„Mercedes“ ir „Ford“ galutinai traukiasi iš Rusijos rinkos
Jau ir Vokietijos automobilių gamintoja „Mercedes“ traukiasi iš Rusijos. Vokietijoje įsikūrusi įmonė dar kovo pradžioje sustabdė gamybą ir eksportą į šią šalį, tačiau dabar ji teigia galutiniai pasitrauksianti iš Rusijos rinkos ir parduosianti savo antrinių įmonių akcijas vietiniam investuotojui. „Ford“ taip pat jau patvirtino, kad užbaigė susitarimą dėl pasitraukimo iš Rusijos rinkos.
Bendrovė kovo mėnesį paskelbė apie visišką veiklos Rusijoje sustabdymą. Dabar ji pardavė 49 proc. bendros įmonės „Sollers-Ford“ akcijų, tačiau turi galimybę per penkerius metus atpirkti akcijas, „jei pasikeistų pasaulinė situacija“.
Bendra įmonė „Sollers Ford“ Rusijoje pradėjo veikti 2011 m[ref-1].
„Nissan“ pardavė gamyklą su galimybe per pusmetį ją nusipirkti atgal
Japonijos automobilių gamintoja „Nissan“ iš Rusijos pasitraukė dar anksčiau, kai tokį pat žingsnį žengė ir „Toyota“ bei „Renault“.
Skelbiama, kad „Nissan“ patyrė beveik 700 mln. JAV dolerių (600 mln. GBP) nuostolių, perleisdama savo verslą Rusijoje vyriausybės valdomai įmonei už nominalų mokestį, kuris, kaip pranešama, nesiekė nei 1 JAV dolerio. Automobilių gamintojas perleido visas savo „Nissan Manufacturing Russia“ akcijas valstybinei korporacijai NAMI. Ji 2021 metais rusams pardavė 53 000 automobilių.
Toks žingsnis suteikė NAMI absoliutų visiškai veikiančios „Nissan“ gamyklos Sankt Peterburge ir pardavimų bei rinkodaros skyrių Maskvoje valdymą su galimybe per šešis mėnesius „Nissan“ visa tai vėl nusipirkti.
Nuo kovo, kai prasidėjo tarptautinės sankcijos Rusijai po jos invazijos ir vykstančio karo su kaimynine Ukraina, „Nissan“ nesugebėjo įsigyti pakankamai detalių automobiliams gaminti Rusijoje. Todėl bendrovė pareiškime pripažino, kad „nemato“ galimų pokyčių Rusijos aplinkoje, nors „Renault-Nissan“ aljanso jaunesnysis partneris „Mitsubishi Motors“ vis dar yra ten.
„Renault“, pirmaujanti aljanso partnerė ir pagrindinė „Nissan“ akcininkė, turinti 43 proc. balsavimo teisę, gegužę išpardavė Rusijos „AvtoVAZ“ tik už vieną rublį (0,0157 USD), tačiau su šešerių metų galimybe ją atpirkti[ref-2].
Buvusi „Renault“ – „AvtoVAZ“ – puoselėja ambicingus planus
Tuo metu 2010-ųjų pabaigoje „Renault“ įsigijo kontrolinį „AvtoVAZ“ akcijų paketą ir investavo milijardus į Toljatyje esančios gamyklos modernizavimą. Tačiau šių metų pavasarį ji pasitraukė iš Rusijos patronuojamosios įmonės ir nurašė šių investicijų vertę.
Prancūzijos automobilių gamintoja planavo sujungti „Lada“ ir savo pigią Rumunijos patronuojamąją įmonę „Dacia“. Abu prekės ženklai būtų turėję bendrą pagrindą, paremtą „Renault-Nissan“ CMF platforma, o jų tikslas būtų buvęs gaminti 1 mln. automobilių per metus, naudojant bendrą architektūrą.
Tačiau dabar „AvtoVaz“, gaminančios „Lada“ prekės ženklo automobilius, kuris anksčiau priklausė „Renault“, rugsėjo pradžioje pristatė ambicingus planus. Įmonės vadovas Maksimas Sokolovas teigė, kad bendrovė planuoja per metus pagaminti 500 000 automobilių, daugiausia Toljatyje esančioje gamykloje. Rugpjūtį pardavimai, palyginti su liepa, išaugo 75 proc.
„Gegužės mėnesį pasitraukus ankstesniems „Renault“ bendrovės akcininkams, įmonė daugiau nei du mėnesius stovėjo be darbo… Tačiau mums pavyko sukurti naujas gamybos grandines ir logistiką bei užtikrinti komponentų tiekimą bazinių modelių gamybai“, – Rytų ekonomikos forumui sakė M. Sokolovas.
Europos verslininkų asociacijos (AEB) duomenimis, naujų automobilių pardavimai Rusijoje rugpjūtį, palyginti su ankstesniais metais, sumažėjo 62 proc[ref-3].
Žada, kad „Moskvich“ automobiliai bus pradėti gaminti gruodį
Nors ambicingi planai ir liko tik planais, tačiau prieš porą savaičių Maskvos meras Sergejus Sobjaninas pranešė, kad Rusija, praėjus daugiau nei šešiems mėnesiams po Prancūzijos automobilių gamintojos „Renault“ pasitraukimo, gruodį ketina pradėti legendinių sovietmečio „Moskvich“ automobilių gamybą.
S. Sobyaninas gegužę sakė, kad „Moskvich“ gamyba išsaugos tūkstančius darbo vietų, tačiau gamykla, pervadinta į Maskvos automobilių gamyklą „Moskvich“, nuo to laiko nedirba.
„Šiais metais automobilių pramonė smarkiai žlugo, bet vis dėlto tikiuosi, kad „Moskvich“ gamyklą galėsime paleisti gruodį padedami Pramonės ir prekybos ministerijos“, – sakė S. Sobyaninas.
„Moskvich“ gamyklos, kurios pavadinimas verčiamas kaip gimtoji Maskva, veikla buvo nutraukta maždaug prieš du dešimtmečius. Tačiau dabar pranešta, kad šiais metais tikimasi pagaminti apie 600 automobilių, iš jų 200 elektromobilių, o 2023 metais – 50 tūkst. automobilių.
Gamykla, cituodama S. Sobyaniną sakė, kad Maskva turi visą reikalingą patirtį, kad galėtų būti elektromobilių pramonės centru.
Maskvos meras ir didžiausia Rusijos sunkvežimių gamintoja „Kamaz“ rugpjūtį susitarė į „Moskvich“ gamyklą investuoti 5 mlrd. rublių.
„Kamaz“ ieško užsienio partnerio automobiliams gaminti Maskvoje. Šaltinių teigimu, „Kamaz“ galėtų bendradarbiauti su Kinijos projektavimo, inžinerijos ir gamybos platforma[ref-4].
„Toyota“ žada ir toliau palaikyti savo mažmeninę rinką Rusijoje
Rugsėjo pabaigoje dėl analogiškų priežasčių kaip ir „Nissan“ iš Rusijos pasitraukė ir Japonijos flagmanas „Toyota Motor Corp“.
Dar kovo mėnesį dėl tiekimo grandinės problemų „Toyota“ sustabdė gamybą savo gamykloje Sankt Peterburge ir nutraukė komponentų importą į Rusiją.
„Per šį laikotarpį visiškai išlaikėme savo darbuotojus ir užtikrinome, kad mūsų gamykla būtų pasiruošusi atnaujinti gamybą, jei leistų aplinkybės. <…> . Tačiau praėjus šešiems mėnesiams negalėjome atnaujinti įprastos veiklos ir nematome jokių požymių, kad galėtume ją atnaujinti ateityje“, – buvo sakoma bendrovės pareiškime.
„Toyota“ teigė, kad jos veiklą Rusijoje reikia restruktūrizuoti. Tačiau japonų gamintojas žada ir toliau palaikyti savo mažmeninę rinką, teikiant paslaugas esamiems „Toyota“ ir „Lexus“ klientams.
„Siūlysime darbuotojams pagalbą, kad jie galėtų grįžti į darbą, persikvalifikuoti ir užtikrinti gerovę, įskaitant finansinę paramą“, – sakė „Toyotos“ atstovai[ref-5].
Apie veikos nutraukimą Rusijoje svarsto ir „Mazda“
Nors „Mercedes“ tapo naujausia automobilių gamintoja besitraukiančia iš Rusijos, tačiau čia dar liko Japonijos kompanija „Mazda Motor Corp“. Tiesa, ji taip pat svarsto galimybę nutraukti savo transporto priemonių gamybą įmonės gamykloje Vladivostoke, Rusijos rytuose.
Japonijos automobilių gamintoja, kuri pernai Rusijoje pardavė 30 tūkst. automobilių, kovo mėnesį pranešė, kad bus nutrauktas dalių eksportas į gamyklą, o gamyba sustabdyta, kai baigsis atsargos. „Mazda“ gamyklą valdo kartu su Rusijos automobilių gamintoja „Sollers“.
Teigiama, jog „Mazda“ dar nėra priėmusi galutinio sprendimo dėl automobilių pardavimo ir techninės priežiūros veiklos Rusijoje nutraukimo. Gamybos nutraukimo Vladivostoko gamykloje terminai taip pat nebuvo nurodyti[ref-6].
Tuo metu Haraldas Wilhelmas, „Mercedes“ finansų direktorius, teigė, kad bendrovės pasitraukimas iš Rusijos neturėtų turėti rimtos naujos įtakos bendrovės pelnui.
Toks sprendimas priimtas po to, kai anksčiau šiais metais iš Rusijos pasitraukė daugelis Vakarų kompanijų, įskaitant „Starbucks“, „McDonald’s“ ir „Coca-Cola“.
Kitos automobilių firmos, įskaitant „Jaguar Land Rover“, „General Motors“, „Aston Martin“ ir „Rolls-Royce“, pirmaisiais karo mėnesiais sustabdė tiekimą į šalį.
„Mercedes“ sprendimą priėmė po ilgų svarstymų ir laukimo
Pramonės tinklalapio „Car Dealer Magazine“ vyriausiasis redaktorius Jamesas Baggottas teigė, kad „Mercedes“ žengė koja kojon su kitomis įmonėmis, stabdydama eksportą ir sustabdydama veiklą Rusijoje anksčiau šiais metais, tačiau daugelis kitų automobilių gamintojų kur kas greičiau pasitraukė iš šalies.
„Neįprasta, kad „Mercedes“ nesekė jų pavyzdžiu, – sakė jis. – Prieš karą Rusija buvo pelninga rinka prabangių automobilių gamintojams, tokiems kaip „Mercedes“, o automobiliai, tokie kaip „G Wagen“ visureigis ir S klasė, buvo labai populiarūs tarp elito. Galbūt „Mercedes“ tikėjosi greito karo sprendimo, o dabar tai mažai tikėtina, todėl įmonė pagaliau priėmė ilgai lauktą sprendimą visam laikui pasitraukti iš šalies.“
„Mercedes-Benz“ generalinė direktorė Rusijoje Natalija Koroleva pranešime teigė, kad pagrindiniai pasitraukimo prioritetai buvo įvykdyti įsipareigojimus Rusijos klientams ir išsaugoti darbo vietas Rusijoje.
Europos verslo asociacija (AEB) pranešė, kad nuo sausio iki rugsėjo Rusijoje buvo parduota 9558 „Mercedes“ automobiliai, t.y. 72,8 proc. mažiau nei prieš metus[ref-7].
Daugelis gamyklų Rusijoje sustabdė gamybą ir atleido darbuotojus, nes dėl sankcijų ir Vakarų gamintojų pasitraukimo, kai Maskva vasario 24 d. pasiuntė ginkluotąsias pajėgas į Ukrainą, trūksta aukštųjų technologijų įrangos.