Jungtinės Karalystės mašinų pasirinkimuose – 50 skirtingų pilkų atspalvių
Naujo automobilio pirkimas dažnai yra malonus rūpestis. Atsinaujindami savąją transporto priemonę žvelgiame ne tik į kainos bei kokybės santykį, tačiau ir automobilio modelį, dizainą bei spalvą.
Renkantis naują mašiną, nesvarbu ar tai būtų naujas automobilis iš salono, ar jau naudota transporto priemonė, mus pasitinka ypač platus spektras spalvų. Nuo tradicinių juodos ar baltos, iki sezoninių spalvų ar ryškių, akį traukiančių atspalvių.
Vis gi, statistiniai duomenys rodo, kad pasirinkimas spalvų atžvilgiu dažnam pirkėjui nėra toks sunkus kaip gali atrodyti. Paaiškėjo, kad jau daugelį metų aibėje skirtingų valstybių populiariausia spalva mašinoms yra pilka.
Remiantis praėjusių metų duomenimis, Jungtinėje Karalystėje daugiau nei ketvirtadalis arba 25,7 proc. visų šalyje nupirktų naujų automobilių buvo pilkos spalvos, o beveik du trečdaliai įregistruotų automobilių buvo pilkos, juodos arba baltos spalvos[1]. Tokie rodikliai tarp britų pasirinkimų fiksuojami jau ketvirtus metus iš eilės.
Jungtinės Karalystės automobilių gamintojų ir prekybininkų draugijos duomenys rodo, kad priešingoje spektro pusėje, mažiausiai pasirenkamos yra vyšninės, rožinės ir kreminės spalvos mašinos. Visos jos kartu sudėjus sudaro vos 0,02 proc. visų registracijų 2022-aisiais.
JAV populiariausia balta ir kiti neutralūs atspalviai
JAV keliuose dažniausiai galime išvysti analogiškai neutralias spalvas, tačiau šioje valstybėje vyrauja jau ne pilka, bet balta spalva: 25,8 proc. visų transporto priemonių yra nudažytos baltai. Tokie duomenys paskelbti apžvelgus daugiau kaip 6,1 mln. šalyje eksploatuojamų modelių[2].
Juoda spalva JAV užima antrąją vietą, pilka – trečiąją. Visos šios spalvos drauge sudaro daugiau nei 78 proc. visų keliuose važinėjančių automobilių, o baltos arba juodos spalvos mašinos pasirinkimas yra dažniausias visose 50-yje valstijų ir visuose didžiausiuose valstijų didmiesčiuose, net megapoliuose, tokiuose kaip Los Andželas.
Žvelgiant į kitas spalvas ar net jų derinius, likę pasirinkimai yra ženkliai retesni. Pavyzdžiui, JAV mėlynos spalvos automobiliai sudaro tik 9,5 proc. visų registruotų transporto priemonių, raudoni – 8,6 proc., rudi – 0,9 proc., žali – 0,5 proc., oranžiniai – taip pat 0,5 proc. Kitų automobilių spalvų procentinė dalis dar menkesnė.
Lietuviai neįprastai dažnai renkasi mėlynus automobilius
Tuo tarpu sugrįžus į tėvynę ir apžvelgus spalvų spektrą Lietuvos keliuose, galima teigti, kad lietuviai mašinas renkasi pagal mūsų šalyje vyraujantį klimatą. Didžiąją metų dalį šalyje vyrauja pilki ir niūrūs orai, o prie jų, regis, derinamas ir automobilis.
Lietuviai iš tiesų pirmenybę teikia neutralioms, monochromatinėms spalvoms, kurios kasmet sudaro net 80 proc. visų įregistruotų automobilių spalvų. Remiantis „Autogidas.lt“ duomenimis, šią didžiulę procentinę dalį sudaro būtent juodi, balti ir pilki automobiliai.
Ekspertai Lietuvoje pastebi, kad pati populiariausia spalva yra pilka, o kalbant apie „spalvotas“ mašinas pirmoje vietoje yra mėlyna[3].
„Autoplius.lt“ komunikacijos specialistas Gintenis Dauparas taip pat teigia, kad pagal portalo skelbimus susidaro įspūdis, kad daugiausia parduodamų automobilių yra juodi arba pilki, sidabriniai. Pasak G. Dauparo, Lietuvoje trečioje vietoje yra balta spalva, nuo juodos ir sidabrinės atsiliekanti beveik dvigubai.
„Autoplius.lt“ eksperto teigimu, mūsų šalies rinkoje sunkiausia parduoti ryškius ir labai išsiskiriančius automobilius: ryškiai žalius arba oranžinius. Tiesa, pažymima, kad dažnu atveju, tokių spalvų mašinos nėra pritaikytos eiliniam pirkėjui, būna prabangios, galingos ir ypač brangios.
Mašinos spalvos pasirinkimai dažniausiai grindžiami praktika, ne estetika
Nors atrodo, kad automobilių spalvų dizaino srityje įsivyravusi visiška monotonija, o gamintojai rinkai galėtų pristatyti tik juodus, pilkus arba baltus automobilius, toks vaizdinys neatspindi tikrosios situacijos, o automobilių spalvų pasaulyje nuolat vyksta permainos.
Automobilių gamintojai dabar daug laiko ir išteklių skiria sprendimams, kokių spalvų spektrą kasmet vis pasiūlyti. Gamintojų dizaino padaliniuose nuolat sunkiai dirba spalvų specialistai, kurių darbas apima ištirti tai, kaip vartotojai vertina vieną ar kitą spalvą, kodėl renkasi būtent jas, o kitomis – pasigroži, tačiau ignoruoja.
Pasak „Hyundai“ spalvų, medžiagų ir apdailos kūrybos ekspertės Ivanos Hrudkovos, transporto priemonės spalvos pasirinkimas nėra tik marketingui ir pardavimams svarbus aspektas; tai visas psichologinis požiūris. Kita vertus, gilintis į kiekvieno potencialaus pirkėjo psichologinį požiūrį gamintojai negali ir yra priversti būti pragmatiški.
Patys pirkėjai yra priklausomi nuo savo finansų. Automobilio spalva yra įsipareigojimas, didesnis nei drabužio ar telefono pasirinkimas. Juk naujas automobilis gali būti eksploatuojamas ne vienerius metus. Būtent tai ir paaiškina, pavyzdžiui, pilkos spalvos paplitimą.
Rizikos vengiantys vairuotojai nerimauja, kad ryški spalva sumažins jų automobilio perpardavimo vertę, o tai reiškia didesnes mėnesines lizingo įmokas ar kitus finansinius iššūkius. Iš tiesų, kai į naudotų automobilių rinką patenka tokios išskirtinės spalvos kaip geltona, jo kaina paprastai būna 6-8 proc. mažesnė nei juodos, baltos ar pilkos spalvos automobilio.
Tiesa, pažvelgus į istoriją galime pastebėti, kad pirmieji automobiliai buvo dažomi keliomis skirtingomis spalvomis, tačiau tai pasirodė nepatvaru: dažnai atsiėjo brangiai, buvo trumpalaikiai.
Dar 1908 m. Henris Fordas pirmąjį savo automobilį nudažė raudona ir pilka spalvomis, tačiau jau anuomet greitai suprato, kad juoda spalva yra ir pigesnė, ir patvaresnė. Tada jis pasakė frazę, apie kurią automobilių gamintojai kalba ir šiandien: „Galite turėti bet kokios spalvos automobilį, jei tik jis bus juodas“[4].
Kai praėjusio amžiaus šeštajame dešimtmetyje daugiau dėmesio buvo skirta kokybiškesnių automobilių dažų kūrimui, situacija kiek pakito. Visuomenę patraukė šviesesnės, pastelinės spalvos. Tiesa, toks populiarumas truko neilgai, o juoda spalva greitai vėl užsitikrino lyderės poziciją. Tai paskatino anuomet prabangaus juodo „Porsche“ modelio išpopuliarėjimas.
Žvelgiant jau į šį amžių, pasaulyje nuo 2001 m. iki 2009 m. išskirtinai vyravo meilė pilkos spalvos transporto priemonėms. Nuo 2010 m. iki 2013 m. viršūnėje buvo juoda spalva, keletą metų populiariausia buvo ir balta. Dabar vėl išgyvename pilkos spalvos transporto priemonių epochą.
Keliuose – patvarių spalvų automobiliai, reklamose – tik ryškūs ir rėžiantys akį
Tiesa, įdomu tai, kad vaizdas keliuose ir tai, kokias mašinas matome televizijos reklamose kardinaliai skiriasi. Kompanijos „Axalta“, kuri automobilių gamintojams tieka dažus vadovė Tanja Renkes teigia, kad tai paaiškinti galima paprastai.
„Kiekvienas automobilių gamintojas nori konkrečios, ypatingos spalvos. Dauguma klientų jos nesirinks, tačiau ji parodo, kad jų paletėje yra moderni spalva. Tai nebus geriausiai parduodama spalva, tačiau ji bus naudojama rinkodaros tikslais, parodant, kad jie supranta tendencijas“, – sako ekspertė.
Negana to, kai kurios spalvos yra siejamos su tam tikrais žmogaus, jo išvaizdos ar net asmenybės tipais. Pavyzdžiui, geltoni automobiliai laikomi pavojingais, juos vairuojantis žmogus – mėgstantis greitį. Iš tiesų, tai tik įsitikinimas, liečiantis faktą, kad daugelio sportinių automobilių savininkai dažniau viršija greitį, o šie automobiliai dažnai ir būna geltonos spalvos.