Ohajo traukinio avarija – viena ir didžiausių cheminių katastrofų
Dalis JAV, Ohajo valstijos Rytų Palestinos miestelio gyventojų buvo evakuoti po to, kai nuo bėgių nuvažiavo krovininis traukinys, vežęs pavojingas medžiagas.
Nors jas gabenusi bendrovė galiausiai buvo priversta išleisti ir sudeginti kancerogenines chemines medžiagas iš sugadintų vagonų, sunerimę ekspertai skambina pavojaus varpais ir teigia, kad ši nelaimė – viena iš didžiausių cheminių katastrofų per pastaruosius metus.
Kompanijos „Norfolk Southern“ traukinys vežė mažiausiai penkias cisternas su vinilchloridu – bespalvėmis, bet pavojingomis dujomis, naudojamomis plastiko ir vinilo gaminiams.
Nors bendrovės pareigūnai iš pradžių tikino, kad vagonai su vinilchloridu per avariją nebuvo pažeisti, kilus sprogimo grėsmei, praėjus kelioms dienoms po avarijos ekipažai išleido ir sudegino medžiagas, virš miesto įsivyravo tamsių dūmų debesis.
Dabar, kai po avarijos prabėgo jau daugiau kaip savaitė, o evakuoti gyventojai gali sugrįžti namo, diskusijos apie išlikusią grėsmę žmonėms vis dar netyla.
Pastarosiomis dienomis kyla vis daugiau klausimų dėl pagrindinių avarijos priežasčių, vietos žmonių susirūpinimas dėl žemėje, vandenyje ir ore galimai užsilikusių ypač pavojingų cheminių medžiagų auga.
Tuo tarpu politikai ir vietos valdininkai šią nelaimę siekia pasitelkti savo reputacijos gerinimui. Jau dabar puse lūpų kalbama apie tai, kad prezidentas Joe Bidenas šią avariją gali panaudoti siekiant sukurti teigiamą jo administracijos darbo įvaizdį ir skatinant chemijos kompanijas pereiti prie saugesnių technologijų.
Apie cheminę katastrofą kalba ir respublikonai. Dalis jų siekia nesureikšminti Ohajo traukinio avarijos, tačiau kiti, pasitelkę konservatyvą JAV žiniasklaidą akcentuoja, kad katastrofa gali tapti pavojingesnė už tokias sveikatos apsaugos krizes kaip beždžionių raupai, tačiau Baltieji rūmai jai neskiria pakankamai dėmesio.
Į aplinką pateko kancerogeninių medžiagų
Nors tikslios Ohajo traukinio avarijos aplinkybės vis dar yra tiriamos, manoma, kad vagonai nuo bėgių nuvažiavo dėl mechaninės vieno iš 150 vagonų ašies problemos.
Nacionalinė transporto saugos valdyba oficialiai dar nepatvirtino šios priežasties, tačiau filmuotoje medžiagoje, kuri buvo užfiksuota maždaug už 20 mylių į vakarus nuo Rytų Palestinos, prieš traukiniui nuvažiuojant nuo bėgių, matyti kibirkštys ir liepsnos po bent vienu iš traukinio vagonų.
Nacionalinės transporto saugos valdybos neseniai paskelbtame atnaujintame ir patikslintame dokumente teigiama, kad nuo bėgių nuriedėjo 38 vagonai, o dar 12 vagonų apgadino gaisras. Iš viso traukinyje buvo bent 20 vagonų, vežusių ypač pavojingas medžiagas. Būtent dėl to iš karto po avarijos didžiausias dėmesys buvo skiriamas žmogaus bei aplinkos saugumui užtikrinti.
Susidūrę su scenarijumi, kai į avariją patekę vagonai galėjo sprogti, vietoje dirbę gelbėtojai nusprendė išleisti vieną pavojingiausių vežtų medžiagų vinilchloridą ir jį sudegino. Vis tik, degdamas jis pavirto fosgeno dujomis. Dėl to pareigūnai skubiai ragino gyventojus evakuotis. Ohajo gubernatorius, respublikonas Mike’as DeWine’as sakė:
„Turite išvykti. Jums tiesiog reikia išvykti. Tai gyvybės ir mirties klausimas“, – sakė jis.
Po dviejų dienų, išsisklaidžius dujoms, valstijos ir vietos sveikatos apsaugos pareigūnai paskelbė, kad bendruomenės nariams saugu grįžti į savo gyvenamąsias vietas. Vis tik, ekspertams daugybę klausimų kelia tai, kiek pavojingų medžiagų iš tiesų pateko į aplinką, kiek ilgai jos gali išbūti ir kaip gali pakenkti žmogui.
Pavyzdžiui, vinilchloridas yra labai pavojingas žmogui. JAV nacionalinio vėžio instituto duomenimis, vinilchloridas yra žinomas kancerogenas, siejamas su pirminiu kepenų vėžiu, smegenų ir plaučių vėžiu, limfoma ir leukemija. Negana to, nerimaujama, kad šiai medžiagai degant, ore gali atsirasti fosgeno ir vandenilio chlorido, kurie gali pažeisti akis, gerklę ir kvėpavimo takus, odą.
Tačiau vinilchloridas čia nėra vienintelė problema. Aplinkos apsaugos agentūros (EPA) tyrėjai teigia radę kitų pavojingų medžiagų. Pačios „Norfolk Southern“ pateiktame atnaujintų veiksmų plane teigiama, kad traukinio vagonuose buvo dar keletas pavojingų medžiagų, įskaitant butilo akrilatą, etilenglikolio monobutilo eterį, etilheksilo akrilatą ir izobutileną. Keliuose vagonuose buvo benzeno likučių.
Butilo akrilatas yra degus skystis, kuris gali sukelti problemų įkvėpus, absorbavus odai, prarijus, patekus ant odos ar į akis. Dėl šios medžiagos gali pasireikšti dermatitas, pasunkėti kvėpavimas. Dar vasario 10 d. Sinsinačio miesto vadovo pranešime teigiama, kad Ohajo upės mėginiuose, paimtuose kiek žemiau incidento vietos, buvo rastas nedidelis šio junginio kiekis.
Tuo tarpu etilenglikolio monobutilo eteris gali pakenkti akims, odai, inkstams ir kraujui. Šis junginys gali sukelti negrįžtamą lėtinį poveikį žmonių sveikatai, ypač toksinį poveikį kepenims. Dėl etilheksilo akrilato gali atsirasti dusulys, plaučiuose gali pradėti kauptis skysčiai. Izobutilenas gali sukelti galvos svaigimą, mieguistumą ir net sąmonės netekimą, prisilietus – stiprius odos nušalimus.
Benzenas nebuvo tiesiogiai vežamas traukinyje, tačiau pareigūnai teigė, kad buvo likę šios medžiagos likučių iš ankstesnių transportavimų. Ši medžiaga taip pat kelia didelį pavojų žmonių sveikatai: gali sukelti galvos skausmą, svaigulį, pykinimą ir vėmimą, o po didelio poveikio gali prasidėti traukuliai, ištikti koma arba staigi mirtis.
Poveikis žmonėms ir gamtai jau jaučiamas
Nors Ohajo valdžia teigia, kad gyventojams pavojus nebegresia, patys apylinkių gyventojai baiminasi, kad jie, jų ūkių ar namų gyvūnai, vanduo bei gamta buvo negrįžtamai paveikti pavojingų cheminių medžiagų. Ohajo gamtinių išteklių departamentas teigia, kad išsiliejus cheminėms medžiagoms jau žuvo apie 3 500 mažų žuvų aplinkiniuose upeliuose.
Aplinkos apsaugos agentūra, kuri prižiūri oro kokybės tyrimus, teigia, kad atlikus oro stebėseną, nenustatyta jokių susirūpinimą keliančių rodiklių, tačiau patvirtino, kad traukiniu vežtos cheminės medžiagos ir toliau patenka į orą, paviršinį dirvožemį ir paviršinius vandenis.
Ohajo žemės ūkio departamentas teigia, kad rizika ūkiniams gyvuliams išlieka maža ir praneša, kad negavo jokių oficialių pranešimų apie gyvūnų sveikatą, susijusią su šiuo incidentu. Vis dėlto, Ohajo ūkininkų federacija ragina savo narius kuo greičiau ištirti vietinių šulinių vandenį.
„Didžiausią susirūpinimą šiuo metu kelia gruntinis vanduo, siekiant išsiaiškinti, koks buvo šių cheminių medžiagų poveikis“, – sako federacijos direktorius Nikas Kenedis, pabrėždamas, kad ūkininkai jaučia tam tikrą nusivylimą, jog valdžia nepateikia jokių konkrečių atsakymų.
Vietos gyventojai savo akimis stebi nerimą keliančius signalus, nors patys ir nieko negali padaryti. JAV žiniasklaidai Ohajo valstijos gyventoja Reese teigia, kad negyvos žuvys dešimtimis ar šimtais tiesiog plūduriuoja upėse. Kita su žurnalistais bendravusi amerikietė Jenna teigė, kad ją jau ėmė kamuoti stiprus, nuolatinis kosulys.
Tačiau jei tūkstančiai Rytų Palestinos ir aplinkinių miestelių gyventojų stengiasi kovoti su nerimą keliančiais pokyčiais gamtoje ir savo sveikatos būklėje, respublikonų gubernatorius M. DeWine’as patikino visuomenę, kad „nemato jokių problemų“.
Tokią poziciją jis išdėstė atsakydamas į klausimą, ar jį tenkina prezidento J. Bideno administracijos atsakas į šią avariją. Ohajo gubernatorius sakė, kad nors kalbėjosi su prezidentu, kuris pasiūlė pagalbą, jis pats patikino, kad daugiau pagalbos jam ir jo valstijai tikrai nereikia.
Cheminė katastrofa tapo tinkama proga politikams įgyti simpatijų
Ohajo gubernatoriaus pozicija džiaugtis neturėtų respublikonai, kurie šia avarija norėtų pasinaudoti dar labiau kritikuojant ir taip prastai vertinamą J. Bideno administracijos darbą. Pavyzdžiui, Ohajo senatorius J. D. Vance’as skundėsi, kad šalį valdo „nerimti žmonės, kurie nerimauja dėl netikrų problemų, o ne dėl tikrojo fakto, kad šalis atsidūrė pavojuje“.
JAV dešiniųjų žiniasklaidos kanalas „Fox News“ taip pat akcentavo J. Bideno administracijos reakcijos stoką.
„Bidenas niekada neužsičiaupia apie traukinius ir sakė mums, kad ketina išgydyti vėžį. Dabar traukinys nuvažiuoja nuo bėgių, jie jį padega, jis tikriausiai visiems sukels vėžį, o prezidentas tik pakviečia į talką. Jie užteršė visą Ohajo upę. Šios cheminės medžiagos teka žemyn upe iki Vakarų Virdžinijos, o mes nepaskelbėme nacionalinės nepaprastosios padėties. Dėl beždžionių raupų paskelbėme nacionalinę nepaprastąją padėtį, o čia nėra nacionalinės nepaprastosios padėties? Bidenas pernelyg išsigando, kad Montanoje nukris viena oro baliono nuolauža, bet jis neprieštarauja, kad į mūsų upes patektų vėžinių cheminių medžiagų“, – teigia „Fox News“ žurnalistas Jesse Wattersas.
Pasak žurnalisto, šioje istorijoje vyksta didžiulis tikrųjų faktų nuslėpimas. J. Watterso teigimu, geležinkelių bendrovė „Norfolk Southern“ daro, ką nori, o J. Bideno administracija tai leidžia.
„Taigi, kodėl jie leido neatsargiai geležinkelio bendrovei padegti nusikaltimo vietą? Na, „Norfolk Southern“ aukojo beveik visiems politikams, ypač Ohajuje. Pagalvokite apie bet kokius, net pirminius rinkimus nuo valstijos, iki pat Senato, jie tiesiog žarstė pinigus visiems, respublikonams, demokratams, nesvarbu“, – sako žurnalistas.
Žibalo į ugnį įpylė ir pats JAV transporto sekretorius Pete’as Buttigiegas, kuris sulaukė aštrios kritikos po to, kai kalbėdamas Nacionalinėje apskričių asociacijos konferencijoje jis net neužsiminė apie Ohajo traukinio avariją ir skudėsi darbuotojų demografija, pažymėdamas, kaip sunkiai įdarbinami yra vietinių mažumų bendruomenių darbininkai, vietoje jų samdant privilegijuotus baltuosius.
Daugybė JAV politikoje įtakingų asmenų, analitikų ir žurnalistų tviteryje ėmė kritikuoti transporto sekretorių už tai, kad jis teikia pirmenybę rasinei politikai, nors vienoje didžiausių JAV valstijų įvyko cheminė nelaimė. Konservatyvių pažiūrų mokslininkas Mattas Walshas tviteryje rašė:
„Tai ne tik beprotiškas prioritetas tokiu metu, bet ir įrodo, kad šis kvailys visiškai nieko neišmano apie statybų verslą. Pusę šios pramonės šakos sudaro rasinės mažumos. Ypač ispanakalbiai. Tai plačiai žinomas faktas“.
Vis dėlto, dalis ekspertų šioje istorijoje geba įžvelgti pozityvius ženklus su neigiamu vertinimu kovojančiai J. Bideno administracijai. Dalis politikos apžvalgininkų teigia, kad J. Bidenas galiausiai gali tapti situacijos laimėtoju, jeigu tik sugebės pasitelkti naratyvą, kritikuojantį chemijos įmonių saugos politiką, kuri galėjo privesti prie nelaimės.
Tačiau daugeliui eilinių amerikiečių, ypač Ohajo valstijos gyventojų, respublikonų ir demokratų politiniai žaidimai ir kovos šiuo metu atsidūrė antroje vietoje. Politikams svaidantis kritika, situacija Ohajuje lieka neprognozuojama, o tikroji traukinio avarijos žala žmogui ir gamtai gali būti nenustatyta ne tik per ateinančius mėnesius, tačiau ir per metus. Deja, bet tuomet kažką pakeisti jau gali būti gerokai per vėlu.