Lenkai naikina maržos schemą naudotiems automobiliams: ką tai reiškia?

Pasaulis, TransportasG. B.
Suprasti akimirksniu
Automobilis
Naudotų automobilių maržos schema: mokestis, kuris veikia visą sektorių. ELTA nuotrauka

Naudotų automobilių maržos schema: mokestis, kuris veikia visą sektorių

Neseniai pasirodė žinia, kad Lenkija planuoja panaikinti naudotų automobilių maržos schemą, siekdama užkirsti kelią PVM sukčiavimui ir padidinti biudžeto pajamas.

Lietuvoje naudotų automobilių maržos schema leidžia PVM mokėtojams, nuolat prekiaujantiems naudotais automobiliais, skaičiuoti PVM tik nuo maržos – skirtumo tarp pardavimo kainos ir įsigijimo kainos.

Ši schema taikoma, kai automobiliai įsigyjami be PVM iš fizinių asmenų arba iš Europos Sąjungos (ES) valstybių narių pardavėjų, kurie taikė specialią apmokestinimo schemą.

Lenkijai kalbant apie šios schemos atsisakymą, toks sprendimas iššaukė diskusijas ir apie tai, ar kitos šalys paseks panašiu keliu.

Juk šis sprendimas gali turėti reikšmingų pasekmių naudotų automobilių prekybos sektoriui: pardavėjai bus priversti skaičiuoti PVM nuo visos pardavimo sumos, o ne tik nuo maržos. Tai gali paveikti ir automobilių kainas bei pardavimus.

Kaip apskaičiuojama marža?

Maržos apskaičiavimas atliekamas taip:

  • 1. Nustatomas skirtumas tarp pardavimo kainos (be PVM) ir įsigijimo kainos.
  • 2. Iš šio skirtumo yra išskaičiuojama mokėtina PVM suma pagal formulę: (marža × PVM tarifas) / (100 + PVM tarifas)[1].

Pavyzdžiui, jei įmonė įsigijo naudotą automobilį už 6 000 eurų ir pardavė jį už 7 000 eurų, marža būtų 1 000 eurų. Taikant 21 proc. PVM tarifą, mokėtina PVM suma būtų 174 eurai, o apmokestinamoji vertė – 826 eurai. 

Svarbu pažymėti, kad taikant maržos schemą, PVM sąskaitoje faktūroje turi būti nurodyta, jog taikoma maržos apmokestinimo schema.

Be to, pardavėjas privalo tvarkyti atskirą naudotų automobilių pirkimo ir pardavimo apskaitą, registruojant pirkimo ir pardavimo duomenis. 

Mokestis
Maržos schema siekiama pažaboti tuos, kurie siekia išvengti mokesčių. Markus Spiske/Unsplash nuotrauka

Maržos schema siekiama išvengti dvigubo apmokestinimo

Lietuvoje naudotų automobilių maržos schema taikoma siekiant kelių pagrindinių tikslų. Vienas jų – PVM dvigubo apmokestinimo išvengimas.

Teigiama, kad ši schema užtikrina, kad PVM nebūtų skaičiuojamas du kartus, nes naudoti automobiliai dažnai yra perkami iš fizinių asmenų ar įmonių, kurios jau sumokėjo PVM pirkimo metu, todėl schema leidžia PVM mokėti tik nuo prekybininko uždirbtos maržos.

Taip pat akcentuojama, kad ši sistema palengvina prekybos sąlygas, nes yra sukurta tam, kad naudotų automobilių prekyba būtų pelningesnė ir patrauklesnė verslui: jei PVM būtų skaičiuojamas nuo visos pardavimo sumos, tai reikšmingai padidintų kainą galutiniam pirkėjui.

Naudotų automobilių rinka yra itin konkurencinga, ypač ES šalyse, tad ši schema leidžia išlaikyti mažesnes kainas ir skatina vietinių verslų konkurencingumą tarptautinėje rinkoje.

Be to, schema sumažina apskaitos sudėtingumą, nes reikia atidžiai apskaityti tik maržą, o ne visą pardavimo sumą. Taip pat svarbu tai, kad tokiu atveju, kai PVM taikomas tik už prekybininko pelną, galutinio vartotojo mokama kaina yra mažesnė, todėl schema yra naudinga pirkėjams.

ES valstybės narės turi galimybę taikyti daugelio naudotų prekių maržos schemą. Tai yra numatyta ES PVM direktyvoje. Žinoma, net ir kalbant apie naudotus automobilius, šios schemos taikymas gali skirtis priklausomai nuo kiekvienos šalies nacionalinių teisės aktų ir praktikos. Pavyzdžiui, kaip jau minėjome, Lenkija planuoja panaikinti naudotų automobilių maržos schemą, siekdama užkirsti kelią PVM sukčiavimui ir padidinti biudžeto pajamas.

Naudotų automobilių apyvarta – milijardinė

Per praėjusius 2023 m. iš viso įvyko 310 tūkst. lengvųjų automobilių pardavimo sandorių. Lyginant su priešpandeminiu laikotarpiu, sandorių skaičius vis dar yra sumažėjęs, tačiau rinka rodo lėtą augimą.

Pernai pasirašyta 12,6 tūkst., arba 4 proc. daugiau sutarčių nei per visus 2022 metus[2].

Bendra naudotų ir naujų transporto priemonių apyvarta 2023 m. Lietuvoje siekė 3,68 mlrd. Eur, o tai yra maždaug 17 proc. metinis prieaugis.

Pernai išaugo tiek naujo, tiek naudoto ir parduoto automobilio kaina: naudoto automobilio – 400, o naujo – 3,3 tūkst. Eur.

Stebint naujų ir naudotų transporto priemonių segmentus atskirai – augimas labai panašus. Naujų automobilių apyvarta augo 16,5 proc., naudotų – 18 proc.

Vidutinė naudoto automobilio kaina per metus ūgtelėjo 400 eur. ir dabar siekia 9,4 tūkst. Tai – aukščiausia iki šiol fiksuota naudotos transporto priemonės kaina.