Lenkai ir ukrainiečiai susitars dėl krovinių vežimo, o kas laukia kitų šalių?

TransportasSteponas Rokas
Suprasti akimirksniu
V
ES sprendimu ukrainiečių vežėjams suteikus išskirtines sąlygtas, tai tapo konfliktų su kaimyninėmis šalimis priežastimi, Elta nuotrauka

Bus atidarytas vienas iš blokuotų punktų

Kijevui ir Varšuvai pavyko susitarti dėl to, kad būtų atidarytas vienas iš keturių, lenkų vežėjų iki šiol blokuojamų, pasienio patikros punktų. Pasak ukrainiečių teritorijų ir infrastruktūros vystymo vicempremjero Aleksandro Kurbakovo, kalbama apie pasienio patikros punktą „Jagodinas – Doroguskas“.[1]

A.Kurbakovas teigia, kad vilkikų transportas minėtu pasienio patikros punktu atsinaujino pirmadienį per pietus. Pasak jo, iškarto po atidarymo į Lenkijos pusę buvo praleisti 25 vilkikai, 15 jų pravažiavo į Ukrainos pusę.

„Tai buvo sunkus darbas, tačiau jis dar nebaigtas. Turi būti atblokuotas visas pasienis ir privalu užkirsti kelią analogiškos blokados pasikartojimui. Atsižvelgdami į mūsų vežėjų interesus, dirbame toliau“, – nurodė politikas.

Apie tai, kad Ukrainai pavyko susitarti su Lenkija dėl pasienio patikros punktų atblokavimo, remdamasis šaltiniais, pranešė TSN. Leidinys nurodė, kad vicepremjero minėtas „Jagodino – Dorogusko“ pasienio punktas pradės veikti gruodžio 12 d., o vėliau bus atidaryti ir kiti patikros punktai.

Lenkų vežėjų blokada Lenkijos-Ukrainos pasienyje

Lenkai kelis pasienio patikros su kaimynine šalimi punktus užblokavo dar lapkritį. Taip jie išreiškė savo nepritarimą ES sprendimu taikyti lengvatas bloko šalyse dirbantiems ukrainiečių vežėjams. Netrukus prie vairuotojų prisijungė ūkininkai, kurie pasisakė prieš pigios ukrainietiškos produkcijos tiekimą į vietos rinką.[2]

Lenkijos tolimųjų reisų vairuotojai teigia, kad jų kolegos iš Ukrainos krovinius išvežioja ne tik šalies viduje, bet ir trečiąsias šalis. Atsižvelgdami į tai jie pareikalavo sumažinti šalyje dirbančių vairuotojų iš Ukrainos skaičių ir įvesti jiems komercinius leidimus.

Taip pat Varšuva paprašė, kad Kijevas atšauktų reikalavimą registruoti iš Ukrainos be krovinių į ES grįžtantį transporte elektroninėje eilėje, kadangi dėl to ženkliai išauga sienos kirtimo laikas. Lenkijos infrastruktūros ir statybos ministerija atkreipė dėmesį į tai, kad privaloma registracija elektroninėse eilėse sukuria nevienodas sąlygas ukrainiečių ir lenkų vairuotojams.[3]

Už konfliktų pasienyje kyšo ES ausys

2022 m. birželį Europos Sąjunga leido ukrainiečių vežėjams vykdyti dvišalius ar tranzitinius krovinių pervežimus bloko viduje be atitinkamų leidimų ir neturint tarptautinių vairuotojų pažymėjimų. Vėliau Krovinių pervežimo vilkikais liberalizacijos susitarimas buvo pratęstas tiki 2024 m. birželio 30 d.

Lapkričio pabaigoje blokuoti sieną su Ukraina pradėjo ir Slovakų vežėjai. Gruodžio 5 d. vietinė Pervežimų automobiliais sąjunga pareiškė, kad protestai nutraukiami, tačiau gruodžio 11 d. Slovakijos pervežimų automobiliais sąjunga nurodė, kad protestas atsinaujina.[4]

Nuo gruodžio 11 d. prieš išskirtines sąlygas Ukrainos vežėjams protestuota ir Vengrija. Tiesa, jos vairuotojams pasienio patikros punktus blokuoti pavyko tik iš dalies, nes valdžiai šiai akcijai leidimo neišdavė. Nepaisant to, vilkikų judėjimas pasienio patikros punkte „Zahon – Čop“ sulėtėjo, kai lengvasis transportas ir toliau gali judėti be jokių apribojimų.

Apie planus pradėti blokadą vengrų tolimųjų reisų vairuotojai pranešė gruodžio 10 d. Tuomet Vengrijos krovinių vežėjų asociacija (MKFE) paaiškino, kad tokiu būdu vietos vairuotojai nori atkreipti valdžios ir Europos Komisijos dėmesį į ukrainiečių vairuotojų įsiliejimo į ES pervežimų rinką pasekmes.[5]

MKFE vadovo Tivadaro Arvai teigimu, ES įsileidus ukrainiečių vežėjus, ant bankroto slenksčio atsidūrė šimtai vietos pervežimo įmonių. MKFE vadovas paaiškino, kad dėl kitokios ekonominės ir teisinės terpės, ukrainiečių vežėjai gali pasiūlyti paslaugas už gerokai mažesnę kainą. T.Arvai teigimu, jiems netaikomos Europos Sąjungos taisyklės, todėl jų kelionės išlaidos yra mažesnės negu vengrų.

„Ukrainiečių tolimųjų reisų vairuotojai griauna tą logistikos sektoriaus dalį, kuris priklauso kitų ES šalių vežėjams“, – perspėjo asociacijos vadovas.