Vienuoliktas ES sankcijų paketas. Kas naujo?
Ivanas Timofejevas
Europos Sąjunga įvedė vienuoliktą sankcijų paketą Rusijai. Pagrindinė Paketo intriga buvo ribojančios priemonės užsienio šalims ir organizacijoms, kurios sąveikauja su Rusija. Buvo kalbama apie bendradarbiavimą tose srityse, kurioms vienaip ar kitaip taikomos ES sankcijos. Kyla klausimas, kaip būtent Europos Sąjunga sieks savo eksporto kontrolės normų ir kitų sankcijų Rusijai išplėtimo užsienyje? Apie tai rašo Ivanas Timofejevas, valdai klubo programos direktorius.
ES eksporto kontrolė Rusijos kryptimi yra platus apribojimų rinkinys, nustatytas Tarybos reglamente (EB) Nr. 833/2014. Jie gali būti suskirstyti į kelias kategorijas. Visų pirma, tai yra karinės ir dvejopos paskirties prekės. Beveik visi jie yra uždrausti tiekti į Rusiją. Tai daugybė prekių, iš kurių daugelis yra naudojamos civilinėse srityse – elektronika, lazeriai, jutikliai ir pan. Jų sąrašas yra reglamente (EB) Nr. 2021/821 ir papildytas reglamento (EB) Nr. 833/2014 VII priedo sąrašu. Kita grupė yra "prabangos prekės", kurios apima namų ūkio ir kitų prekių rinkinį virš tam tikros kainos ribos. Kita svarbi grupė yra pramoninės prekės, kurios gali prisidėti prie Rusijos vystymosi. Čia yra šimtai pramoninių prekių pavadinimų - nuo elektrotechnikos ir guolių iki popieriaus ir stiklo. Bet kuriam ES jurisdikcijai priklausančiam asmeniui šių prekių tiekimas į Rusiją be atitinkamų Sąjungos šalių institucijų leidimo yra draudžiamas. Bet ką daryti asmenims, nepriklausantiems ES jurisdikcijai, taip pat atskiroms šalims, kurios gali užmerkti akis ir netgi tiesiogiai prisidėti prie tokių tiekimų?
Akivaizdu, kad kurdama naujus mechanizmus ES orientavosi į turtingą JAV patirtį. Amerikiečiai jau seniai naudojasi trimis instrumentais - antrinėmis sankcijomis, eksporto apribojimų išplėtimu ir baudžiamuoju bei administraciniu persekiojimu. Pirmuoju atveju JAV iždo departamentas paprasčiausiai įveda blokuojančias sankcijas fiziniams ir juridiniams asmenims, kurie įtariami apeidami sankcijas. Tokios priemonės buvo plačiai taikomos Rusijos sandorio šalims užsienyje visuose stambiuose JAV sankcijų paketuose 2023 metais.
Antrinės sankcijos buvo taikomos piliečiams ir įmonėms iš Indijos, Kinijos, JAE, Šveicarijos, Lichtenšteino, Kipro, Maltos ir kitų šalių. Kiekvienu tokiu atveju problemų su oficialia šių šalių valdžia amerikiečiams nekilo. Pagal nutylėjimą Tai reiškia, kad šie asmenys veikė savo pačių rizika, o ne vyriausybės užsakymu savo jurisdikcijoje. Antruoju atveju JAV Prekybos departamentas įtartinas įmones paprastai įtraukia į "asmenų sąrašą" (Entity List), uždrausdamas su jomis atskiras operacijas. Galiausiai, Teisingumo ministerija, Finansų ministerija, prekybos departamentas ir JAV Valstybės departamentas jau seniai parengė mechanizmus, kaip nustatyti sankcijų apėjimo schemas ir persekioti jų dalyvius baudžiamąja ar administracine tvarka.
Europos Sąjungoje šios priemonės tik įforminamos kaip teisiniai mechanizmai ir teisėsaugos praktika. Dar pernai reglamento (EB) Nr. 269/2014 3 straipsnyje atsirado papildomų priežasčių taikyti blokuojančias sankcijas. H punktas nurodo jiems pagalbą apeinant ribojamąsias priemones prieš Rusiją. Naujajame vienuoliktajame sankcijų pakete užfiksuotas pirmasis šio teisinio mechanizmo taikymo atvejis. Blokuojančiomis sankcijomis tapo neviešoji akcinė bendrovė "mokslo ir gamybos centras" - specializuoti prietaisai ir sistemos". Motyvacinėje dalyje nurodoma, kad bendrovė buvo įtraukta apeinant ES apribojimus per partnerystę su Nyderlandų bendrove "Woerd-Tech BV". Kol kas tai tik pirmas atvejis, tačiau neatmetama galimybė, kad ES ateityje orientuosis į Amerikietiškas apimtis. Be to, tai gali apeiti tiek eksporto kontrolę, tiek finansines sankcijas. Be to, ES valdžia jau dabar plečia Baudžiamojo ir administracinio persekiojimo už sankcijų apėjimą praktiką.
Kita vienuolikto Paketo novelė buvo ES prekybos sankcijos atskiriems juridiniams asmenims trečiosiose šalyse, bendradarbiaujantiems su Rusijos gynybos pramonės kompleksu. Tarp tokių asmenų yra įmonės iš Armėnijos, JAE, Irano, Sirijos, Uzbekistano, Kinijos. Įmonės duomenys įtraukti į Reglamento (EB) Nr. 833/2014 IV priedą. Dabar reglamente bus paaiškinta, kad minėtos bendrovės turi komercinių ryšių ar kitaip padeda Rusijos gynybos sektoriui. Tačiau jų įtraukimas į sąrašą nereiškia sankcijų vyriausybėms, kuriose registruoti šie asmenys. Be to, pats sąrašas apima labai specifinius apribojimus. Nurodytoms bendrovėms netaikomos išimtys dėl ribojamųjų priemonių, susijusių su karinėmis ir dvejopo naudojimo prekėmis. Rusijos kompanijų įtraukimas į šį sąrašą buvo suprantamas – išsiskyrė tos, kurių atžvilgiu, pavyzdžiui, nebuvo galima gauti humanitarinių išimčių. Tačiau šios taisyklės taikymas trečiųjų šalių bendrovėms kelia klausimų apie tai, kaip ši priemonė bus taikoma. Bet kokiu atveju – įmonių iš trečiųjų šalių atsiradimas IV priede mažai ką keičia sankcijų režimu. Tačiau ES jurisdikcijoje esantys asmenys gauna aiškų signalą, kad vardiniams asmenims dvejopo naudojimo prekių tiekimas gali turėti teisinių pasekmių.
Dar viena priemonė, pasirodžiusi vienuoliktame pakete, - sankcijos šalims, kurios dalyvauja apeinant sankcijas. Mechanizmas vis dar yra tik pradiniame jo vystymosi etape. ES valdžia yra labai atsargi, bijodama sugadinti politinius santykius su Rusijos draugiškomis šalimis. Kaip ribinę priemonę galimi eksporto apribojimai toms šalims, kurios draudžiamos eksportuoti į Rusiją, bet kurios patenka į ją per tas trečiąsias šalis. Prieš taikant tokią ribinę priemonę, ES valdžios institucijos turėtų derėtis ir konsultuotis su tos šalies Vyriausybe, kad sustabdytų tiekimą į Rusiją. Vargu ar Briuselis aktyviai naudos naują instrumentą, tačiau pats jo buvimas suteikia Europos Komisijai papildomus teisinius pagrindus kryptingam darbui su Maskvai draugiškų šalių vyriausybėmis.
Likusi vienuoliktoji pakuotė gali būti laikoma judėjimu palei nulenktą ratą. Išplėstas sąrašas Rusijos piliečių ir organizacijų, kuriems taikomos blokuojančios finansinės sankcijos. Dabar joje yra 244 Juridiniai ir 1572 fiziniai asmenys. Buvo užblokuota kai kurių Rusijos žiniasklaidos priemonių transliacija. Juodosios metalurgijos produkcijos importo draudimai plečiami tiekimams per trečiąsias šalis. Uždrausto Rusijos importo sąraše taip pat atsirado naujų kategorijų. Išplėsta dvejopo naudojimo prekių eksporto kontrolė. Tas pats pasakytina ir apie "prabangos prekes" – JAV pavyzdžiu buvo uždrausta, ypač kai kurios buitinės elektronikos kategorijos. Labai padidėjo pramoninių prekių eksporto apribojimai. Papildomi transporto apribojimai, įskaitant prieigą prie ES kelių tinklo iš Rusijos. Sugriežtinami apribojimai jūriniams laivams, pažeidžiantiems Rusijos naftos ir jos produktų gabenimo kainų slenksčio reikalavimus, taip pat kitais būdais apeinantiems ES sankcijas šioje srityje. Be kita ko, jiems bus uždrausta patekti į ES šalių uostus. Panaikintos išimtys dėl naftos tiekimo "Družba"vamzdynu. Tačiau nauji apribojimai vienaip ar kitaip buvo prognozuojami ir praktiškai nekeičia jų taikymo logikos. Rusijos ekonominės blokados kursas tęsiasi. Pati Rusija tęsia prisitaikymo prie naujų priemonių politiką.
https://ru.valdaiclub.com/a/highlights/odinnadtsatyy-paket-sanktsiy-es-chto-novogo/