Geležinkelio pervažų „erelius“ pamokyti būtina, mat šie rizikuoja savo ir kitų gyvybėmis
Vaizdo kamerų tinklas Lietuvos keliuose plečiasi ir į geležinkelių pervažas, už kurių pavojingą kirtimą gresia net teisės vairuoti atėmimas arba solidi bauda. Tuo jau spėjo įsitikinti keli šimtai šalies vairuotojų. Tačiau aiškinama, kad šie sprendimai ir priimami dėl eismo dalyvių saugumo.
Per pastarąjį pusmetį buvo užfiksuota apie 350 vairuotojų, kurie neteko teisės vairuoti arba turėjo sumokėti dideles baudas už pavojingą pervažos kirtimą, tačiau užfiksuota ir tikrai herojiškų poelgių[1]. „LTG Infra“ paslaugų teikimo vadovas Tomas Jonikaitis pasakojo, kad viena tokių istorijų įvyko spalio 25 d. Kėdainių pervažoje, kai vairuotojas, pastebėjęs pasimetusią moterį pervažoje, ją išgelbėjo vos kelios sekundės prieš atvažiuojant traukiniui. T. Jonikaitis teigia, kad tai neabejotinai ne vienintelis tokio pobūdžio įvykis.
Vis dėlto, dauguma atvejų baigiasi liūdnai, nes vairuotojai dažnai nesilaiko eismo taisyklių, ko pasekoje rizikuojama susidurti su traukiniu ir dažniausiai nukenčia arba pėsčiasis, arba vairuotojas, kadangi apie 700-800 tonų sveriantis traukinys staiga nepaims ir nesustos kaip lengvasis automobilis.
Šiose pervažose, kuriose įdiegti dirbtinio intelekto moduliai, bet koks objektas, didesnis nei metras, automatiškai nustatomas kaip kliūtis, o stebėtojas gauna pavojaus signalą. Jei situacija kelia grėsmę, stebėtojas gali sustabdyti traukinių eismą vos vieno mygtuko spaudimu. Tačiau, kaip pažymi T. Jonikaitis, traukinio stabdymo kelias gali būti iki kilometro, todėl vairuotojai ir kiti eismo dalyviai turi būti itin atsargūs ir dėmesingi, nes traukinys negali sustoti akimirksniu.
Apskritai per laikotarpį, kai kameromis buvo stebimos pervažos, užfiksuota 550 pažeidimų, kai vairuotojai ignoravo taisykles ir pavojingai kirto pervažas. Tokie pažeidėjai esą perduodami policijai tolesniam tyrimui, o baudos už pervažos taisyklių nesilaikymą gali siekti nuo 360 iki 560 eurų, be to, gali būti atimta teisė vairuoti nuo 2 iki 6 mėnesių. T. Jonikaitis pabrėžia, kad šios baudos yra reikalingos, kad vairuotojai suvoktų rimtumą ir pasikeitusią situaciją, todėl kaip „pamokymo“ priemonės esą pasitelkiamos baudos.
Pervažų stebėjimo kamerų tinklą ketinama dar labiau plėsti
Artimiausias „LTG Infra“ tikslas – stebėti dar 90 pervažų, kurių dauguma bus intensyviai stebimos ir saugomos. Lietuvoje yra daugiau nei 500 pervažų, tačiau ne visos jų yra sudėtingos ar pavojingos.
„Mes daugiausia rūpinamės tomis, kurios kelia didžiausią riziką eismo dalyviams“, – priduria T. Jonikaitis. Nepaisant to, Lietuva pagal saugumą pervažose yra viena iš lyderiaujančių Europos šalių, kartu su Nyderlandais, Danija ir Ispanija. T. Jonikaitis taip pat ragina vairuotojus nepamiršti, kad viena ar dvi minutės, sugaištos sustojant prie pervažos, tikrai nėra vertos rizikuoti gyvybe.
Jis primena, kad raudonam šviesoforo signalui užsidegus, sustoti būtina, o jei automobilis jau įvažiavo į pervažą, svarbiausia nepasimesti ir ją greitai pervažiuoti.
Plečiasi ne tik geležinkelio pervažų, bet ir kitų išmaniųjų kelių stebėjimo kamerų tinklas. Štai užsienio šalyse dirbtinio intelekto pagalba veikiančios kameros jau gali stebėti, ar vairuotojas už vairo netyčia nekrapšto nosies, ar nesinaudoja telefonu ir ar neatlieka kitų, esant už vairo, neleistinų veiklų.
Dirbtinis intelektas jau leidžia stebėti ne tik transporto priemonių, bet ir pėsčiųjų manevrus bei paspirtukininkus
Užsienio valstybėse kelių vaizdo kamerų tinklas jau gerokai išplėtotas ir gali stebėti ne tik konkrečius objektus, bet ir jų visumą (pavyzdžiui, transporto priemonių bei pėsčiųjų judėjimą).
Bendrovė „Teledyne Technologies“ jau pristatė du patentuotus „TrafiBot“ modelius: vienas jų skirtas aptikti ir klasifikuoti nukritusius objektus, kitas – transporto priemonėms, pėstiesiems, dviratininkams ir neįprastiems objektams, pavyzdžiui, el. paspirtukams, atpažinti[2].
Be to, šiose kamerose esą naudojama 3D pasaulio sekimo sistema, kuri padeda kamerai aptikti incidentus net ir tada, kai transporto priemonės ar objektai yra uždengti. Be to, „TrafiBot AI“ gali fiksuoti ir sunkiau pastebimus eismo taisyklių pažeidimus kaip staigus eismo juostos keitimas, važiavimas „prisisegus“ iš paskos ir kt. taip padidinant saugumą kelyje ir prisidedant prie eismo įvykių mažėjimo.