Suprasti akimirksniu
  • Su natūralia medicina kovojama papildomais įstatymų draudimais
  • Sveikatingumo prekės tapo itin paklausios, o tai pastebėjo ir didieji verslininkai
  • Natūralios ir holistinės medicinos produktai gali išnykti 
Šaltiniai
Sveikatingumas
Į sveikatingumo rinką žengia ir didžiosios pasaulio kompanijos. Kelly Sikkema/Unsplash nuotrauka

Su natūralia medicina kovojama papildomais įstatymų draudimais

Kanada neseniai ėmėsi permainų reglamentuojant sveikatingumo produktus bei natūralius maisto papildus. Naujosios taisyklės suteikia Kanados sveikatos apsaugos tarnybai galimybę nedelsiant atšaukti natūralų sveikatos produktą iš prekybos, nors anksčiau reikėjo laukti iki šešių mėnesių[1].

Be to, dabar gamintojai turi atnaujinti savo produktų ženklinimą, kad jame būtų pateikta daugiau informacijos apie produktus, pavyzdžiui, ar juose yra alergenų.

Reglamentas įsigaliojo praėjusių metų birželį, priėmus bendrą įstatymo projektą C-47, bet labiausiai ginčytinas reguliavimo pakeitimas dar laukia ateityje: juo planuojama priversti natūralios sveikatos produktų gamintojus atlyginti valdžiai išlaidas, susijusias su jų produktų stebėsena ir patvirtinimu, dar prieš jiems oficialiai patenkant į rinką.

Kanados sveikatos apsaugos ministerija teigia, kad naujos taisyklės reikalingos siekiant pagerinti gydomųjų produktų, įskaitant įvairius sveikatingumo papildus ar net vaistažoles, saugą. Juk pagal įstatymą, valdžios institucijos galės nurodyti atšaukti iš rinkos produktą ir pakeisti etiketę, jei bus nustatyta bet kokia reali ar tariama rizika sveikatai.

Jei to būtų negana, už reikalavimų nesilaikymą bus skiriamos baudos, siekiančios iki 5 mln. dolerių[2].

Tokia politika paskatino tūkstančius kanadiečių pasirašyti įvairias peticijas, vieną jų, praėjusį mėnesį pasirašė 14 952 žmonės. Peticija buvo pateikta Kanados parlamentui. O Edmontono miesto parlamento narys ir Kanados konservatorių partijos lyderio pavaduotojas Timas Uppalas viešai taip pat sukritikavo įstatymų pokyčius.

Jis apibūdino pakeitimus kaip neįgyvendinamus ir brangiai kainuojančius, pažymėjo, kad ir esamų taisyklių visiškai pakanka kanadiečių saugumui užtikrinti. Politiko nuomone, ši politika tik padidins natūralios sveikatos produktų kainas ir daugelis produktų visiškai išnyks iš Kanados lentynų.

Ir tikrai, dar 2010 m. visuomenės nuomonės apklausos duomenys parodė, kad maždaug 70 proc. kanadiečių reguliariai vartoja natūralius produktus sveikatai palaikyti arba nedideliems sveikatos sutrikimams gydyti. Pasaulyje natūralių sveikatingumo prekių paklausa taip pat yra itin stabili.

Tačiau pastaraisiais metais pastebima, kad skirtingos vyriausybės, sukurdamos įvairius teisės aktus, siekia pažaboti šią industriją. Jei to būtų negana, į ją nusitaikė ne tik didieji farmacininkai, bet ir kitų sričių korporacijos, kurios vis dažniau perka natūralių sveikatingumo produktų arba maisto papildų kompanijas, vėliau palankia linkme plėtojant jau savitą veiklą ir žlugdant holistinę, natūralią mediciną.

Sveikatingumo prekės tapo itin paklausios, o tai pastebėjo ir didieji verslininkai

Farmacijos pramonė iš esmės veikia taip, kad verslininkams neštų kuo didesnį pelną[3]. Kad ir kaip neetiška tai būtų, ši sritis pelnosi iš to, kad žmonės serga: kuo daugiau įvairių susirgimų, tuo daugiau vaistų žmonėms reikia ir tuo daugiau pelno gauna kompanijos. Taigi, skatinti sveiką gyvenseną ar įvairių saugių, natūralių produktų vartojimą neapsimoka.

Tai tik viena priežasčių, kodėl natūralūs sveikatingumo produktai dabar yra didžiųjų bendrovių taikinys. Kita priežastis gali būti ta, kad papildų nereguliuoja Maisto ir vaistų administracija (FDA), nes jie laikomi maisto produktais, ne vaistais.

Jiems netaikomi vyriausybiniai receptinių ir nereceptinių vaistų pardavimo standartai, JAV FDA negali tikrinti papildų bendrovės gamybos proceso, nebent turi pagrįstų įrodymų, kad jų produktai kenkia žmonėms. Kita situacija yra kalbant apie vaistus, kur patikros procesai itin ilgi, brangūs ir griežti.

Nors tai yra problema iš savęs, dabar pastebimas didžiųjų farmacijos įmonių ar kitų didelių bendrovių ėjimas į sveikatingumo industriją išryškina ir taip opią sveikatos ir sveikatingumo bendruomenės problemą: sunku rasti prekių ženklų, kuriais būtų galima pasitikėti. 

Jei iki šiol, kai kurie sveikatingumo produktai galėjo būti įtartinti dėl menko tikrinimo proceso, dabar jais abejojama jau dėl saitų su milžiniškomis korporacijomis.

Tuomet, dalis žmonių vėl bus priversti atsigręžti į tradicinius vaistus ir didžiąją farmaciją. O tai tikrai nemenka auditorija. Remiantis vieno tyrimo duomenimis, net daugiau kaip 70 proc. amerikiečių kasdien vartoja įvairius maisto papildus.

Į sveikatingumo rinką žengia ir didžiosios pasaulio kompanijos. Kelly Sikkema/Unsplash nuotrauka
Į sveikatingumo rinką žengia ir didžiosios pasaulio kompanijos. Kelly Sikkema/Unsplash nuotrauka

Natūralios ir holistinės medicinos produktai gali išnykti 

Holistinis požiūris reiškia, kad į dalyką reikia žvelgti kaip į visumą, kuri yra tarpusavyje susijusi: suprasti platesnį vaizdą, ne tik mąstyti nestandartiškai. Holistinio požiūrio į gerovę laikomasi nuo IV a. pr. m. e., kai Hipokratas skatino žmones žiūrėti į save kaip į vientisą asmenybę, o ne tik sutelkti dėmesį į konkrečią kūno dalį ar ligą[4].

Toks požiūris gali pasitarnauti ne vienoje situacijoje, kai žmogus sunegaluoja, jaučiasi išsekęs ir išvargęs. Būtent tada atsigręžiama į natūralius sveikatingumo produktus, natūralią mediciną, vaistažoles.

Tačiau jau neilgai trukus, viskas gali pasikeisti, mat pastaraisiais metais sveikatos ir sveikatingumo pramonėje įvyko didelis pokytis ir skirtingų maisto papildų srityje vis labiau dominuoja didžiosios korporacijos. Ekspertų teigimu, šis ėjimas srityje, kuri tradiciškai buvo skirta labiau holistiniams ir natūraliems pasirinkimams, rodo pelno siekiančio verslo ambicijas ir plėtrą.

Ir tikrai, didžiausia pasaulyje fasuotų maisto produktų bendrovė „Nestlé“ neseniai už 5,75 mlrd. dolerių įsigijo pagrindinius „The Bountiful Company“, maisto papildų prekės ženklus. „Nestlé“ taip pat įsigijo tokius žinomus prekių ženklus kaip „Nature's Bounty“ ir „Solgar“[5].

Ir tai ne tik „Nestlé“. Tokius ilgamečius vitaminų ir maisto papildų prekių ženklus kaip „Centrum“, „Nature Made“ ir „One-A-Day“ taip pat įsigijo tokios pasaulinės milžinės kaip „Glaxo Smith Kline“, „Otsuka Pharmaceuticals“ ir „Bayer“.

Tokie žingsniai, nors strategiškai pagrįsti verslo požiūriu, kelia klausimų apie tikruosius įsigijimų motyvus, nes, pavyzdžiui, „Bayer“, taip pat turi akcijų tokiuose sektoriuose kaip žemės ūkio chemikalai. Tai lyg ir nesiderina su sveikatingumu.

Juk dabartiniame sveikatingumo amžiuje išrankiems vartotojams didelį susirūpinimą kelia maisto papildų kilmė: ar jie yra natūralūs, ar sintetiniai? Daugelis domisi ir pardavėjais: kokią misiją deklaruoja kompanija, ką žada keisti, kokias idėjas iš tiesų remia? Didžiųjų pasaulio kompanijų žingsnis į sveikatingumo, natūralių produktų ar maisto papildų rinką negali nestebinti ir nekelti daugybės nemalonių klausimų.

Farmacininkai ir verslininkai yra nusiteikę pristabdyti natūralių sveikatos produktų rinkos augimą. Wengang Zhai/Unsplash nuotrauka
Farmacininkai ir verslininkai yra nusiteikę pristabdyti natūralių sveikatos produktų rinkos augimą. Wengang Zhai/Unsplash nuotrauka

Juk daugelis renkasi natūralūs papildus dėl to, kad jie yra gaunami tiesiogiai iš augalinių arba gyvūninių šaltinių. Juose dažnai yra ne tik pagrindinės veikliosios medžiagos, bet ir kitų naudingų junginių iš šaltinio medžiagos. Tai reiškia, kad jie dažnai mūsų organizme veikia sinergiškai, panašiai kaip ir visavertis maistas. Be to, šių papildų biologinis prieinamumas paprastai būna didesnis, t. y. mūsų organizmas gali juos efektyviau įsisavinti ir panaudoti. Net sintetiniai maisto papildai yra labiau paklausūs, nei vaistai.

Savo ruožtu medikamentai jau yra gaminami laboratorijose. Jais siekiama atkartoti natūralių junginių struktūrą. Žinoma, kad kai kuriais atvejais net gali turėti neigiamą poveikį, tačiau verslui naudinga, kad dažnai jie yra pigiau pagaminami, jų ilgesnis galiojimo laikas, žmonės vaistus gali vartoti vėl ir vėl.

Įvertinus tai, nesunku suprasti, kad tiek visiškai natūralūs sveikatingumo produktai, tiek ir maisto papildai tapo stambiųjų verslininkų susidomėjimo objektu. Tai rinka, kurią galima pakeisti pagal savo žaidimo taisykles ir taip toliau pelnytis. O tai, kad šis ėjimas gali neigiamai paveikti milijonų žmonių visame pasaulyje sveikatą, regis, niekam nė motais.