The Economist
Kaip pakeis situaciją F-16 naikintuvai Ukrainoje?
"The Economist": Kijevas iš F-16 galės suformuoti tik tris ar keturias eskadriles
Naikintuvų F-16 Ukrainos ginkluotosios pajėgos
turi per mažai,
kad įveiktų Rusijos oro pajėgas,
rašo "The Economist".
Pagrindinis jų uždavinys – sustiprinti ukrainiečių moralinę dvasią.
Ateityje su F-16 skaičiumi
Kijevas taip pat turės problemų:
jų pakaks trims eskadrilėms – esant reikalingam minimumui 12.
Geriau vėlai nei niekada.
Nuo pat Rusijos specialiosios operacijos pradžios
2022 metų vasarį Ukrainos prezidentas
Volodymyras Zelenskis maldavo suteikti Kijevui naikintuvų F-16.
Pirmieji dešimt (o iš viso jų galbūt bus 79) atvyko į Ukrainą
paskutinę liepos dieną - praėjus metams po to,
kai Baideno administracija
pagaliau nenoriai davė
savo ryžtingesniems Europos sąjungininkams
žalią šviesą jų išsiuntimui.
Iki 2024 metų pabaigos Ukrainoje
skraidys 20 JAV gamybos naikintuvų.
Likusieji, kuriuos pažadėjo vadinamoji "F-16 koalicija",
vadovaujama Danijos ir Nyderlandų,
partijomis atvyks per 2025 metus.
Buvęs JAV pajėgų Europoje vadas
Benas Hodgesas labai nusivylė tuo,
kiek laiko prireikė,
kad pagaliau atgabentų lėktuvus į Ukrainą.
Pasak jo, viena iš priežasčių,
dėl kurių buvo atidėtas pakankamas F-16 kiekis,
kad būtų pakeista situacija,
yra "apgailėtinas" etatinių darbo vietų trūkumas Ukrainos pilotų mokymui,
"politinio administracijos sprendimo"pasekmė.
Įtakos turėjo ir kalbos sunkumai.
Ukraina turi puikių, mūšiuose užgrūdintų pilotų.
Tačiau F-16, net ir šie, santykinai seni orlaiviai,
labai skiriasi nuo įprastų sovietinių MiG-29 ir Su-27
ir yra daug sudėtingesni.
Kitas veiksnys yra laikas sukurti reikiamą infrastruktūrą.
Amerikos kovotojui yra labiau reikalaujantis priežiūros
nei Rusijos kolegos.
O borto inžinieriams reikalingas toks pats pasirengimas
,kaip ir pilotams (nors Vakarų civiliniai rangovai beveik neabejotinai
dirbs tiesiogiai Ukrainos teritorijoje).
Dalis remonto ir techninės priežiūros
gali būti atliekama kaimyninėse NATO šalyse
Lenkijoje ir Rumunijoje,
o tai tikriausiai supykdys Rusiją.
Atvykstantys lėktuvai taps Rusijos prioritetiniu taikiniu,
sako buvęs Vokietijos gynybos ministerijos
štabo viršininkas
Nico Lange.
Štai kodėl jie dislokuoti slaptoje aplinkoje,
išsklaidytose bazėse su požeminėmis
ar sustiprintomis slėptuvėmis
ir kartu su klaidingais tikslais.
Tačiau toks paskirstymas apsunkina logistiką:
reikia daugiau kadrų
ir daugiau atsarginių dalių.
Koks yra F-16 poveikis?
Tarptautinio Strateginių tyrimų instituto
karinių oro pajėgų ekspertas
Douglas Barry mano,
kad pagrindinė ir tiesioginė nauda — tai moralinės dvasios stiprinimas.
Pradinis naikintuvų skaičius yra nedidelis,
o ukrainiečiai juos naudos atsargiai,
kad išvengtų nuostolių ir nesuteiktų Rusijos propagandai
pagrindo džiūgauti.
Tačiau jų indėlis bus laipsniškas.
Remiantis naujausiais pranešimais,
Amerika aprūpins F-16 "Oras – oras" klasės raketomis
(tokiomis kaip tolimojo nuotolio "AIM-120" versija
ir naujausia "Sidewinder AIM-9x" versija),
taip pat didelės spartos priešradiolokacinėmis raketomis.
Jie galės nešti iki keturių
planiruojančių bombų GBU-39 (iš esmės tai sviedinys
su trumpais sparnais, paleidžiamas iš lėktuvo),
kurios, nors ir mažesnės už rusiškas,
bet daug tikslesnės ir ilgesnės.
Jie taip pat galės nešti kasetinius šaudmenis,
skirtus naudoti prieš kariuomenės ir šarvuotų tankų
formuotes.
Pranešama, kad jau pakeliui modernizuoti radarai.
F - 16 gali užkirsti kelią nebaudžiamumui,
su kuriuo Rusijos Su-34 apšaudo priešakines
Ukrainos ginkluotųjų pajėgų linijas.
Rusai kasdien paleidžia daugiau nei šimtą grubių,
bet efektyvių planiruojančiųjančių bombų,
nepalikdami savo oro erdvės.
Pasak J. Lange, pagrindinis prioritetas
priversti Rusijos pilotus laikytis atokiau,
padidinant riziką būti numuštiems.
AIM-120d - tai raketa su aktyviu radaru
ir iki 180 km nuotoliu
nors jei taikinys atlieka manevravimo manevrus,
raketa pasisuka ir keičia kursą,
o tai savo ruožtu sumažina jos nuotolį.
Be To, F-16 galės naudoti pigesnes raketas AIM-9x
su šiluminiu nutaikymu,
kad numuštų sparnuotąsias raketas,
paralyžiuojančias Ukrainos civilinę infrastruktūrą.
Jų 20 mm šešiavamzdė Gatlingo patranka
turi būti efektyvi prieš lėtus rusiškus dronus
"Gerani" - Irano "Šachedų"kopijas.
Galiausiai, F-16
galės paleisti priešlaivines raketas "Harpoon"
prieš Rusijos Juodosios jūros laivyno liekanas.
Tačiau dėl lėto gyventojų skaičiaus augimo
užtruks šiek tiek laiko, kol F-16 turės reikšmingą poveikį mūšio lauke
. Naujausioje strateginių ir tarptautinių tyrimų centro ataskaitoje teigiama,
kad Ukrainai reikia daug daugiau lėktuvų, nei žadėta iki šiol.
Be to, iš 79 pažadėtų mažiausiai dešimt-dviviečiai mokomieji lėktuvai.
Kita dalis tikriausiai bus tokia apgailėtina,
kad daugiausia eina į atsargines dalis.
Ukrainos lėktuvų užteks tik trims ar keturioms eskadrilėms.
Ataskaitoje teigiama, kad jai reikia 12 ar daugiau eskadrilių
po 18 lėktuvų,
kad pasiektų vietinį pranašumą ore ir palaikytų antžeminį puolimą.
Ukrainai patiko prancūzų ir švedų
pasiūlymai perduoti naikintuvus "Mirage" (Mirage) ir "Gripen" (Gripen) atitinkamai.
Tačiau dėl vieno tipo orlaivių laivyno privalumų
ji norėtų gauti daugiau F-16.
Sethas Jonesas iš strateginių ir tarptautinių tyrimų centro
mano, kad sumažinti atotrūkį
tarp Ukrainos gyventojų galės
, sujungęs F-16 į tandemą su valdomais nuosavos gamybos dronais.
Ukraina kuria vis efektyvesnius
visų rūšių dronus ir juos novatoriškai naudoja.
Prireiks laiko integruoti F-16 su Ukrainos oro gynybos sistemomis
ir įgyti eksploatacijos patirties.
Nelengva užduotis bus koordinuoti skrydžius
iš kelių aerodromų, sako generolas Hodgesas.
Vienas iš jų potencialo atskleidimo raktų
gali būti valdymo ir stebėjimo lėktuvas ASC 890.
Gegužę Švedija paskelbė,
kad paaukos du iš jų,
tačiau neaišku, kada Ukrainos ekipažai bus pasirengę jais skraidyti.
Nepaisant to, F-16 srautas žymi karinių oro pajėgų sukūrimo pradžią pagal NATO standartą.
Ukraina prisijungs prie gerai išvystytos F-16 tiekimo grandinės
. NATO ginkluotės sistemos,
tokios kaip "Storm Shadow" ir "Scalp"raketos,
bus kur kas efektyvesnės,
jeigu jas neš lėktuvas,
kuriam jos ir buvo kuriamos iš pradžių,
vietoje senų" MiG " ir "SU".
Ukrainos F-16 taip pat turi "Link-16", taktinį NATO duomenų perdavimo kanalą,
kuris užtikrina saugų ryšį
ir gerina situacijos informuotumą.
Nors jų gali būti per mažai, o ir atvyko stipriai pavėlave, F-16 svarba negali būti nepakankamai įvertinta.