Imtis didmeninės prekybos paskatino patys klientai
Ekologiškų prekių pardavimai pasaulyje pernai siekė 61,9 milijardus dolerių (53 milijardus eurų) – tai maždaug 6 % daugiau, nei 2019 m. Lietuvoje šis skaičius augo dar sparčiau – ekspertų teigimu, jis viršijo 10 %. Ši verslo šaka laikoma viena perspektyviausių.
„Visuomenė sąmoningėja, vis didesnei daliai žmonių tampa svarbu ką jie vartoja, kokią įtaką jų perkami produktai daro jų pačių sveikatai ir aplinkai, kurioje gyvena“, – pastebi birželį Vilniaus Pašilaičių mikrorajone duris atvėrusios ekologiškos parduotuvės ir kavinės „Žaliuomenė“ direktorius Konstantinas Aleksandrovičius.
Nors Lietuvoje kelios ekologiškos parduotuvės jau veikė, tačiau ekologiškos kavinės iki šiol nebuvo – ši yra pirmoji. Be to „Žaliuomenės“ įkūrėjams K. Aleksandrovičiui ir jo žmonai Daryai artimos „Zero Waste“ (gyvenimo be atliekų) idėjos, tad didžioji dalis produkcijos – nesupakuota, o pirkėjams, atsinešusiems savo tarą, siūloma 5 % nuolaida.
Praėjusį mėnesį pradėjo veikti ir „Žaliuomenės“ internetinė parduotuvė, be to įmonė ėmėsi ir didmeninės prekybos.
„Iš pradžių didmeninės neplanavome, tačiau pradėję veikti pamatėme, kad yra didelė paklausa ir potencialas. Visų pirma, didesniais kiekiais produktų nori įsigyti dalis pirkėjų – tai aktualu norintiems sutaupyti, gyvenantiems miesteliuose bei kaimuose, kur dažnai apsipirkti nėra galimybių, taip pat tiems, kurie nori prekes gauti kuo mažiau supakuotas. Visų antra – kreipiasi verslai – vis daugiau jų gręžiasi ekologijos ir tvarumo link”, – kalbėjo verslininkas. Šiuo metu įmonė teikia ekologiškus produktus keletui maitinimo įmonių bei viešbučių. Pasak vyro, imtis permainų verslus spaudžia ir besikeičiančios pačių vertybės, ir vartotojai.
Ieško ūkininkų Lietuvoje ir būdų, kaip padaryti verslą dar tvaresnį
Fizinės bei elektroninės parduotuvės asortimente – daugiau nei 1000 pavadinimų prekės, o didmenai „Žaliuomenė“ šiuo metu jų siūlo kelis šimtus, tačiau prekių skaičius kasdien auga. Tai – maisto produktai: kruopos, miltai, ankštiniai, riešutai, sėklos, džiovinti vaisiai ir uogos, prieskoniai, taip pat ir kosmetika bei švaros, skalbimo priemonės, įvairūs „Zero Waste“ reikmenys.
Netolimoje ateityje turėtų atsirasti ir šviežių vaisių, uogų bei daržovių.
„Ką galime, užsakome iš vietinių ekologiškų ūkių, daug prekių gauname iš Latvijos, Estijos, Lenkijos, kita dalis atkeliauja iš tolėliau. Lietuviška produkcija šiuo metu sudaro apie 15 % asortimento, tačiau labai tikimės, kad kiekis augs. Kai kurių dalykų Lietuvoje nerandame, nors klimato sąlygos yra tinkamos“, – stebėjosi K. Aleksandrovičius.
Vyras tvirtino, kad stengiasi, jog kainos būtų prieinamos kuo didesniam kiekiui žmonių – kai kurių prekių jos yra tokios pačios kaip prekybos centruose parduodamų neekologiškų prekių. „O pavyzdžiui prieskoniai pas mus yra netgi pigesni“, – pasigyrė jis.
Siunčiamos prekės pakuojamos į popierinius maišelius ir panaudotas, bet dar nesugadintas dėžes, o vilniečiai, sumokėję užstatą, prekes gali užsisakyti ir daugkartinio naudojimo dėžėse. „Vilniuje prekes išvežiojame patys, tad kai atvežame dėžę, tuo pačiu pasiimame seną, galvojame kaip panašiu principu galėtume dirbti visoje šalyje“, – sakė pašnekovas. Perkantiems didelius kiekius, prekės pristatomos pirminėje pakuotėje – toje, kokioje prekės atkeliavo iš gamintojo, tad pardavimo kiekiai svyruoja pagal tai ir yra nuo 2 iki 25 kg.
„Šiuo metu pagal asortimentą esame didžiausia Lietuvoje fizinė parduotuvė, prekiaujanti ekologiškomis prekėmis ir prekėmis be pakuotės. Internetinių parduotuvių yra didesnių už mus, tačiau jas lenkiame kaina“, – džiaugėsi verslininkas.
30 % pelno „Žaliuomenė“ įsipareigojo skirti Sengirės fondui, kurio tikslas – išsaugoti senuosius Lietuvos miškus.
Pakeitus įpročius nebereikia nei gydytojų, nei vaistų
K. Aleksandrovičius yra vienos stambios santechnikos įrangą gaminančios įmonės bendraturtis. Tačiau jau kurį laiką galvojo apie papildomą verslą, kuris skatintų sveiką, tvarų gyvenimo būdą. „Jis mūsų šeimai yra labai svarbus“, – neslėpė vyras.
Idėja atidaryti ekologišką parduotuvę bei kavinę kilo apsilankius panašioje vietoje Kosta Rikoje – Aleksandrovičių šeima šioje ekoturizmą itin skatinančioje šalyje pernai praleido keletą mėnesių.
„O vėliau atėjo mintis ir dėl didmeninės prekybos – pajutome, kad yra poreikis. Labai norime paskatinti verslų sąmoningumą. Žinome, kad kai kurie jų naudoti ekologiškus produktus atsisako tik todėl, kad jų sudėtingiau įsigyti, o kainos – išpūstos“, – dalinosi verslininkas.
Dvi dukras auginantys Aleksandrovičiai patys nevartoja mėsos, žuvies, pieno produktų, kiaušinių, cukraus, baltų miltų. „Pakeitus mitybą iškart pagerėjo ir fizinė, ir psichinė sveikata. Visiškai dingo peršalimo ligos, pagerėjo miegas, nieko specialaus nedarydamas numečiau daugiau nei 10 kg. Nustojome lankytis pas gydytojus, nebevartojame vaistų”, – įvykusias permainas vardijo „Žaliuomenės“ vadovas. Šeima prieš trejus metus paliko Vilnių ir apsigyveno Krunų ekobendruomenėje.
„Dabar maitinamės ne tik veganiškai, bet ir 100% ekologiškai. Daug ką perkame iš aplinkinių ūkininkų, kai ką augina ir kaimynai, kitus dalykus gauname iš užsienio kartu su parduotuvei perkamomis prekėmis. Prekybos centruose beveik nebesilankome – tik kokį kartą per du mėnesius, kai prireikia degtukų ar tualetinio popieriaus…“, – tęsė K. Aleksandrovičius.
Pasak jo, kiekvienas žmogus savo kasdieniais pasirinkimais gali prisidėti prie mūsų planetos išsaugojimo.