Keičiasi darbdavių požiūris į vyresnius darbuotojus

Pasaulis, VerslasRosita Kvietkevičienė
Suprasti akimirksniu
vyresnis zmogus
Vyresni darbuotojai nebijo ir persikvalifikavimo. Centre for Ageing Better/Unsplash.com nuotrauka

Darbdaviai aktyviai ieško 65 metų ir vyresnių darbuotojų

Jaunystės kultas darbo sektoriuje, panašu, pamažėle nyksta. „The Wall Street Journal“ praneša, kad darbdaviai vis dažniau ima ieškoti 65 metų ir vyresnių darbuotojų, vertindami jų patirtį, patikimumą ir savybę kruopščiai dirbti. 

Iki šiol vyravo įsitikinimas, kad kai kurie vyresni darbuotojai ir net pensininkai toliau dirbo, nes jiems reikėjo pinigų arba jie norėjo išlikti aktyvūs.

Dabar, matyt, kai kurie darbdaviai, supykę dėl jaunesnės kartos darbo etikos nuosmukio, stengiasi susirasti senjorus.

Kipas Comfortis, siuntų tarnybos Pensilvanijoje savininkas, yra vienas iš tokių verslininkų. Jo mąstymas pasikeitė po to, kai jauni darbuotojai vėluodavo į darbą, darbo metu būdavo prilipę prie savo mobiliųjų telefonų ir socialinių tinklų. 

Šiandien geriausias kandidatas pas K. Comforti darbą yra 70 metų vyras.

Be abejo, ekonomistų tyrimai rodo, kad ateinančiais metais darbo rinkoje bus daugiau vyresnio amžiaus žmonių. JAV darbo statistikos biuras prognozuoja, kad iki dešimtmečio pabaigos 65 metų ir vyresnių darbuotojų skaičius padidės 50 proc., o iki 2030 metų jų skaičius išaugs iki 16 mln.

55 metai ir vyresni – sparčiausiai augantis darbo sektorius

Tyrimai rodo, kad 55 metų ir vyresni žmonės yra greičiausiai augantis darbo jėgos sektorius.

„Ši grupė darbuotojų nori dirbti pilnomis pamainomis, jie gali dengti kitus darbuotojus, kai jie negali atvykti, sutinka budėti, jei reikia. Galėčiau tęsti ir tęsti šios amžiaus grupės privalumus“, – sako darbuotojų paieškos įmonės vadovas Travis Trautman.

Praėjusį mėnesį „Wall Street Journal-NORC“ atliktas amerikiečių vertybių tyrimas patvirtina vyresnio amžiaus darbuotojų darbo etikos konkurencinį pranašumą. 75 procentai 65 metų ir vyresnių žmonių teigė, kad sunkus darbas jiems yra svarbus asmeniškai, kai tik 61 procentas 18–29 metų amžiaus žmonių teigė tą patį[1].

vyresnis zmogus
Centre for Ageing Better/Unsplash.com nuotrauka

Vyresni darbuotojai nebijo ir persikvalifikavimo

„Stereotipai apie vyresnių žmonių galimybes darbo rinkoje nyksta. Mes teikiame daugybę paslaugų vyresnio amžiaus klientams. Kasmet tam skiriame ne tik daugiau dėmesio, bet ir finansinių išteklių. Pagrindinis tikslas – skatinti jų konkurencingumą globalinių iššūkių kupiname pasaulyje“, – sakė Užimtumo tarnybos vadovė Inga Balnanosienė. 

Vidurvasarį 50-mečių ir vyresnių klientų buvo registruota (20,8 proc.) mažiau nei praėjusiais metais tuo pačiu metu. 

Tačiau nekvalifikuotiems šios grupės klientams pavyko pereiti į užimtumą gerokai sėkmingiau – jų per metus sumažėjo 29,3 proc. Tarnybos specialistai pastebi, kad dažniausiai ieškodami nekvalifikuoto darbo, vyresni žmonės rizikuoja jau artimiausiu metu susidurti su finansiniais sunkumais. Nekvalifikuoto darbo ieško kas antras 50+ Užimtumo tarnyboje registruotas darbo neturintis asmuo (51,8 proc.), nepaisant jo turimo išsilavinimo.

„Geriausia išeitis tokiems žmonėms – nuolat tobulinti įgūdžius ir pasiūlyti rinkoje savo kaip kvalifikuoto darbuotojo kandidatūrą. 

Todėl mūsų specialistai skatina mokytis ir rinktis iš plataus spektro kvalifikacijų ar kompetencijų, kurios užtikrins stabilią darbo vietą“, – pridūrė I. Balnanosienė. 

Šių metų pirmą pusmetį aktyviomis darbo rinkos priemonėmis ryžosi pasinaudoti 3,1 karto daugiau šios amžiaus grupės asmenų nei pernai tuo pačiu laikotarpiu[2]

Priežastys, kodėl verta samdyti vyresnio amžiaus darbuotoją

1. Vyresni darbuotojai yra kvalifikuoti ir patyrę, jie turi patirties, kritinio mąstymo ir žinių, kurių neįmanoma išmokyti jaunosios kartos taip greitai, kaip norėtųsi. 

Kai kuriose pramonės šakose, pavyzdžiui, juvelyrikoje, baldininkystėje, sūrių gamyboje ir pan. prireikia dešimtmečio ar ilgiau, kol darbuotojai įgyja savo darbui reikalingų techninių įgūdžių.

Ir netgi kitose pramonės šakose, kurioms reikia mažiau techninio mokymo įgūdžių, darbuotojo apmokymas gali užtrukti daug metų.

2. Jie dirba ilgiau ir mažiau ilsisi. 2014 m. vidutinė 55–64 metų darbuotojų darbo trukmė visose pramonės šakose buvo 10,4 metų, daugiau nei tris kartus daugiau nei 3,0 metų 25–34 metų amžiaus darbuotojų (JAV darbo statistikos biuras).

Įmonės, susiduriančios su didele darbuotojų kaita, pavyzdžiui, mažmeninė prekyba ir restoranai, kurių darbuotojų kaita gali siekti 100 % per metus, nuolat teigė, kad mieliau samdo vyresnio amžiaus darbuotojus, kurie turi išlaikyti šeimas arba turi „priežastį, kodėl jie turi ateiti į darbą“, nei jaunesnius darbuotojus, kurie dažniau turi priežasčių neatvykti į darbą. 


3. Jie turi gerą darbo etikos supratimą. Verslininkas Richardas Avilesas sako, kad jo vyresnio amžiaus darbuotojų darbo etika yra neprilygstama. 

„Manau, kad vyresni darbuotojai į darbą žiūri rimčiau. Žmonės, kurie praeityje patyrė skausmą, mano, kad gali save realizuoti būtent darbe“, – sakė jis.

4. Jie išsaugo verslo žinias. Restorano virėjai Džordžas ir Alfonsas daugiau nei 15 metų dirba restorano versle. 

 „Jie tiesiog žino, kaip elgtis virtuvėje. Naujiems virėjams gali būti sunku pritapti, nes tie patys receptai buvo gaminami 17 metų. Nuoseklumas yra nepaprastai vertingas finansiškai“, – sako restorano vadovas. 

„Queens Tribune“ išlaikė savo senesnius reklamos pardavimo padalinius, nors darbuotojai savo noru sumažino savo darbo valandas iki kelių dienų per savaitę. Jų vyresni darbuotojai išlaikė ryšius su visomis vietinėmis įmonėmis, ir tik dėl to ryšiai nebuvo prarasti.

5. Jaučiamą technologijų atotrūkį galima įveikti. Kadangi vyresni darbuotojai neužaugo su kompiuteriais ir internetu, jie gali būti vertinami kaip lėtesni ar mažiau imlūs šioje srityje. 

Vis dėlto įmonės, kurios leido vyresniems darbuotojams išmėginti save technologijų srityje, pastebėjo, kad jie mokosi gana sparčiai ir kokybiškai prisitaiko prie komandos ir šiuolaikinio tempo. 

7. Vyresnio amžiaus darbuotojai vaidina lemiamą vaidmenį mokant naujos kartos darbuotojus.

„Riva Precision Jewelry“,aukščiausios klasės juvelyrinių dirbinių gamintoja, susidurianti su kvalifikuotų darbuotojų trūkumu, naudoja esamus darbuotojus, kad apmokytų naujus samdomus darbuotojus, kurie turi mažiau įgūdžių, nei reikia. 

Bendrovė moka paskatas savo meistrams juvelyrams, kurie moko kitus[3].