportą. Lenkijos infrastruktūros ministro pavaduotojas Marcinas Horala sakė, kad statyba bus vykdoma etapais, atsižvelgiant į dabartinius rinkos poreikius.
Oro uostas galėtų aptarnauti net 100 mln. keleivių
Oro uostas turėtų būti baigtas 2032 m., iš pradžių aptarnaus 34 mln. keleivių per metus, kaip numatyta iš naujo parengtuose planuose, kuriuos paskelbė konsorciumas, kurį sudaro 400 architektų ir kuriam vadovauja „Foster + Partners“ ir „Buro Happold“[2]. Vėliau būtų galima aptarnauti net 100 mln. keleivių. Palyginimui, Varšuvos Šopeno oro uostas 2023 m. aptarnavo apie 18,5 mln. keleivių.
Vien pirmuoju naujojo oro uosto plėtros etapu jis galėtų aptarnauti iki maždaug 11 000 keleivių per valandą. Oro uoste, kurio darbai prasidės 2026 m., iš pradžių numatoma įrengti 40 registracijos punktų, o jų skaičių bus galima padidinti iki 170.
Naujasis objektas Baranovo mieste, 40 km į vakarus nuo Varšuvos, pasak premjero Donaldo Tusko, „bus moderniausias Vidurio Europoje“, nors ankstesnės vyriausybės planai kritikų buvo vertinami kaip gigantizmas ir pinigų švaistymas.
Nors kai kurie projektui reikalingi žemės sklypai jau nupirkti, oro uosto planuotojų, kurie tikisi gauti leidimą statybai iki metų pabaigos, dar laukia daug darbų. Nekilnojamojo turto savininkai, nenorintys išsikelti iš savo namų ir ūkių, surengė protestus, kurie greičiausiai tęsis.
Šiuo metu pagrindinis Lenkijos oro uostas – Šopeno
Lenkijos sostinėje Varšuvoje veikia du pagrindiniai oro uostai. Pagrindinis yra Varšuvos Šopeno oro uostas (WAW), esantis apie 10 km į pietvakarius nuo miesto centro. Šopeno oro uostas yra didžiausias ir judriausias Lenkijos oro uostas, aptarnaujantis apie 40 % viso šalies keleivių srauto.
Jis yra oro linijų bendrovės „LOT Polish Airlines“ ir kitų oro vežėjų, siūlančių vietinius, europinius ir tarpžemyninius skrydžius, skrydžių centras. Jame veikia modernus terminalas su daugybe restoranų, parduotuvių ir poilsio kambarių, išvystytas efektyvus susisiekimas, įskaitant tiesioginę traukinių liniją į Varšuvos centrinę stotį, taksi ir autobusus.
Netoli Varšuvos taip pat veikia ir Varšuvos Modlino oro uostas (WMI), kuris yra apie 40 km į šiaurę nuo Varšuvos. Tai 2012 m. atidarytas antrinis oro uostas, kuriame daugiausia dėmesio skiriama pigių skrydžių bendrovėms, ypač „Ryanair“.
Oro uostas yra ženkliai mažesnis už Šopeno oro uostą, jame teikiamos paprastesnės paslaugos. Iš oro uosto į Varšuvos centrą kursuoja maršrutiniai autobusai, o iš Modlino stoties, su oro uostu ją jungia autobusas, kursuoja traukiniai. Keliautojai paprastai renkasi Šopeno oro uostą dėl patogumo, o Modlino dėl mažesnių kainų.
Europoje didžiausi Europos oro uostai pagal keleivių srautą ir dydį yra Londono Hitrou su 76 mln. keleivių, Paryžiaus Šarlio de Golio su 72 mln. keleivių ir Amsterdamo Schipholio oro uostas su 60 mln. keleivių per metus. Pasaulyje, Hartsfildo-Džeksono Atlantos (JAV) tarptautinis oro uostas yra pats didžiausias pagal keleivių srautus. Per metus šiame oro uoste aptarnaujama apie 90 mln. keleivių.