Vokiškų naudotų automobilių paslaptis: daugybė net nevažinėti Vokietijos keliais

Nuomonės, TransportasRosita Kvietkevičienė
Suprasti akimirksniu
automobiliai
Obi - @pixel7propix/ Unsplash.com nuotrauka

Dalis „vokiškų“ automobilių važinėti visai ne Vokietijoje

Lietuvoje dėvėtų automobilių versle Vokietija yra tam tikra meka. Vokiški automobiliai yra paklausiausi Rytų Europos regione, nes dauguma pirkėjų įsitikinę, kad vakarietiški automobiliai neturi paslėptų defektų ir pažeidimų. Esą jei jau automobiliu koks vokietis važinėjosi, tai suprask, automobilis bus iščiustytas, numylėtas ir praktiškai kaip naujas, kasmet prižiūrėtas specializuotame servise geriausių meistrų, tad kokios gi bėdos su juo galėtų laukti?

Tačiau tyrimas atskleidė, kad dauguma taip vadinamų „vokiškų“ automobilių Vokietijos kelio nėra nė viena savo padanga palietę. 

Automobilių istoriją analizuojančios bendrovės „carVertical“ duomenys rodo, kad 4,3 proc. Vokietijoje parduotų automobilių niekada nebuvo važiavę Berlyno, Miuncheno ar Hamburgo keliais, nes jie buvo importuoti iš kitų šalių. 

Pirmaujančių šalių, kuriose į Vokietiją atvežami naudoti automobiliai jau užregistruoti, sąrašą sudaro Italija (16,6 proc.), Prancūzija (12,7 proc.), JAV (10,6 proc.), Belgija (9,1 proc.), Rumunija (5,1 proc.).

Kadangi šalys retai dalijasi automobilių istorijos duomenimis, beveik neįmanoma atsekti sukčiavimo, susijusio su tarpvalstybiniais sandoriais[1].

Perpardavinėtojai klastoja daugelį kitų automobilio rodiklių

„CarVertical“ taip pat yra atlikę tyrimą, pagal kurį nustatė, kurių automobilių rida yra dažniausiai klastojama. Ridos klastojimas išpučia naudotos transporto priemonės kainą ir kaip reikiant sugadina automobilio eksploatavimo patirtį.

Siekdama nustatyti automobilių, kurių rida klastojama dažniausiai, sąrašą, IT duomenų kompanija „carVertical“ išanalizavo daugiau nei 700 000 naudotų automobilių istorijos patikros ataskaitų, sugeneruotų nuo 2020 m. lapkričio mėn. iki 2021 m. lapkričio mėn. Tyrimo metu automobilių istorijos ataskaitos buvo išanalizuotos aštuoniolikoje skirtingų rinkų, įskaitant Lenkiją, Rumuniją, Vengriją, Prancūziją, Slovėniją, Slovakiją, Čekiją, Lietuvą, Latviją, Estiją, Ukrainą, Bulgariją, Serbiją, Vokietiją, Kroatiją, Rusiją, Jungtines Amerikos Valstijas ir Italiją.

Tyrimas atskleidė, kad BMW M5 yra tas automobilis, kurio rida atsukinėjama dažniausiai. Apskritai būtent šio gamintojo automobilių ridą perpardavinėtojai mėgsta atsukinėti labiausiai – būtent BMW užima pusę topo vietų. 

„Net pusė TOP10 sąrašo užima šio gamintojo automobiliai. Tai koreliuoja su naudotų „BMW“ automobilių paklausa įvairiose rinkose. Tyrimo duomenys taip pat atskleidžia, kad ištaigingų automobilių rida klastojama dažniau, todėl ieškant brangesnio naudoto automobilio reikėtų į tai atsižvelgti. Galiausiai – čia praverčia automobilio ridos patikrinimas“, – sako „carVertical“ automobilių ekspertas Matas Buzelis.

Antrąją ir trečiąją sąrašo vietas užima „7 serijos BMW“ ir „Subaru Outback“ – atitinkamai 33,4 proc. ir 31,8 proc. užfiksuotų ridos klastojimų atvejų. Penktoje vietoje pagal ridos klastojimo dažnumą buvo „Audi A8“, o sportiškesnis jo giminaitis „A7“ užėmė dešimtąją vietą. Šiek tiek daugiau nei ketvirtadalis (25,8 proc.) tokių tyrime dalyvavusių automobilių turėjo priverstinai sumažintą ridą[2].

Ar išties vokiški automobiliai yra geriausi?

Vokiški automobiliai per ne vienerius metus susikūrė geriausių automobilių vardą. Ar tame yra tiesos? Kodėl žmonės taip mano? Visų pirma, Vokietija turi ilgesnę automobilių inžinerijos praktikos istoriją nei dauguma kitų automobilius gaminančių šalių. Būtent Karlas Benzas (vokiečių inžinierius ir vienas iš Mercedes Benz automobilių gamintojos įkūrėjų) 1879 m. pirmiausia užpatentavo vidaus degimo variklį, o paskui 1886 m. gavo patentą savo pirmajam automobiliui.

Be to, Vokietija susijusi su automobiliais ir lenktynių sporte – vokiečiai sukūrė ne vieną lenktyninę mašiną, pelniusią medalius, o lenktynių legenda Michaelis Schumacheris iki šiol kalbant apie Vokietiją neleidžia pamiršti tų, kaip garsių ir gerų lenktynininkų, vardo. Vokietijos greitkelis – autobanas – kuriame iš tikrųjų nėra greičio apribojimų, yra dar viena sritis, kurioje Vokietijos automobilių gamintojai gali laisvai išbandyti savo inžinerijos ribas. 

Vokietijos automobilių gamintojų prekės ženklo stiprybė, ypač jų „aiškumas, įsipareigojimas, autentiškumas ir aktualumas“ yra dar viena priežastis, kodėl vokiški automobiliai taip gerai priimami visame pasaulyje. Kiekvienas didžiuojasi, kad turi prekės ženklą, kuris klesti „vokiečių inžinerijoje“. Pagalvokite apie BMW tikslą sukurti kiekvieną transporto priemonę su 50–50 svorio paskirstymu arba „Mercedes-Benz“ šūkis yra „ Geriausias arba nieko “. Tai tikrai įkūnija šių prekių ženklų transporto priemonių kokybę ir šiandien[3].

Kritikai sako, kad vokiški automobiliai „nusivažiavo“

Tačiau yra manančių, kad Vokietija užmigo ant laurų, ir dabar jos automobilių pramonė toli gražu nebėra ta, kurios pavyzdžiu reikėtų sekti.  Remiantis pramonės tyrimu, vokiški automobiliai yra vieni iš mažiausiai patikimų, o japoniški – vieni patikimiausių. Remiantis 50 000 Jungtinės Karalystės automobilių savininkų patirtimi, Vokietijos gamintojai patikimumo lentelėje užėmė keturias iš šešių apatinių vietų. Priešingai, Japonijos gamintojai užėmė keturias vietas iš šešių geriausių. Išvados prieštarauja tradicinei Vokietijos inžinerijos meistriškumo reputacijai.

Prabangių automobilių gamintoja „Bentley“, priklausanti „Volkswagen“, buvo įvertinta kaip mažiausiai patikima iš 37 markių. „Mercedes“, „Audi“ ir „Porsche“ taip pat pateko į šešetą.

Lentelės viršuje atsidūrė „Honda“, o Japonijos gamintojai „Suzuki“, „Toyota“ ir „Mazda“ – šešetuke.

Patikimumo indeksas skaičiuojamas pagal tai, kaip dažnai automobilį reikia taisyti, kiek tas remontas kainuoja. Todėl prabangūs automobiliai lentelėje gali pasirodyti prasčiau, nes atsarginės dalys gali būti brangesnės.

„Bentley“ teigė, kad ši apklausa buvo nesąžininga, nes ji apėmė mažiau nei 4 % keliuose naudojamų „Bentley“ ir neapėmė panašių prabangos prekių ženklų, tokių kaip „Rolls Royce“, priklausantis BMW.

Už apklausą atsakingi asmenys teigė, kad kelyje yra per mažai „Rolls Royce“, kad būtų galima pateikti statistiškai patikimus duomenis.

„Bentley nuosavybės ir priežiūros išlaidos niekada nebus tiesiogiai palyginamos su kitais šios apklausos automobiliais“, – sakė atstovas spaudai[4].