Suprasti akimirksniu
  • Elektros rinkos liberalizavimas leido išvengti „Enefit“ bankroto
  • Iš ko susideda milžiniškas „Enefit“ pelnas? Jį lemia aktyvi plėtra ir gudrūs sprendimai
  • „Enefit“ išmokės milijonines kompensacijas klientams
Šaltiniai
D. Kreivys
Lietuvos energetikos ministras D. Kreivys. ELTA nuotrauka

Elektros rinkos liberalizavimas leido išvengti „Enefit“ bankroto

Elektros energijos rinkos liberalizavimas daliai energetikos įmonių atnešė milžiniškus pelnus. Išimtimi netapo Estijos energetikos bendrovė „Enefit“, kuri tik pastaraisiais metais pagaliau pradėjo veikti pelningai.

Šis jos pelningumas iš karto šovė į aukštumas: pernai įmonė net pateko į daugiausiai uždirbančiųjų bendrovių dešimtuką.

„Enefit“ kraunasi milžiniškus pelnus. Ekrano nuotrauka
„Enefit“ kraunasi milžiniškus pelnus. Ekrano nuotrauka
Bendrovės „Enefit“ grynasis pelnas 2020 m. siekė 3 475 308 Eur., 2021 m. – 103 054 779 Eur., o 2022 m. jau net 170 654 242 Eur. Per šį trejų metų laikotarpį išaugo ir bendrovės nuosavo kapitalo vertė. 2020 m. kapitalas siekė 3 391 885 Eur., 2021 m. – 106 446 665 Eur., o 2022 m. – net 277 100 907 Eur. Bendrovės ilgalaikis turtas taip išaugo keletą kartų: 2020 m. siekė 856 853 Eur., 2021 m. – 76 574 284 Eur., o 2022 m. – 268 368 153 Eur[1].

Iš tiesų, pernai įmonė net skelbė, kad 2022 m. pirmą kartą per savo 15 metų veiklos istoriją, ji dirbo pelningai.

Tuomet buvo teigiama, kad palankiems „Enefit“ rodikliams netiesioginės įtakos darė karas Ukrainoje, dėl kurio energijos kainos kilo, klientai sudarė ilgalaikes tiekimo sutartis[2].

„Enefit“ apyvarta. Ekrano nuotrauka
„Enefit“ apyvarta. Ekrano nuotrauka

Iš ko susideda milžiniškas „Enefit“ pelnas? Jį lemia aktyvi plėtra ir gudrūs sprendimai

„Enefit“ šiuo metu tęsia elektromobilių įkrovimo stotelių tinklo plėtrą ir skelbia, jog pradeda bendradarbiauti su automobilių plovyklomis „H2Auto“ ir „Smart Wash“.

Šalia šių prekės ženklų plovyklų, veikiančių didžiuosiuose šalies miestuose ar prie pagrindinių kelių, „Enefit“ pradės veikti naujos įkrovimo stotelės[3]. Jų galia sieks nuo 240 iki 320 kW.

Įmonė Lietuvoje numato 10 mln. Eur investicijas į elektromobilių įkrovimo stotelių tinklą, kuris neabejotinai atsipirks.

Tačiau bendrovės pelną galimai lemia ir gudrūs, tačiau godūs sprendimai. Pavyzdžiui, žiniasklaidoje neseniai pasirodė vieno kauniečio istorija.

Vyras pasakojo, kad nusprendė nutraukti sutartį su „Enefit“. Jis žinojo, kad buvo numatytas mokestis, jei sutartis bus nutraukta anksčiau, o jos galiojimas buvo numatytas iki 2028 m[4].
Vis dėlto, jis rėmėsi Valstybinės energetikos reguliavimo tarnybos (VERT) žinia, kad namų ūkiai ir mažos įmonės neturi mokėti nepriklausomo elektros tiekėjo pakeitimo ar sutarties nutraukimo mokesčių, tačiau „Enefit“ apskaičiuotą skyrybų mokestį pavadino rezervacijos mokesčiu ir paprašė susimokėti. 

Buvęs bendrovės klientas teigia, kad mokestį vadina sutarties nutraukimo ir sako, kad jis buvo apskaičiuotas pagal pernai suvartotos elektros energijos kiekį. 

„Enefit“ teigia, kad paslaugos rezervavimo kaštai buvo įtraukti į sutartyje numatytą elektros energijos kainą, tačiau nusprendus sutartį nutraukti, „Enefit“ negauna mokėjimų už elektros energiją, nėra kompensuojami suteiktos rezervavimo paslaugos kaštai, todėl „Enefit“ kaštus turi susigrąžinti per sutartyje numatytą rezervavimo paslaugos mokestį.

Anksčiau „Enefit“ buvo priimtas sprendimas visiems iki 2023 m. birželio 1 d. ilgalaikes sutartis sudariusiems privatiems klientams suteikti 100 proc. rezervacijos mokesčio nuolaidą. Bendrovė teigia suteikianti kompensaciją ir mokestį jau sumokėjusiems buitiniams klientams.

Elektros rinkos liberalizavimas leido išvengti „Enefit“ bankroto. Anthony Indraus/Unsplash nuotrauka
Elektros rinkos liberalizavimas leido išvengti „Enefit“ bankroto. Anthony Indraus/Unsplash nuotrauka

„Enefit“ išmokės milijonines kompensacijas klientams

Vis dėlto, bendrovė su savais klientais gudrauja ne visada. Didžiausiai Lietuvos elektros tiekėjai „Ignitis“ paskelbus apie 5 mln. Eur kompensacijas gaminantiems vartotojams už nesuvartotą elektrą, kiti du rinkos dalyviai, tarp kurių yra ir „Enefit“, pranešė, jog savo klientams irgi skirs 2,5 mln. Eur. kompensacijoms[5].

„Enefit“ pranešė, kad vartotojams ketina grąžinti apie 1,1 mln. Eur. ir patirs maždaug triskart didesnį nuostolį – apie 3 mln. Eur.

UAB „Elektrum Lietuva“ pranešė, jog tokiems buitiniams klientams už kaupiamąjį laikotarpį nuo 2022-ųjų balandžio iki 2024 metų balandžio išmokės 1,2 mln. Eur, verslo klientams – dar 0,2 mln. Eur.

Abi bendrovės, kaip ir „Ignitis“, kompensacijomis sumažino klientų mėnesio sąskaitas. Dabar „Enefit“ pasirinkę gaminantys vartotojai gali arba atsiimti kompensaciją, arba ją panaudoti savo elektros sąskaitų apmokėjimui. Kompensacijos suma būtų skirta padengti klientų neapmokėtoms sąskaitoms arba skoloms už paslaugas.

Primename, kad „Ignitis“ neseniai paskelbė, kad už kovą pasibaigusį dviejų metų kaupiamąjį laikotarpį gaminantiems vartotojams išmokėjo ir dar išmokės 5 mln. Eur kompensacijų, iš kurių 4 mln. Eur – buitiniams klientams.

Energetikos ministerija balandžio pabaigoje pranešė, kad, „Energijos skirstymo operatoriaus“ (ESO) duomenimis, gaminančių vartotojų yra 100.000 – per ketverius metus jų skaičius išaugo beveik 10 kartų, o jų galia viršija 1 gigavatą (GW).

„Enefit“ šiuo metu turi apie 15 tūkst. elektrą gaminančių vartotojų, skaičiuoja, kad privatūs klientai šių metų kaupiamojo laikotarpio pabaigoje buvo sukaupę daugiau kaip 12 mln. kWh (kilovatvalandžių), o verslas – daugiau nei 1 mln. kWh elektros energijos.