Istorijos ir Gyvenimo įgūdžių pamokų mokytojo laiškas
Sveiki, 5-tų ir 7-tų klasių tėvai,
Jums rašo GĮU mokytojas. Noriu prisistatyti ir supažindinti jus su GĮU pamokų turiniu, kurių vedimas paskirtas man – dirbančiam su penktokais ir šeštokais.
Kaip turbūt girdite ir matote iš viešosios erdvės, TV kanalų Švietimo ministerija NĖRA paruošusi nei konkrečių GĮU specialistų, nei konkrečios mokomosios medžiagos mokytojams ir tuo labiau mokiniams. Kaip mokomojo turino medžiaga paimta „LionQuest“ programa, su kuria esu supažindintas dar pernai rudenį. Ją 2022 m. Spalio mėn mums-mokytojams vedė pati Daiva Šukyte – tris dienas po 5-6 valandas. Tad viso turėjome tik 18 valandų užsiėmimų. Ar galiu pasakyti, kad esu 100 proc. paruoštas ? – NE. Nemanau, kad užtenka 18 valandų, kad taptum naujos specialybės profesionalu. Šiaip esu įgyjęs istorijos mokytojo kvalifikaciją Vilniaus Pedagoginiame Universitete, o JAV įgyjau Ilinojaus valstijos progimnazijos ir gimnazijos istorijos mokytojo kvalifikaciją-licenziją.
Kas, remiantis Švietimo ministerijos reikalavimais, gali mokyti GĮP?
Citatos iš Švietimo ministerijos laiško mokytojams:
KAS GALI MOKYTI GĮP?
• Nuo 2023 m. rugsėjo 1 d. GĮP mokytojais ir mokytojomis gali dirbti asmenys, įgiję aukštąjį išsilavinimą ir pedagogo kvalifikaciją (t. y. bet kurio dalyko mokytojai).
• Nuo 2026 m. rugsėjo 1 d. GĮP mokytojais ir mokytojomis gali dirbti asmenys, baigę šiai programai įgyvendinti skirtas nacionalines kvalifikacijos tobulinimo programas (ne trumpesnes kaip 250 val.).
• 2023 m. rudenį Vilniaus universiteto Ugdymo mokslų institute ir Vytauto Didžiojo universiteto Švietimo akademijoje startuoja nacionalinės kvalifikacijos tobulinimo programos, skirtos pasirengti įgyvendinti GĮP (ne trumpesnes kaip 250 akad. val.).
Mokykla kurioje dirbu nėra gavusi jokios konkrečios GĮU medžiagos mokytojams ar tuo labiau mokiniams iš Lietuvos Švietimo ministerijos. Tad labiausiai man pagelbėjo kolegė, pasidalindama ankstesnių metų GĮU integruotų į kitų akademinių veiklų pamokų turiniu, kurį ir naudosiu kaip bazinę medžiagą. Jums prisegu šią medžiagą bei remiantis ja sudarytus GĮU pamokų ilgalaikius pamokų planus 2023-2024 mokslo metams.
Seksualinis ugdymas – per daug intymi tema
Dėl „seksualinio ugdymo“ turinio, kuris yra GĮU programoje – mano asmeninė nuomonė yra labai aiški. Tai yra intymi tema kiekvienam iš mūsų (ypač paaugliamas ) – todėl šių klausimų viešas, atviras aptarimas klasėje atrodo labiau nei keistas ir man nepriimtinas. Ypač, jei klasėje dalyvauja tiek mergaitės, tiek berniukai kartu. Aš, kaip mokytojas neturėčiau žinoti mokinių asmeninių, seksualinių ar kitokių intymaus pobūdžio pasirinkimų. Manyčiau, kad turėtų būti gerbiamas privatus kiekvieno asmens fizinis, emocinis privatumas. Visa širdimi tikui, kad būtina ugdyti bendražmogišką pagarbą kiekvienam iš mūsų nesigilinant į žmogaus seksualumą, rasę, lytį ar kitokį individualų bruožą. Žmogaus vertė, pagarba, dėmesys jam priklauso ne nuo intymių ar kitokių ypatybių, kurie priskirtini prie privataus gyvenimo. Privataus gyvenimo aptarimas viešoje erdvėje, o ypač mokinių-jaunuolių neturėtų būti viešos diskusijos objektas.
Mokytojai negali viešai kalbėti apie savarankiškų darbų įvertinimo balus, o kalbėti intymiomis seksualinėmis temomis leistina
Pagal mokyklos mokytojams nurodytas gaires mokytojai negali viešai visos klasės akivaizdoje pranešti mokinių akademinio dalyko (įskaitant ir fizinio lavinimo) kontrolinių, namų – savarankiškų darbų įvertinimo balais (tik kiekvienam asmeniškai)….o pagal GĮU disciplinos nurodymus mokytojai turėtų aptarinėti labai asmeninius ir net intymius, seksualinio turinio klausimus viešai ir garsiai su 11-13 metų vaikais per GĮU pamokas.
Tačiau puikiai suvokdamas, kad paaugliai turi įgauti bendrų žinių apie paauglystėje vysktančius fizinius jų kūno pasikeitimus – ieškosiu ir kviesiu į mokyklą į šiuos klausimus galinčius atsakyti med. srities specialistus. Kiek man yra žinoma Vilniaus miesto savivaldybė bei kitos su edukacija susijusios viešosios organizacijos tokios kaip “EDU Vilnius” čia tikrai galės pagelbėti.
Į susitikimus su mokiniais pakviesti svečiai/datos ir diskusijų temos bus iš anksto prisatytos jums, mokinių tėvams. Bet kokio svečio atvykimas į mokyklos organizuojamus užsiėmimus bus suderintas su mokyklos administracija. Šiuo klausimu sieksiu skaidrumo. Todėl yra svarbi jūsų nuomonė apie kviečiamų svečių dalyvavimą, ir dalykines temas. Tikiuosi, kad jūs seksite siunčiamą informaciją ir pateiksite savo nuomonę.
Pagarbiai, istorijos ir Gįu mokytojas AV
Dėl Gyvenimo įgūdžių bendrosios programos pašalinimo iš bendrųjų programų sąrašo
Primename, kad visuomenininkai praaėjusią savaitę pradėjo rinkti parašus dėl Gyvenimo įgūdžių programos sustabdymo. Kviečiame pasirašyti ir Jus.
Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijai
Kopija žiniai:
Lietuvos Respublikos Prezidentui Gitanui Nausėdai
Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininkei Viktorijai Čmilytei-Nielsen
Lietuvos Respublikos Ministrei Pirmininkei Ingridai Šimonytei
2023 m. rugsėjo 19 d., Vilnius
R E I K A L A V I M A S
Mes, šį reikalavimą Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijai pasirašiusieji,
pripažindami tai, kad valstybinės ir savivaldybių mokymo įstaigos turi pareigą užtikrinti ugdymo kryptingumą, kokybę ir įvairiapusiškumą;
pabrėždami tai, kad vaiko ugdymo kryptingumo, kokybės ir įvairiapusiškumo užtikrinimas, o taip pat vaiko auklėjimas būti doru žmogumi ir ištikimu piliečiu yra ne tik valstybinių ir savivaldybių mokymo įstaigų, bet ir vaiko tėvų (globėjų) pareiga, kurią vaiko tėvai (globėjai) vykdo ją derindami su savo konstitucine teise nevaržomai rūpintis vaikų ir globotinių auklėjimu pagal savo įsitikinimus;
vertindami tai, kad Lietuvos valstybė nuoširdžiai rūpinasi tuo, jog kiekvienam mokiniui būtų sudarytos galimybės nuosekliai ugdytis gyvenimui svarbius įgūdžius: socialinius ir emocinius įgūdžius ir gebėjimus, sveikos gyvensenos nuostatas, mokytis saugoti savo ir kitų sveikatą ir gyvybę, pasiruošti kurti asmeninius ir profesinius santykius, pasirinkti profesinį kelią bei tapti jautriems ir atliepiantiems kitų asmenų, bendruomenės, visuomenės gerovės poreikius;
vadovaudamiesi tuo, kad Lietuvos švietimo sistema apima, tame tarpe, ir švietimo pagalbą –Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo nustatytais atvejais ir tvarka teikiamą švietimo informacinę, konsultacinę, psichologinę, sveikatos priežiūrą mokykloje, socialinę pedagoginę pagalbą, kurios, beje, paskirtis ir yra stiprinti mokinio socialines ir emocines kompetencijas, skatinti saugios vaiko ir mokinio mokymosi galias ir poreikius atliepiančios ugdymo aplinkos kūrimą, o taip pat ir profesinį orientavimą, kurio paskirtis ir yra padėti asmeniui rinktis jam tinkamas švietimo ir užimtumo galimybes, sudaryti sąlygas įgyti karjeros kompetencijų ir aktyviai kurti savo karjerą;
atsižvelgdami į tai, kad Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2000 m. birželio 13 d. priimtame nutarime pažymėjo, jog ugdymas – labai įvairialypis procesas, kurį lemia įvairūs veiksniai: šeimos įtaka, pedagogų ir mokymo bei auklėjimo įstaigų veikla, visuomenės ir šeimos vertybės, visuomenėje vykstantys socialiniai, demografiniai, ekonominiai, politiniai, kultūriniai procesai, valstybės finansinės, organizacinės bei infrastruktūros galimybės;
pabrėždami tai, kad Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2000 m. birželio 13 d. priimtame nutarime taip pat konstatavo, jog mokymas yra (tik) sudedamoji asmens ugdymo dalis;
vadovaudamiesi tuo, kad Lietuvos Respublikos Konstitucijos 41 straipsnio 1 dalis nustato, jog asmenims iki 16 metų yra privalomas būtent mokslas,
teigiame, kad Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2022 m. rugpjūčio 24 d. įsakymu Nr. V-1269 „Dėl Priešmokyklinio, pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo bendrųjų programų patvirtinimo“ patvirtinta Gyvenimo įgūdžių bendroji programa ir nepagrįstai, ir neteisėtai yra patvirtinta kaip formaliojo švietimo programa;
reikalaujame, kad Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministras nedelsiant pakeistų 2022 m. rugpjūčio 24 d. įsakymą Nr. V-1269 „Dėl Priešmokyklinio, pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo bendrųjų programų patvirtinimo“ ir pašalintų Gyvenimo įgūdžių bendrąją programą iš bendrųjų programų sąrašo.